Privacy by design in gezichtsherkenning

25 februari 2019, 14:00

Peter Hoekstra (20Face): “Wij gaan voor gezichtsherkenning mét privacy”

In China bestaan systemen die gezichten kunnen herkennen waarmee controle wordt uitgeoefend. Het systeem ziet precies wie er door rood loopt, waarna consequenties volgen. “Dat vinden wij geen wenselijke situatie”, aldus Peter Hoekstra, CEO van gezichtsherkenningsontwikkelaar 20Face. Het bedrijf biedt mensen juist privacy. “We zorgen dat je jezelf in het systeem kan zetten en dat je zelf mag bepalen welke camera je mag herkennen en welke niet. Een heel simpel model.”

20Face is een spin-out van de Universiteit van Twente. Het bedrijf ontwikkelde technologie waarmee gezichten aan de hand van zo’n 128 zogenaamde landmarks worden herkend. “Die gezichtsvectoren worden versleuteld opgeslagen in de database. Daar kan alleen een camera bij die van jou toestemming heeft gekregen om daarnaar te kijken en jou te herkennen. Op het moment dat je langs een camera loopt, worden de vectoren weer uitgerekend en zo wordt een match gemaakt.”

“Een camera krijgt alleen toegang tot de database als het van jou toestemming heeft gekregen”

Niet om overtredingen in kaart te brengen, maar om het leven eenvoudiger te maken. “Ik moet dagelijks langs zo’n slagboom waarbij ik altijd moet bellen om te zeggen dat ik Peter ben. Daar zou gezichtsherkenning prettig kunnen zijn. Betalen in de bedrijfskantine, de instellingen van je auto, de pakketchauffeur op afstand toegang geven tot de garage, allemaal dat soort dingen. Naar dat soort toepassingen kijk ik uit.”

Gezichtsherkenning en privacy

20Face is niet de enige partij die zich bezighoudt met gezichtsherkenningstechnologie. Ook bedrijven als Google hebben zich op die markt gestort. 20Face denkt zich wel te onderscheiden. “Je hebt leveranciers van gezichtsherkenningstechnologie en je hebt ontwikkelaars. Wij zijn het tweede. Onze algoritmes worden bijna elke dag beter, omdat wij heel veel trainingsdata en innovaties toevoegen. Daarbij gaat het om zaken als belichting of het zien van delen van gezichten. Dat zullen ze bij Google misschien ook doen, maar wij presteren op de beschikbare benchmarks vergelijkbaar of beter dan de groten van deze wereld. Onze onderscheidende elementen zijn: ten eerste zijn wij een West Europese technologie, uit een betrouwbare samenleving waarbij we samenwerken met een West Europese Universiteit. Dat hele kringetje zorgt ervoor dat mensen ons vertrouwen.”

De acceptatie van gezichtsherkenningstechnologie hangt af van privacy. Daarbij is het ook belangrijk het zo eenvoudig mogelijk te maken. Bedrijven hebben geen zin in gedoe. Bij 20Face hoeft iemand alleen een selfie te uploaden en ja te zeggen. Maar die toestemming hoeft niet altijd te gelden en kan op elk moment worden ingetrokken. “Ik zou niet elke winkel toestemming willen geven en ik zou het fijn vinden om de toestemming uit te kunnen vinken. Dus als ik thuis ben, zet ik ‘s avonds mijn biometrics uit, dan weet ik ook zeker dat het nergens ter wereld gebruikt kan worden. Je kunt ook zeggen: jullie krijgen alleen toestemming tijdens die voetbalwedstrijd, alleen die twee uur op zondagmiddag. Ik kan me ook voorstellen dat je Ajax-supporter bent en dat je dan niet door de weeks in het Heracles-stadion herkend wil worden als je daar voor zaken bent, maar dat het wel prettig is als je daar voor de wedstrijd komt en in het uitvak wil.”

“Acceptatie van gezichtsherkenningstechnologie hangt af van privacy”

Je zou kunnen zeggen dat de AVG 20Face in de kaart speelt, maar dat is volgens Hoekstra niet per se het geval. “Voor ons is die wetgeving eigenlijk helemaal niet relevant, want wij zijn privacy by design. Dat is omdat we dat willen zijn. Dat is hard werken, want op zo’n digitale propositie zit erosie: wanneer je het in januari neerzet, is het weer anders in juni. De technologie schrijdt steeds voort. Daarom is privacy by design hard werken. Dat moet in je architectuur, in je propositie, verankerd zijn. Dan wordt het ineens een heel goed verhaal over een technologie die iedereen allang al wil hebben.”

Data en blockchain

Daarbij gaat het niet alleen om de gezichten die herkend worden, maar ook om contextuele data die aldoende gecreërd worden: je weet waar mensen zijn of zijn geweest. “We zijn een project opgestart om te kijken of we blockchain kunnen gebruiken om die data tegen te houden. Er zit een professor in Delft en die zegt: als je echt iets aan innovatie wil doen, dan moet je nieuwe technologieën stapelen, zodat ze echt iets toevoegen aan de maatschappij. Dat proberen wij nu met gezichtsherkenningstechnologie en blockchain vorm te geven, maar zover zijn we nog niet. We weten nog niet of blockchain daar geschikt voor is, maar het lijkt er wel op.”

De toekomst: privacy by design

20Face groeit als kool. Het bedrijf werd in juli 2017 opgestart en telt inmiddels meer dan tien medewerkers. En de ontwikkelingen gaan hard. “Als je vijf jaar vooruit kijkt, dan zie je dat gezichtsherkenningstechnologie veel meer een technologie wordt die je dagelijks gebruikt in het leven, en ook dat je gewend bent dat je daar zelf de controle over zal hebben. Camera’s zijn al overal, maar die hebben op dit moment vooral een kijkfunctie: er zit nog weinig functionaliteit aan. Ik denk dat die functionaliteit zich zal ontwikkelen.”

“In de toekomst zullen we gezichtsherkenningstechnologie dagelijks gebruiken en hebben we er zelf de controle over”

“Ik hoop dat wij dan één van de partijen zijn die de ecosystemen zullen leveren waar mensen onderdeel van willen zijn, omdat ze bij ons de controle hebben. Wereldwijd, hopelijk, maar dat ligt vaak lastig met technologie. Het zou in ieder geval mooi zijn als we een marktaandeel kunnen krijgen in een wereldmarkt.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!