Oproep: denk mee over het programma van Marketingfacts Updates

30 januari 2013, 13:59

Welke bedrijven en marketeers móeten hun verhaal komen vertellen?

Vorig jaar hebben we er al eens over gecommuniceerd, maar nu gaat het echt gebeuren: in maart starten wij, Marketingfacts en Storm Academy i.s.m. NIMA, het nieuwe programma Marketingfacts Updates. In de periode maart t/m november 2013 nemen we gedurende 14 masterclasses de deelnemers van dit programma mee langs alle aspecten van online marketing. De vraag aan jullie: welke mensen uit de praktijk moeten daar volgens jullie het podium krijgen?

Marketingfacts Updates

Marketingfacts Updates vult het gat tussen opleidingen en seminars/congressen. In 14 masterclasses wordt je in rap tempo op de hoogte gebracht van alle relevante ontwikkelingen op het vakgebied.

Per sessie laten we een expert en een “klant” aan het woord, ieder zo'n 60 tot 90 minuten. De expert geeft de groep deelnemers een deep dive in het vakgebied, de “klant-marketeer” geeft een presentatie waarin het onderwerp wordt uitgewerkt o.b.v. de eigen ervaringen in de organisatie. Zie ook de uitgebreidere informatie iets verderop in dit verhaal.

Oproep

De experts per channel hebben we inmiddels nagenoeg rond. De concrete vraag aan jullie is: welke topmarketeers moeten we volgens jullie het podium geven tijdens Marketingfacts Updates – en waarom?

Vóórdat je nu een naam roept, lees ook even onderstaande informatie, want die geeft meer inzicht in waarnaar we exact zoeken.

Achtergrond

Marketingfacts Updates is een nieuw concept dat het midden houdt tussen een opleiding en een congres. Deelnemers worden in 14 masterclasses van een dagdeel, verspreid over de periode maart t/m november 2013, bijgepraat op alle aspecten van het werkveld online marketing. Daarbij kun je denken aan online advertising, zoekmachinemarketing, e-business, online video, etc.

De cyclus begint in maart en loopt tot eind november. Bij het succesvol doorlopen van de cyclus ontvangen deelnemers een NIMA-certificaat.

De sessies worden van hoge kwaliteit (we streven naar NIMA-niveau 7 en 8) en gaan – anders dan opleidingen – vooral in op de huidige ontwikkelingen op het vakgebied en niet zozeer op de grondbeginselen. Kortom, deelnemers worden bijgepraat over de actuele stand van zaken op alle gebieden, vandaar de naam: Marketingfacts Updates.

Dit betekent bijv. ook dat er een behoorlijk startniveau wordt gevraagd, in ieder geval op het gebied van marketing (dus niet per se online). Meer info over het programma is te vinden op de website van Marketingfacts Updates.

Oh, en daar kun je je natuurlijk ook al opgeven als je graag meedoet met het programma!

Presentaties

Wat we verwachten van de presentatie van een marketeer, is het volgende:

  • Een presentatie vanuit het eigen bedrijf, in de volle breedte. Dat betekent dat het in de presentatie niet alleen gaat om de behaalde resultaten, maar juist ook over concrete zaken als uitdagingen waar het bedrijf tegenaan liep qua organisatie, technologie, customer insights, etc.

  • Dit vereist ook iemand die die volle breedte vanuit zijn/haar functie overziet (dus voldoende 'zwaarte'). We mikken op een ervaren publiek en de spreker moet ook door hen gezien (gaan) worden als een autoriteit.

  • De presentatie mag over B2C of B2B gaan, of beide.

  • Het bedrijf moet voorop lopen in de Nederlandse markt op het bewuste vakgebied (dat betekent niet automatisch dat ze er ook al om bekend staan…).

  • Duur: 60 tot 90 minuten, incl. Q&A.

  • De presentatievorm is overigens niet leidend. Als sprekers een andere vorm ambiëren (workshop of bijv. alleen Q&A) is dat zeker bespreekbaar.

  • We gaan uit van een groep van max. 100 mensen.

  • En (let op!): de case zoals behandeld tijdens Marketingfacts Updates moet (minimaal deels) nieuw zijn voor de deelnemers, dus nog niet in dezelfde vorm en 'diepte' zijn gepresenteerd tijdens eerdere events.

Onderwerpen

De onderwerpen die gedurende de 14 masterclasses aan de orde komen, zijn gelijk aan de channels hier op de website (en de hoofdstukindeling van ons Marketingfacts Jaarboek).

5-3-2013 – E-business

Internet heeft een bredere impact dan alleen het voeren van een website en het optuigen van een social media presence. Het vergt het opnieuw uitdenken van je bedrijfsprocessen en je strategie.

19-3-2013 – Online advertising

Online advertising is een breed begrip. Het omvat zoekmachine-advertising, display advertising en classifieds. In deze masterclass richten we ons m.n. op display advertising en de ontwikkelingen die daar spelen, zoals automated trading en realtime bidding. Daarnaast gaan we in op de verschillen en balans tussen brand en performance advertising.

2-4-2013 – Online PR & Branding

Contentmarketing is hot. Maar hoe krijg je de verhalen uit een organisatie? En hoe vertel je die vervolgens en via welke kanalen?

16-4-2013 – Mobile marketing

Ja, iedereen weet het en iedereen doet het zelf: we staren ons blind op onze mobieltjes, we never look up anymore! Hoe speel je als bedrijf in op de enorme opkomst van het gebruik van mobiele devices?

14-5-2013 – Affiliate marketing

Het lijkt zo eenvoudig: zet een website op waarop je producten en diensten van derden verkoopt en je strijkt een leuke affiliate zakcent op. Is de praktijk ook zo simpel? En hoe gebruik je affiliates vanuit je eigen merk en bedrijf?

28-5-2013 – E-commerce

Online winkelen is niets bijzonders meer, althans niet vanuit de gebruiker. Maar als online winkel komt er nog best wat bij kijken, zeker als je e-commerce wilt inpassen in een multichannelstrategie.

18-6-2013 – E-mailmarketing

E-mail is en blijft een beetje het meest ondergewaardeerde online kanaal voor veel mensen. Maar de effectiviteit staat amper ter discussie. Hoe zet je e-mail het meest effectief in, bijv. in combinatie met andere kanalen?

2-7-2013 – Usability & design

Usability en design spelen een veel grotere rol in (online) marketing dan de meeste mensen beseffen. En dan gaat het niet alleen over de kleur van de buttons op je website, maar juist ook over service design en user experience. Want je moet aanwezig zijn op alle touchpoints in de customer journey!

3-9-2013 – Social media marketing

Je hebt een Twitter-account voordat je 't weet (zie je 'm???). En je hebt ook al een Facebook-pagina? Like! En nu? Wat doe je met al het sociale kapitaal dat je opbouwt? En hoe verhoudt zich dat tot de investeringen die je ervoor hebt moeten doen?

17-9-2013 – Customer service

Webcareteams, infobalies, callcenters, helpdeskmedewerkers, vriendelijke hostesses en klantenservicelijnen. Allemaal proberen ze je te ondersteunen gedurende de verschillende fasen van de aanschaf of het gebruik van een product of dienst. Hoe richt je dat proces effectief in voor de verschillende kanalen?

1-10-2013 – Online video

Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden. En video heeft 30 beelden per seconde. Kortom: video kan zorgen voor grote impact. En dan hebben we het niet alleen over reclamefilmpjes en virals, maar ook productdemo's, visuele handleidingen en videochat. Hoe kies je uit die veelheid aan mogelijkheden de juiste mix voor jou bedrijf?

29-10-2013 – Zoekmachinemarketing

Zoekmachinemarketing is een bijna traditoneel ambacht binnen online marketing. Toch zijn er nog genoeg ontwikkelingen gaande. Kijk alleen al naar de opkomst van social search, bijv. in Facebooks Graph Search. En wat is de impact van het realtime web (lees: Twitter) op ons zoekgedrag en de resultaten?

12-11-2013 – Web analytics

Je hoeft geen cijferneuker te zijn om te beseffen dat online resultaten goed meetbaar zijn. Dat begint met (Google) website-analytics, maar al snel komt ook social media-analyse om de hoek kijken. En de opkomst van meer kanalen en (big!) data maken het uitvoeren van goede analyses lastiger én waardevoller dan ooit.

26-11-2013 – Wrap-up

Online marketing is meer dan de optelsom van bovenstaande onderwerpen. Het gaat om de integratie ervan, specifiek voor jouw merk of bedrijf. Welke keuzes maak je daarin? En: waar begin je?

Wie, o wie?

OK, lang verhaal. Maar de vraag is dus: bij welk onderwerp is in jouw ogen welke bedrijf een plaats op dat podium waard? Welke marketeer kan een goed en inhoudelijk sterk verhaal over de bühne brengen en de deelnemers van Marketingfacts Updates echt iets bijbrengen.

We horen graag jouw suggesties voor een bedrijf en/of persoon. Graag incl. een korte 'why': wat maakt dat verhaal zo waardevol? Ik hoor het graag in de comments of via e-mail.

Alvast enorm bedankt voor het meedenken!

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!