Personal branding is geen ego dingetje
Dat 'personal branding gedoe' met selfies van jezelf in roze glitterjurken. Ik zag het altijd een beetje als een 'ego dingetje' waar ik eigenlijk niet aan mee wilde doen.
Maar de laatste tijd ben ik dit steeds meer in een ander daglicht gaan bekijken. De titel van deze column is gejat uit de payoff van personal branding agency dipiti. Maar dat mag vast wel van de dames achter dit bedrijf omdat ik op deze manier indirect reclame voor ze maak. Recent hadden we een van de founders van dipiti, Myrthe Wortman te gast in onze podcast waar we het onder meer hadden over de vraag wat nou eigenlijk de kern van personal branding is.
Ik vind dat een interessante vraag, omdat ik zelf de afgelopen anderhalf jaar een soort van ‘per ongeluk’ een personal brand heb gebouwd via LinkedIn. Zelf was ik namelijk nog nooit bewust bezig met het bouwen van een personal brand, maar gewoon content aan het maken die ik leuk vond om te maken.
Sterker nog: het heeft best lang geduurd voordat ik überhaupt de drempel over durfde te stappen om foto’s van mezelf te plaatsen bij een post. En nog steeds doe ik dat maar sporadisch, wat de personal branding-goeroes ook zeggen.
Beperkende overtuiging of perfectiedrang?
Blijkbaar zit daar iets van een overtuiging bij me dat het plaatsen van foto’s van jezelf meer een ‘ego-dingetje’ is. Of steekt m’n sluimerende perfectiedrang daar weer de kop op.
Want wat ik doe gaat in de kern niet om mezelf, maar om wat wij, als team en als beweging, doen voor onze klanten.
En stel dat je daar overheen zou kunnen stappen en toch doet wat nodig is om een groter bereik te bouwen in dienst van een missie, groter dan jezelf; hoe waak je er dan voor dat je het merk dat je creëert niet meer los kunt zien van de persoon die op al die foto’s zo prominent aanwezig is?
Dat is een interessante vraag aangezien ondernemers en C-level-leiders daar vaak mee worstelen.
Personal branding heeft een drempelwaarde
Vragen die je vaak terug ziet komen:
- Hoe maak ik tijd voor marketing? (Laat staan personal branding als founder)
- Hoe moet ik dit in godsnaam aanpakken?
- Hoe zorg ik dat mijn personal brand ‘getransporteerd’ kan worden naar m’n team? (m.a.w.: hoe zorg je ervoor dat mensen niet gaan verwachten allemaal direct met jou te gaan werken)
Wel, ik kan je 3 tips geven om tot het antwoord te komen op deze vragen, maar daar zul je wel wat tijd in moeten investeren:
- Luister de podcast die we opnamen met Myrthe
- Lees ‘De kracht van kwetsbaarheid’ van Brené Brown
- Lees ‘Founder brand’ van Dave Gerhardt
Goede kans dat je dan, net als ikzelf tot de conclusie komt dat personal branding helemaal geen ego dingetje hoeft te zijn. Maar wel een manier om je merk meer menselijk te maken. En meer mensen te bereiken die resoneren met je kernwaarden, missie en visie.