Het is zo ver, de eerste Facebook sponsored stories ads staan in de nieuwsfeed! Als premium ad partner van Facebook heeft Radyus in samenwerking met Facebook een campagne opgezet voor Artsen zonder Grenzen. De sponsored stories die voor deze campagnes zijn opgezet, zijn zojuist verschenen in het nieuwsoverzicht van gebruikers.
Sponsored stories, zoals ze zo mooi door Facebook worden genoemd, zijn advertenties van bedrijven die je vrienden leuk vinden. Tot vandaag verschenen deze advertenties voor een pagina - dus ook die van Artsen zonder Grenzen - in de sidebar. Vanaf vandaag worden deze ook getoond in de nieuwsfeed. Een nieuwe benadering van Facebook welke moet zorgen voor een hogere effectiviteit van de advertenties.
De eerste resultaten van de campagne voor Artsen zonder Grenzen bevestigen dit. Roel Kramer - online advertising specialist van Radyus - geeft aan: "we meten een waanzinnig lage prijs per conversie en een significant hoger bereik in combinatie met een hoge CTR". Dit vertaald naar gewone-marketingmensen-taal betekent, dat er veel nieuwe fans bij komen tegen lage kosten bij een relatief laag aantal vertoningen van de advertentie. "Onze actie is vanochtend begonnen en we hebben intussen al 600.000 mensen bereikt voor nog geen €250," vertelt Roel trots.
Gezien deze resultaten lijkt het erop dat Facebook met deze nieuwe vorm van adverteren voorlopig een nieuwe marketingkiller heeft. Hoe lang deze nieuwe vorm van adverteren effectief blijft valt te bezien. Ik ben erg benieuwd hoelang ik er vrede mee heb dat mijn vrienden en connecties regelrecht advertenties in mijn timeline pushen ('vrijwillig' via onze vrienden in Palo Alto). Wordt vervolgd.
[edit] Om verwarring met de profielpagina ('de Timeline') te voorkomen is de berichtgeving aangepast naar newsfeed