Popband Kane ziedend na kritiek op internet

14 februari 2005, 19:22

De Nederlandse popband Kane heeft een persbericht uitgegeven waarin ze de kritiek die de afgelopen dagen over de band heen kwam, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend noemt. De band wenst er verder geen woord meer meer over te spreken.

Kane kwam onlangs op diverse populaire weblogs hevig onder vuur te liggen nadat bekend werd dat de band een promotie-samenwerkings-verband was aangegaan met Mascotte (sigarettevloei-fabrikant). Die samenwerking schoot velen, waaronder GeenStijl en Fok!, in het verkeerde keelgat omdat de vrouw van de voorman van Kane – de oud-soap-actrice Guusje Nederhorst – een jaar geleden overleed aan kanker. Anderhalve maand geleden werd bekend dat de actie die Kane-zanger Dinand Woesthoff was gestart als eerbetoon aan zijn vrouw, bijna drie ton op heeft gebracht. Dit bedrag werd ter beschikking werd gesteld aan Kankerbestrijding.

Categorie
Tags

6 Reacties

    mangold

    Wat een buitengewoon slecht persbericht, zeg! Die jongens van Kane hebben er duidelijk niets van begrepen…

    Twee vragen:

    1. Waarom is de kritiek van die weblogs ongefundeerd? Is het ineens wetenschappelijk bewezen dat roken géén kanker veroorzaakt, heeft Kane helemaal geen contract met Mascotte, of worden die vloeitjes vooral voor andere doeleinden dan het draaien van shagjes gebruikt?

    2. Wat is er kwetsender: een voormalig kankerfondssteuner die nu ineens kankerverwekkende producten promóót, of de mensen die daar kritiek op hebben?


    14 februari 2005 om 21:36
    Evert Jan

    Helemaal eens Carl.

    Is dit echter marketingnieuws?


    14 februari 2005 om 22:52
    mangold

    @Evert: Dit heeft juist bijzonder véél met marketing te maken.

    Vandaag de dag heeft werkelijk alles wat je laat en doet invloed op je verkoopresultaten; de wereld is nog nooit zo transparant geweest. En marketing beperkt zich daarom niet meer tot zorgvuldig geregisseerde verkooppraatjes, maar gaat (veel) verder dat ’t oog reikt.


    14 februari 2005 om 23:12
    Evert Jan

    @Carl: Ook daarover zijn we het wel eens, maar toch is marketing beinvloedend nieuws niet hetzelfde als marketingnieuws. Alles heeft immers invloed op marketing en verkoopresultaten.

    Zonder restricties wordt het moeilijk om on topic over marketing te praten lijkt me…


    14 februari 2005 om 23:39
    media

    @EJ: Dit is absoluut marketingniews. Het laat zien hoe belangrijk het is voor een uitgever (in dit geval een muziekband Kane) om een passende sponsor (in dit geval Mascotte) te vinden. De consument pikt niet alles meer en zal dit ook laten horen (via internet). Zoals Carl al aangeeft, marketing beperkt zich daarom niet meer tot zorgvuldig geregisseerde verkooppraatjes!

    Lekker suf trouwens van Kane…


    15 februari 2005 om 06:08
    VanDuivenboden

    Het zal mij nog benieuwen of Kane hier echt last van gaat krijgen. Binnen de muziek geldt vaak het tegengestelde als in het dagelijks leven. Dat men transparantie wil is ok, maar het effect is altijd anders: Marilyn Manson die de schuld krijgt van Colombine, Freddy Mercury neukt zich te pletter en Lars Ullrich van Metallica klaagt Napster aan…


    17 februari 2005 om 14:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!