Patrick de Laive (The Next Web): “We willen van lezers naar users naar consumers gaan”

13 april 2015, 09:30

The Next Web Conferentie, die eind deze maand voor de tiende keer in Amsterdam zal plaatsvinden, groeide van de eerste editie in 2006 met 280 bezoekers naar een evenement dat 3.500 gasten uit circa 60 landen trekt. Ooit begonnen bij toeval. “We hadden een startup, maar geen idee hoe we die onder de aandacht moesten krijgen. Toen belde iemand uit Amerika en die zei weet je wat: je moet naar een conferentie gaan, want daar is iedereen die er verstand van heeft en kan kan je feedback krijgen op je product. Dat vonden we een goed idee, maar we konden het niet betalen. Toen dachten we: we organiseren zelf maar wat”, aldus founder Patrick de Laive. Gevolg: einde startup en start van een Next Web imperium, met conferenties in binnen- en buitenland, een zeer goed bezochte blog, maandelijks tussen de 7 en 10 miljoen bezoekers en sinds kort TNW Index.

De Index biedt actuele informatie over elke startup die je maar bedenken kunt. “Je hebt Bloomberg voor listed companies en dat is eigenlijk een beetje wat we aan het doen zijn voor technologie non-listed companies.” Alles wat er over een startup wordt geschreven plus investeringscijfers. En dan wordt ook nog meegewogen hoe snel nieuws over een bedrijf zich verspreidt over het internet. “Op basis daarvan kun je weer trending news laten zien.”

Aanvankelijk bedoeld als interne tool voor TNW, maar inmiddels in closed beta. De eerste 7.000 geïnteresseerden zijn inmiddels toegelaten en de reacties zijn tot nu toe heel erg goed.” Wat heel erg leuk is: zeker ook in Amerika vinden ze het helemaal te gek”, aldus De Laive. Maar niet alleen het publiek is blij. De index zorgt ook voor versterking van de site en omgekeerd. daarmee past het perfect in de nieuwe strategie van focus.

“De Index zal geen speeltje voor het grote publiek worden”

Enthousiasme is één ding, het businessmodel is ook belangrijk. Vast staat dat het leeuwendeel van de informatie vrij toegankelijk blijft. Zoals het er nu uitziet, zal er geld worden verdiend met speciale features: mensen die verschillende informatiestromen op maat willen of willen kunnen delen in kleine groep. “Veel investeerders kijken naar welke startups snel groeien. Dat kun je allemaal individueel gaan bijhouden of delen met de mensen waarmee je samenwerkt.”

Dat is een feature waar voor betaald zou moeten worden. Waarmee ook direct duidelijk is dat de Index geen speeltje voor het grote publiek zal gaan worden. Waarom dan toch er zoveel energie in stoppen? “Als je kijkt naar TNW zelf: daar heb je lezers en die komen terug of niet. Wij willen eigenlijk van lezers naar zoveel mogelijk users. Daarvoor moet je iets extra’s bieden en dit is een hele mooie service waarmee lezers naar users gaan. Uiteindelijk willen we dat ze naar consumers gaan, dus dat een deel van de users gaat betalen voor een dienst.” De Laive hoopt op 100.000 users binnen één jaar.

De Index wordt deels gevoed door informatie van derden. Zowel in de zin van artikelen geschreven door andere mediapartijen als door personen. De artikelen worden geautomatiseerd binnengehaald en geïndexeerd op onderwerp. Een redactielid controleert handmatig of dat laatste goed is gegaan. Individuen kunnen een bedrijf claimen bij de Index, maar alleen wanneer ze werkzaam zijn bij dat bedrijf. Dat wordt gecontroleerd aan de hand van een e-mailadres, Klopt dat, dan kun je data aanpassen: “Je kunt producten toevoegen, investeringen toevoegen”.

Bang dat er foutieve gegevens worden ingevoerd, is De Laive niet echt. “Iedereen is ingelogd met een social profile, je moet je LinkedIn-profiel koppelen. Bij alle info en comments staat je naam, dus met foute informatie schaadt je je eigen reputatie. Maar komt er een moment dat er verkeerde informatie in terrecht komt? Ik denk het wel, maar het blijkt tot nu toe vrij goed te werken.” Dat komt mede doordat alle volgers van een bepaalde startup direct een push notificatie ontvangen wanneer er informatie gewijzigd is.

“Ambitie: 100 procent groei van het bezoek voor TNW dit jaar”

Ontspannen afwachten of de Index een succes wordt, is er niet bij. TNW wil dat het bezoek van de totale website dit jaar met 100 procent groeit. “Dat gaat niet vanzelf, daar moeten we wel wat voor doen. Dat heeft te maken met: waar ga je over schrijven? Moet je je content focus veranderen? Hoe ziet de site eruit? Hoe makkelijk zijn dingen deelbaar?”

Sinds de start van de site in 2008 is er veel veranderd. Zo wordt er veel meer over startups en technologie geschreven. En de manier van aanbieden is ook anders geworden. “Dus er zal op een gegeven moment een redesign aankomen. Het kan veel mooier en als het mooier is wordt het ook makkelijker gedeeld, dus dat moet je ook makkelijker maken.”

Daarnaast kan TNW in de eigen data zien welke verhalen goed werken. Iets waar bedrijven zelf overigens een belangrijke rol in kunnen spelen. “Wij schrijven veel over Uber. Daar is een reden voor. Zeker toen ze klein waren, zorgden ze ervoor dat er veel traffic op hun verhalen kwam. Waardoor anderen weer dachten “Veel traffic? Dan zal het wel en belangrijk bedrijf zijn, dat zal wel leven”. Daarmee werd het een self fulfilling prophecy. Ik denk dat veel bedrijven denken: leuk we staan op TNW. Maar ze doen er vervolgens niets mee, terwijl je dat eigenlijk moet gebruiken en aanpakken en naar je userbase moet doorsturen. Je moet er trots op zijn dat iemand over je schrijft.”

Nog even terug naar het geld. Advertentie-inkomsten lopen over het algemeen terug. Een trend die De Laive voor TNW nog niet kan bevestigen. “Wij zien dat de inkomsten op advertenties alleen nog maar stijgen, maar dat komt omdat we daar 2 jaar geleden echt belabberd mee omgingen.” Maar wat De Laive betreft mogen de banners er nog liever vandaag dan morgen uit.

Vooralsnog kan TNW het zich niet permitteren, al zit het met de inkomsten wel snor. “Aan de ene kant heb je advertenties in vele vormen, van banner adds tot contentmarketing. Daarom zullen we ook tijdens de redesign een nieuw advertentiemodel introduceren. Allerlei bedrijven schrijven zelf hele goeie artikelen, die hebben dus hele goeie content, maar ze hebben het bereik niet, dus dan kun je zeggen: ik wil eigenlijk een beetje bereik bij jou inkopen, wil je mijn artikel niet plaatsen? Daarnaast hebben we events met ticketsales, sponsorships. En tot slot de datatak, dus de Index, waar je subscription based inkomsten zal hebben.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

2 Reacties

    Hans

    Dit is toch vrijwel een exacte kopie van de Crunchbase, al 8 jaar geleden door Techcrunch gelanceerd? Op zich begrijp ik het wel. Dit soort pagina’s scoort goed in zoekmachines en levert dus bezoek op, en dat levert vooralsnog weer omzet op. Maar het is verre van origineel.


    16 april 2015 om 12:09
    Leonieke Daalder

    Patrick de Laive zegt daarop: “Crunch Base is helemaal niet compleet, het is heel erg gefocust op Amerika en investeringen in Europa die zie je daar nauwelijks op terug.”


    16 april 2015 om 12:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!