(Podcast) Laat je werknemers nieuwe werknemers vinden
De beste man/vrouw voor de baan met Aaltje Vincent
Hoe vind je nou de leukste baan? Hoe krijg je nou de beste kandidaat voor een vacature? In deze podcast kom je erachter. In de nieuwste aflevering van De Namarama Show komt dé solliciatie-expert van Nederland Aaltje Vincent aan het woord.
Aaltje Vincent schreef de bestseller over hoe je het beste kunt solliciteren: ‘Jobmarketing’. Inmiddels is daar versie 3.0 van op de markt en zijn er bijna 90.000 exemplaren van gekocht. En nog veel meer van gelezen, want het is een gewild boek onder de loopbaancoaches.
Na zelf bij vele grote bedrijven gewerkt te hebben in de communicatie, als loopbaanprofessional en loopbaancoach is Vincent voor zichzelf gaan begonnen en heeft ze – heel bewust – haar eigen naam op het bedrijf geplakt. Ik ben daar zelf nooit zo’n fan van, maar in het geval van Aaltje Vincent snap ik het wel. Als iemand haar eigen loopbaan goed moet kunnen bepalen is zij het wel. Ze werd trouwens vroeger anders genoemd, onthult ze in deze podcast. Maar in haar studietijd werd het dan toch Aaltje.
Veel tips over goed solliciteren
In korte tijd krijg je heel veel tips over goed solliciteren. Dat is dus niet meer een mooie brief schrijven naar het bedrijf waar je een advertentie van zag. Dan ben je vaak veel te laat. Het is belangrijk om al vroeg te zien waar je heen wilt en bij de juiste mensen aan te sluiten. Want als iemand weet waar jij goed past, dan zijn dat de mensen van een bedrijf zelf. Dat is ook haar nummer één-advies voor bedrijven: laat je werknemers nieuwe werknemers vinden. Zij kunnen het beste uitleggen wat de cultuur van jouw bedrijf is en zij kunnen het beste zien wie daar dan bij passen.
Na dit gesprek snap je wel waarom haar boek ‘Jobmarketing’ zo’n verkoopsucces is. Ze blijft altijd goed op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en weet dus ook hoe jij daar als sollicitant het meeste voordeel uit kan halen. En dat geldt precies zo voor de werkgeverskant, ook daar weet ze feilloos hoe je als bedrijf de beste mensen kan vinden.