Piet Hein Eek (ontwerper): “Ik ben eigenlijk helemaal niet zo visueel ingesteld”

20 december 2016, 14:30

Werkplaats, ateliers, winkel, evenementenruimte, galerie en restaurant. Piet Hein Eek verwelkomt per jaar vele bezoekers in zijn – zoals hij het zelf zo mooi beschrijft – levenswerk. Als ontwerper, maar vooral als ondernemer, vertelt hij hoe het is om Piet Hein Eek te zijn.

Mooi is voor Piet Hein óók verhalen vertellen. Dat doet hij door te schrijven. “Ik ben eigenlijk helemaal niet zo visueel ingesteld,” zegt Piet Hein Eek. Een opvallende uitspraak voor een designer die al ruim 25 jaar ontwerpt.

Zijn sloophoutenkast, de klassieke kast in sloophout, was het begin. Zijn fascinatie voor materiaal en oude dingen gaat verder terug. Piet Hein: “Ik ben altijd bezig met wat er al is. Om daar iets nieuws van te maken. We zijn ongelooflijk gefocust op nieuwe dingen maken. Onze hele maatschappij is bezig met het nieuwe.”

Focus op nieuw

In deze aflevering spreekt hij over zijn werk, zijn samenwerking met IKEA en zijn werkwijze. Maar ook over de hedendaagse optiek op vormgeving en creativiteit vanuit de pers en creatieven.

“Nieuw zou volgens velen de oplossing moeten zijn. De logica zijn we verloren. In ieder geval deels in de creatieve wereld. Dat het allemaal maar moet kunnen. De gedachte dat de mens het belangrijkst is en dat de wereld naar de pijpen van de mens moet dansen. Dat is een rottige gedachte en daar word je niet gelukkig van.”

Wijze lessen van een creatieve ondernemer in een klein half uur. Kijk deze aflevering!

Dit interview verscheen eerder op 7ditches.tv.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief