‘P van Personeelstekort verhoogt welzijn werknemers’

Juist nu de personeelstekorten nog altijd nijpend zijn, is sprake van een stijging van het welzijn van werknemers

29 augustus 2023, 12:30 1179 x gelezen

Zo is de werk-privébalans vorig jaar met 18 procent verbeterd onder meer door een afnemende werkdruk, blijkt uit de nieuwste editie van de Sectorale Welzijnsmonitor van ABN Amro.

Dit artikel is eerder verschenen op MarketingTribune.nl

Ook hebben werkgevers meer aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. In totaal nam het welzijn in 2022 met maar liefst 4 procent toe, het hoogste niveau in de afgelopen acht jaar volgens de Welzijnsmonitor van ABN Amro, waarin het welzijn van Nederlandse werknemers in 17 sectoren is onderzocht op basis van 87 variabelen en zeven categorieën: werk-privébalans, gezondheid, persoonlijke ontwikkeling, economie, gelijke kansen, veiligheid en klimaat. De grote personeelstekorten lijken hierbij volgens ABN Amro als breekijzer te fungeren. Door de sterkere focus op behoud van personeel is er meer aandacht voor hun welzijn.

Gezondheid stijgt nauwelijks in 2022 ziekteverzuim op recordniveau

Ondanks zichtbare verbeteringen zijn er volgens ABN Amro ook grote redenen tot zorg. Zo blijkt dat de score op gezondheid bij werknemers nauwelijks is verbeterd en het ziekteverzuim opnieuw een recordniveau heeft bereikt. Bijna één op de tien werknemers had vorig jaar minimaal 20 verzuimdagen. Bij werknemers in de zorgsector is de score op de categorie gezondheid sinds 2015 maar liefst met 29 procent afgenomen. In vergelijking met voorgaande jaren wijzen werknemers in alle sectoren hun baan echter minder vaak aan als oorzaak voor verzuim. Financiële stress lijkt hierbij een rol te spelen. Zo wordt het voor werknemers steeds moeilijker om een betaalbare woning te kopen of zonder schulden rond te komen. De categorie Gelijke Kansen verbeterde weliswaar, maar nog altijd krijgen vrouwelijke werknemers per uur bijna 13 procent minder salaris dan hun mannelijke collega’s. Verder blijkt dat werkgerelateerde opleidingen voor hoger opgeleiden nog altijd aantrekkelijker zijn dan voor lager opgeleiden.

Positie van de werknemer sterker geworden

‘De chronische personeelstekorten en maatschappelijke wens om organisaties te bouwen die goed zijn voor mens en omgeving, zijn terug te zien in de monitor. De kaarten worden opnieuw geschud, waardoor de positie van werknemers sterker is geworden’, zegt Sonny Duijn, Sector Econoom Thema’s binnen ABN Amro. ‘Niettemin zijn er nog veel punten van aandacht. Zeker als er meer druk op de ketel komt, kan het welzijn gemakkelijk verslechteren, zoals de hoge score op ziekteverzuim laat zien. Het is daarnaast van belang dat het begrip “succes” een bredere betekenis krijgt. Het is goed om breder dan financiële factoren te kijken en sociale en ecologische indicatoren, zoals werkgeluk en de milieu-voetafdruk, nadrukkelijk mee te nemen. Factoren als omzet, winst of klantenaantallen worden dan eerder onderdeel van een strategisch doel in plaats van een doel op zichzelf’, aldus Duijn.

Peter van Woensel Kooy is een bevlogen en creatieve schrijver die ook wel het wandelend geheugen van adverterend Nederland en van MarketingTribune wordt genoemd, waar hij al in 1996 - in deeltijd - aan boord kwam. Peter werd door hoogleraar Giep Franzen geïnfecteerd op de UvA met het merkvirus en is sindsdien zowel journalistiek als in de praktijk met marketing en creatie in al zijn facetten bezig. Als schrijver en als ondernemer. Omdat het vak zoveel verandert, de middelen en de mensen zelf, blijft marketing hem fascineren. Is sinds september 2013 ook eindverantwoordelijk voor online platform Food & Retail van MarketingTribune. Peter schreef spraakmakende verhalen over Unilever dat in algen als grondstof stapt, over knappe ondernemers verantwoordelijk voor merken van Ajax tot Coca-Cola, van Pabo en WC-Eend tot Zeezout van Baleine. Waarbij juist ook de kleinere en nieuwe vechtmerken zijn belangstelling hebben. Reikt sinds 2003 met Lode Schaeffer voor MarketingTribune jong talentprijs De Gouden Zaag uit. Daarnaast was hij zelf creatief actief voor ondermeer de merken Coke en P&G, publiceerde o.a. in VN, HP, NRC, Lebensmittelzeitung en Werben&Verkaufen; en vertegenwoordigde Nederland meermaals in de Epica jury te Parijs. Is erelid van IAA en van de Vrienden van het Vondelpark, in welke hoedanigheid hij de beroemde ooievaar terughaalde naar het park. Pas op: is tevens actieve karateka. Zijn thematiek online: de magie van merken en marketing. En waartoe die leidt, of juist niet!

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!