PIM ‘speed’ sessie Nieuwe Technologiën

27 april 2006, 04:03

In een gezelschap dat voor 90% uit mannen bestond, met een hoog pakkengehalte, en een gemiddelde leeftijd van ver boven de 40, met slechts 10% (bewuste) RSS gebruikers, heb ik een aantal presentaties gehoord van Marco Derksen, Max Vijftigschild, Jan Smit (géén familie), Frans Appels en Ynze Mens. Ik had al de nodige scepsis, wegens de titel nieuwe technologiën. Ik heb jaren bij Philips gewerkt in de ‘lets make things better’ tijd, en heb het sindsdien niet meer zo op de technology push.

Maar enfin. Toch maar gegaan wegens positieve ervaringen met de vorige PIM sessies. En omdat het geen straf is om Marco Derksen te horen praten. “Hij stak er met kop en schouders bovenuit” vindt ook Martijn van den Heuvel.

Gebrek aan passie

Bij de andere sprekers ontbrak de passie. Het leek wel of iedereen het maar een beetje hoopt uit te zingen met de huidige technologie totdat het schip met de nieuwe verbeterde formules binnen komt varen.

“Narrowcasting is een alternatief voor de statische poster. Maar we zitten te wachten op RFID. Want in combinatie wordt het geweldig” aldus TripleP’s Ynze.

“Podcast is slechts de aanloop naar de Vodcast, en dan wordt het wat! “ Max Vijftigschild.

En zelfs Marco sprak teleurstelling uit over de (adoptie-graad van) RSS. “Het blijven allemaal toch nog moeilijke interfaces. Het wordt pas wat voor het grote publiek met de MyYahoo achtige schillen.”

Een gemiste kans wat mij betreft, voor deze uitverkochte sessie. Want het had ook de avond kunnen worden waarop 100 oudere mannen in pakken ineens het licht zagen over de onomkeerbare trend dat de gebruiker muziek en films en informatie naar zich toe kan trekken. De avond van de dood van alle ‘casting’ en ‘push-marketing’ technieken die het gezelschap 20 jaar geleden tot zich had genomen in een halfslachtige poging om de wereld te veranderen. We hadden op de tafels kunnen dansen bij onze gastheer Oracle om de spaanders van de massamediale aanpak als roos van onze confectiekleding te schudden.

Maar niets van dit alles. Vijftien minuten na afloop stonden alleen Marco Derksen, joers troelie en Guido Thijs nog na te borrelen.

Voor een ander uitgebreid verslag verwijs ik daarom graag naar Magnus.

Heb ik dan helemaal niéts geleerd?

Toch wel. Want terwijl de technologiën langskabbelden, werd als rode draad zichtbaar dat het absoluut gaat om de content. Telefonica had dat al lang (veel te vroeg) door toen ze Endemol kochten. Maar ook KPN schuift in de richting van content, volgens Smits.

En verder vond ik de paradox van Triple-P wel aardig.

95% van de advertising wordt buiten de winkel besteed. Terwijl daar 79% van de aankoopbeslissingen worden genomen.

Ewald Verhoog (41) is oprichter van het Canicas. Canicas is Spaans voor knikkers en heeft als werkterrein: marketing strategie - marketing tactics - marketing operations en marketing intelligence. Wij helpen onze klanten bij het ontwikkelen en implementeren van de (interactieve) marketing & sales strategie. In Nederland loopt Canicas voorop op het gebied van Persuasion Architecture (Futurenow): basisprincipe is dat de 'gemiddelde' klant niet bestaat. Ieder type klant vraagt om een eigen aanpak, en het internet leent zich hier perfect voor. De meeste klanten maken kennis met Canicas via Canicas Conversie Management ©. CCM helpt klanten om met een beproefde methode, snel de conversie van landingspages en actiewebsites fors te verhogen. Canicas zet een team in van ervaren specialisten op het gebied van webcopy, usability, design, verkooppsychologie en webanalytics om stapsgewijs alle copy- en lay-out aspecten die voor conversie van belang zijn optimaliseren.

Categorie
Tags

8 Reacties

    daniel@clickvalue.nl

    Hoorde vandaag op een presentatie van WebsideStory van PC World dat ze evenveel traffic krijgen uit RSS als uit de traditionele email nieuwsbrieven.

    Dus kop op. Het komt wel goed met die RSS.


    27 april 2006 om 04:18
    hans-peter

    Michiel Pot van Brandstage heeft het zich ook al eens afgevraagd op zijn weblog en daar bij mijn weten geen bevredigend antwoord op gekregen. Dus ik vraag het hier nog maar ‘ns: welke onderzoeken liggen ten grondslag aan de stelling dat ‘79% van alle aankoopbeslissingen in de winkel worden genomen’? En geldt dat voor alle winkels, of vooral voor supermarkten?


    27 april 2006 om 05:41
    (verwijderd)

    Tsja, ik heb me ook even zitten verwonderen over het plaatje. Aankoopbeslissingen zijn meestal snelle intuïtieve beslissingen. Ik geloof zeker dat mensen op het moment van aankoop beïnvloed kunnen worden. Maar vaak weten mensen niet eens goed waarom ze een beslissing maken. Dat is het probleem hier.

    Ik ben toevallig het boek ‘Blink’ van Malcolm Gladwell aan het lezen waarin beschreven worden hoe mensen snelle beslissingen maken (zeker een aanrader). Vaak worden eerdere indrukken (reclame) en ervaringen ‘geïnternaliseerd’. Ze bevinden zich ergens in ons onderbewustzijn en kunnen impulsbeslissingen sturen zonder dat we er weet van hebben.

    Nu ben ik geen gedragspsycholoog, maar het kan zeker zijn dat als iemand aangeeft dat de inkoopbeslissing in de winkel plaats vond, dat in werkelijkheid niet zo is. Als iemand een blikje Coca Cola koopt in de winkel, kan die aankoopbeslissing in de winkel gemaakt worden, maar dat wil niet zeggen dat hij alle reclame van Coke daarmee negeert. Mensen worden getraind door reclameuitingen. Reclame buiten de winkel kan dus wel degelijk invloed hebben op beslissingen die (zogenaamd) in de winkel worden gemaakt.

    Verder ben ik het met je eens dat de avond wat dof was.


    27 april 2006 om 06:33
    Jaap

    Ter verduidelijking: dat citaat toont dus aan dat de BBC zich niet op de ‘content’ richt maar op manieren om nieuwe relaties te vinden met het publiek. Volgens mij is dat ook het punt waar je als mediabedrijf waarde creëert: in de relaties, niet in de content.


    27 april 2006 om 07:25
    everhoog

    @ Rutger:

    ik las gisteren in in parool een bijzondere redenering over het onderbewustzijn. De Leuvense psycholoog prof. Guido Peeters ontkent dat de Belgen juristen zijn, omdat ze massaal dachten dat Joe van Holsbeek om zijn I-pod was vermoord door Marokkanen ipv Polen. Wat we waarnemen wordt bepaald door prototypes in je hoofd. Heel wat mensen hebben blijkbaar een beeld in hun hoofd van Brusselse straatcriminelen. Jonge, mannelijke donkere types. Als enkele van die elementen kloppen, wordt de rest aangevuld met wat je in je hoofd hebt (). Van racisme is echter daarom nog geen sprake.

    Ik ben het niet met Peeters eens, maar kan me wel vinden in jouw uitspraak:

    Reclame buiten de winkel kan dus wel degelijk invloed hebben op beslissingen die (zogenaamd) in de winkel worden gemaakt


    27 april 2006 om 09:35
    everhoog

    @ Hans Peter. Ik ken de cijfers niet. Maar hoe vaak gebeurt het niet dat je voor 1 ding naar de winkel gaat, en met tassenvol troep terugkomt.

    Hoe komt Amazon aan 55 verkochte producten per 100 bezoekers?

    @ Jaap: het gaat natuurlijk samen. content en relatie. als op marketingfacts een blogger ‘relatie opbouwt’ door telkens zinvolle bijdrages te leveren, dan wordt marketingfacts een betrouwbare en leukere site.


    27 april 2006 om 09:50
    Edwin

    Volgens mij gaat het niet om de content maar om de consument. Als je die kan activeren om iets te gaan doen met jouw product of merk dan kan het wat worden. Als je je alleen op de content richt negeer je de consument, die nu zelf wil bepalen waar hij/zij iets mee doet of niet.

    Dus als Redbull een wedstrijd vliegtuigjeswerpen organiseert komen de studenten in beweging… en houden een positief gevoel over aan het merk Redbull.


    27 april 2006 om 10:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief