Brekend: Facebook sponsored stories ads in de newsfeed

Nederlands bedrijf als eerste ter wereld met nieuwe advertentievorm?

Brekend: Facebook sponsored stories ads in de newsfeed

Het is zo ver, de eerste Facebook sponsored stories ads staan in de nieuwsfeed! Als premium ad partner van Facebook heeft Radyus in samenwerking met Facebook een campagne opgezet voor Artsen zonder Grenzen. De sponsored stories die voor deze campagnes zijn opgezet, zijn zojuist verschenen in het nieuwsoverzicht van gebruikers.

Sponsored stories, zoals ze zo mooi door Facebook worden genoemd, zijn advertenties van bedrijven die je vrienden leuk vinden. Tot vandaag verschenen deze advertenties voor een pagina - dus ook die van Artsen zonder Grenzen - in de sidebar. Vanaf vandaag worden deze ook getoond in de nieuwsfeed. Een nieuwe benadering van Facebook welke moet zorgen voor een hogere effectiviteit van de advertenties. 

De eerste resultaten van de campagne voor Artsen zonder Grenzen bevestigen dit. Roel Kramer - online advertising specialist van Radyus - geeft aan: "we meten een waanzinnig lage prijs per conversie en een significant hoger bereik in combinatie met een hoge CTR". Dit vertaald naar gewone-marketingmensen-taal betekent, dat er veel nieuwe fans bij komen tegen lage kosten bij een relatief laag aantal vertoningen van de advertentie.  "Onze actie is vanochtend begonnen en we hebben intussen al 600.000 mensen bereikt voor nog geen €250," vertelt Roel trots.

Gezien deze resultaten lijkt het erop dat Facebook met deze nieuwe vorm van adverteren voorlopig een nieuwe marketingkiller heeft. Hoe lang deze nieuwe vorm van adverteren effectief blijft valt te bezien. Ik ben erg benieuwd hoelang ik er vrede mee heb dat mijn vrienden en connecties regelrecht advertenties in mijn timeline pushen ('vrijwillig' via onze vrienden in Palo Alto). Wordt vervolgd.

[edit] Om verwarring met de profielpagina ('de Timeline') te voorkomen is de berichtgeving aangepast naar newsfeed


Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • That's not the Timeline, is the newsfeed....you really are experts!

    geplaatst op
  • Wat Mark zegt ;)
    en Boris, zo heel nieuw is dit nou ook weer niet, wellicht is dit een interessant artikel voor je: http://techcrunch.com/2011/12/20/sponsored-stories-news-feed/

    geplaatst op
  • Ik vind het als Marketeer ontzettend cool. Maar op persoonlijk vlak heb ik er een haat aan. Zolang de advertenties maar niet over viagra en penis vergrotingen gaan vind ik het nog niet zo erg.

    geplaatst op
  • Laat Facebook eerst dit soort problemen met de sponsored stories oplossen voordat ze het naar Nederland halen...

    http://www.onlinepromotie.nl/weblog/advertenties-en-aanbevelingen-facebook-falen.html

    geplaatst op
  • Was ook al bekend dat het zou komen, maar het is nu ook daadwerkelijk live. En dat voordat het officieel bekend is gemaakt.

    geplaatst op
  • Eens met Maarten. Vanuit professioneel oogpunt erg benieuwd wat dit aan resultaten kan opleveren bij enkele praktijkcases.

    Echter vanuit persoonlijk standpunt: Mijn nieuwsoverzicht is al een puinhoop, dit kan er echt niet meer bij..

    (Gaat FB-likes maar eens opruimen).

    geplaatst op
  • Wat is dit voor belachelijk reclame artikel voor Radyus! Allereerst: het genoemde "premium ad partner van Facebook" bestaat niet. Je hebt 2 partnerships: preferred developer consultant & API partner. En ze worden bij geen van beide genoemd.

    Lijkt me ook niet terecht als je niet het verschil tussen een timeline en een newsfeed kent.

    Moet de jongens van Radyus wel meegeven dat ze dit fabeltje mooi hebben weten te verspreiden!

    Jammer dat er nog maar weinig kennis is om dit lek te prikken. Voor mij persoonlijk komt Radyus nu vooral over als blufclub zonder kennis (maar goed seeding netwerk). Erg jammer dat Marketingfacts hier in trapt.

    ps ze zijn ook niet de eerste die een newsfeed ad doen.

    geplaatst op
  • Erg leuk om te merken hoe veel directe en indirecte pr deze blogpost teweeg heeft gebracht. Daar zijn we al Radyus best blij mee. Voor Artsen Zonder grenzen is het nog mooier. Het is nog te vroeg voor definitieve conclusies, maar hun Facebook campagne is tot nu toe bijzonder succesvol verlopen.
    Wel bijzonder om te zien dat er venijnige reacties komen van anoniempjes. Dacht dat zo iets enkel op de sites van powned en de Telegraaf gebruikelijk was...

    Deze ‘wereldprimeur’ was overigens niet met voorbedachten rade zo opgezet. Ik deel graag de ‘timeline’ van deze actie met jullie;

    -De schrikkeldag van vandaag heeft Radyus gedoneerd aan Artsen Zonder Grenzen. Dat wil zeggen we draaien vandaag een Facebook campagne voor hun Fanpage. Dat doen we gratis en voor het goede gevoel. De afgelopen weken hebben we ons netwerk benaderd om dit ook morgen, overmorgen etc. te kunnen blijven doen.

    -De opzet en inhoud van de campagne hebben we vooraf afgestemd met onze Facebook accountmanager in Ierland. We wilden namelijk 100% zeker weten dat onze actie binnen de spelregels van Facebook valt en enkel positief zou zijn voor Artsen zonder Grenzen. Omdat de fanpage al een paar duizend Fans had besloten wij de 29e ook ‘Sponsored Stories’ in te gaan zetten voor het virale bereik.
    -Vorige week ontvingen wij van onze Facebook Accountmanager de catalogus met de vernieuwde Premium Ads. Toen vertelde Facebook ook dat deze nieuwe Premiums ook op de 29e beschikbaar kwamen. Een leuk toeval, maar omdat er geen exact lanceer tijdstip bekend gemaakt werd, konden wij er PR technisch niets anders mee doen dan het in de adviezen voor nieuwe campagnes op te nemen.
    -Vanochtend bleek opeens dat de sponsored stories ads in de nieuwsfeed stonden. Omdat we daar verder nog niemand over gehoord hebben, hebben we dit zelf naar buiten gebracht. Leuk voor ons goede doel en leuk voor ons. Ook al wat het geen geplande opzet. We waren wel de eerste om het te melden.

    Met dit nieuwe advertentieformaat is de nieuwsfeed overigens niet vogelvrij verklaard. Het is nu enkel voor sponsored stories en dus altijd sociaal relevant. Zo maar pushen van advertenties naar willekeurige consumenten werkt ook niet meer. De commerciële meerwaarde van Facebook zit hem in het sociaal en relevant kunnen adverteren. De tijd van enkel maar naar volume kijken is voorbij.

    Overigens is ‘Premium Partner’ een kwalificatie die Facebook zelf gebruikt voor die bureaus die aan een aantal door Facebook gestelde criteria en spelregels voldoen. Er is nog geen officieel logo voor, maar niet ieder bureau kan zo maar met Premium advertenties aan de slag.
    Radyus is ook beslist een partij met een goed trackrecord en vele ervaring. We doen 80% van alle online advertenties voor de vastgoedbranche en werken ook voor zorgverzekeraars en drukkers. Kijk daarvoor ook gerust eens op onze site en naar onze referenties.

    Wij focussen ons in ieder geval liever op de klant dan op onze concurrenten.

    Arjan Terpstra Directeur Radyus

    geplaatst op
  • @Arjan:

    Als ik als professional dit Radyus fabeltje lees, kan ik me hier erg kwaad over maken. Los dat het misschien een interessante case is, is het claimen van een niet bestaand partnership en doen alsof je bureau special geselecteerd is simpelweg LIEGEN met als doel promotie van Radyus.

    Daarnaast ben ik in de resultaten gedoken en zijn er voor de bovenbeschreven gespendeerde 250 euro nog geen 50 interacties geweest! 600.000 impressies zegt dus vooral dat er geen conversie is! (hoe slechter de ad, hoe meer impressies je nodig hebt voor interactie (en bij een cost-per-click heb je dus met een slechte ad, meer impressies voor hetzelfde geld)).

    Ik maak mij persoonlijk erg kwaad over dit soort berichtgeving, de manier waarop het als brekend nieuws gebracht wordt en vooral het op deze wijze misbruik maken van het gebrek aan kennis in de markt (kijkend naar de eerste reactie en resultaat, geldt dit gebrek ook bij Radyus zelf).

    Echter ik wil niet dat mijn boze, persoonlijke frustraties mijn werkgever schaden. Vandaar dus de reden om anoniem te posten.

    Gezien ik in mijn post slechts de feitelijke onwaarheden in jullie berichtgeving aan de lezers kenbaar maak (dit is geen mening discussie) lijkt het me dat het niet uitmaakt of dit anoniem is. De lezer wil immers graag leren.

    p.s. Iedereen kan in google de term "Facebook premium ad partner" opzoeken en constateren dat dit NIET BESTAAT. Dit in tegenstelling tot "Facebook preferred developer consultant" of "Facebook API partner" (wat wel echte partnerships zijn)



    Jammer dat jullie een op merk als artsen zonder grenzen gebruiken voor onjuiste zelfpromotie.

    geplaatst op
  • P.S Betreft het anoniem zijn... Voortaan dan ook bij screenshots zoals hierboven iets beter de blur toepassen.

    Ik kan de namen van Femke Roemeling & Jasper Hoenderken namelijk gewoon lezen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.