Philips, ING en Heineken in top-100 sterkste merken ter wereld

22 juli 2005, 06:18

Wat bepaalt de waarde van een merk?Via een artikel op Zibb.nl over de 100 sterkste merken ter wereld, werd ik gewezen op het Brand Equity-dossier van BusinessWeek.

Het is al weer jaren geleden dat ik me vanuit BrandmarC heb bezig gehouden met brand equity (of merkwaarde). Samen met o.a. Reint Jan Schuring en Giep Franzen hebben we destijds gewerkt aan modellen om de brand equity te kunnen meten en monitoren. En ondanks dat we onze tijd ver vooruit waren – marketeers moesten toen nog helemaal niets weten van meten – hebben we interessante projecten gedaan bij bedrijven als Procter & Gamble, Philips, Heineken en Douwe Egberts.

Als ik het lijstje met 100 sterkste of meest waardevolle merken van 2005 doorloop, dan blijkt opnieuw dat Coca-Cola, Microsoft, IBM, General Electric en Intel de lijst aanvoeren. Goed om te zien dat er ook dit jaar een aantal Nederlandse bedrijven in de top-100 staan: Philips, ING en Heineken. Zou het toeval zijn dat we destijds bij twee van de drie bedrijven de Brand Equity Monitor (BEM) hebben geimplementeerd?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

13 Reacties

    Theo van Vugt

    Jeetje, Marco wat heb jij toch met Zibb?

    Stond al op molblog.nl


    22 juli 2005 om 07:38
    Theo van Vugt

    Ok, net geklopt.


    22 juli 2005 om 07:54
    Henry Hardcore

    Mis VK in de lijst 😉


    22 juli 2005 om 12:16
    unQnown

    Hey Henry,

    ik weet waarom hij mist in de lijst…

    Get rid of those cavia’s!


    22 juli 2005 om 13:24
    Henry Hardcore

    LOL @ unQnown

    OKay, klaar, wat nu?


    22 juli 2005 om 19:38
    unQnown

    Op naar de top 100 van 2006?


    22 juli 2005 om 20:05
    EJ

    Marco: met de stopwatch bij de postings…nou nou, dan draait je leven om een weblog.

    Je gaat op onze sympathieke vriend Albert lijken, ook zo’n voorbeeld van relativeringsvermogen en warmte.

    Veel geluk met MF, mij zie je niet meer.

    Jammer, ik ken ook een leuke Marco Derksen


    22 juli 2005 om 22:35
    at

    EJ, iets met kaatsen en ballen misschien?


    22 juli 2005 om 22:49
    EJ

    Veel plezier samen haha


    22 juli 2005 om 22:56
    at

    Zuur hahatje ouwe bloKKer.

    By the way, you dont know shit about me…..


    22 juli 2005 om 23:20
    media

    @EJ: Je hebt je flink laten kennen de laatste tijd; ik had meer van je verwacht. Ik zal een klein stukje citeren uit een artikel dat 13 juli in ReclameWeek heeft gestaan:

    (…) Marco Derksen vraagt Evert Jan Koning, manager van KSM Interactive en schrijver van het weblog Creative Facts, na een thread van enkele uren concreet te zijn: “@EJ: Communicatievormen zijn leuk, maar wat is volgens jou nu de oplossingsrichting?” Evert Jan: “@Marco: daar ga ik dit weekend over schrijven. Over hoe ik denk dat nieuwe communicatie er uit ziet. Mag dat later? Ik ga slapen.” (…)

    Evert Jan, laat de lezer een succesvol project van je zien, een publicatie in een willekeurig vakblad of een congres waar jij je visie hebt laten zien of horen, maar ga niet dit soort zinloze discussies voeren.

    Het gaat je goed en wellicht horen we nog eens van je.


    23 juli 2005 om 05:03
    Peter

    Had het inderdaad ook gelezen in ReclameWeek. Ben erg benieuwd waar KSM op gebied van interactieve communicatie mee komt. Wist niet eens dat ze een interactieve tak hadden. Sinds wanneer?


    23 juli 2005 om 07:14
    Rens

    Ook Shell staat er nog in, half Nederlands.


    24 juli 2005 om 08:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!