Podcast: hoe bouw je het merk van de kleinste stad in Nederland?

Interview met Joris van Dijk, ceo van Madurodam

Podcast: hoe bouw je het merk van de kleinste stad in Nederland?
, HelloMaaS
@doorn

HelloMasters is de podcast van HelloMaaS, waarin Louise Doorn spreekt met de huidige en toekomstige leiders in de Nederlandse marketingscene. CEO's en CMO's spreken over de staat van marketing, en de successen én twijfelmomenten uit hun loopbaan. In de 21ste HelloMasters-podcastaflevering een interview met Joris van Dijk, algemeen directeur van Madurodam.

96 procent van de Nederlanders kent dit cultureel erfgoed. Nee, het is niet de bitterbal - die is waarschijnlijk bekend onder alle Nederlanders. Het is Madurodam, de al bijna zeventig jaar oude miniatuurstad in Den Haag. Waar prinses Beatrix de eerste burgemeester van was. Zo kon ze alvast oefenen voor het echte koninginnenwerk.

Madurodam startte ooit als fondsenwerver voor tuberculose. Studenten waren destijds aan het brainstormen over een manier om meer geld op te halen. Een studente had gehoord over een miniatuurstad in Londen, waar ze tickets verkochten en geld ophaalden. Het perfecte idee om te kopiëren en het pretpark opende in 1952 zijn deuren.

Madurodam startte ooit als fondsenwerver voor tuberculose

In Madurodam kun je alle hoogtepunten zien van ons kikkerlandje, van een iconisch KLM-vliegtuig tot het drielandenpunt in Vaals. Een app helpt je de weg in de kleine stad te vinden.

Purpose-gedreven bedrijf

In tegenstelling tot andere pretparken is Madurodam van binnenuit een purpose-gedreven bedrijf. Het park is voor en door kinderen, met jaarlijks wisselende burgemeesters en meerdere wethouders. En elk jaar haalt het stadje 700.000 euro op voor goede doelen die zich richten op kinderen.

Tien jaar geleden werd Joris van Dijk gebeld om het pretpark te leiden. Madurodam stond er niets best voor, oma vond het park nog wel leuk, maar de kinderen zeiden: nee, nee. De ervaring in het park was te statisch, geen interacties. Van Dijk redde Madurodam en veranderde het weer in een co-created kinderparadijs. Hoe deed hij dit?

We gaan in op de geschiedenis van de miniatuurstad. Van Dijk praat over de ins en outs over innovatie binnen de pretparkenindustrie. Hij laat ons zien hoe het is om een pionier te zijn onder sociale ondernemingen en vertelt over hoe hij inspiratie krijgt tijdens een stadswandeling.

Leuk themaparkfeitje tot slot: vorig jaar lanceerde Sea World een VR-experience, maar het werkte niet. De timing was niet goed. Blijkbaar kunnen niet alle innovatieve concepten je bedrijf nieuw leven inblazen.

Terugluisteren kun je hier: Spotify en iTunes.

Wil jij ook kort maar krachtig marketing advies als leider in jouw snelgroeiende bedrijf? Zoek je naar feedback op jouw marketingplan voor 2020? Leer meer over de HelloMaaS Marketing Strategy Audit.

 


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.