Oplage dagbladen en tijdschriften onder druk

Oplage dagbladen en tijdschriften onder druk

De oplage van de dagbladen en tijdschriften blijven onder druk, zo blijkt uit de nieuwste kwartaalcijfers van HOI (Het Oplage Instituut). Dat instituut publiceerde deze week de oplagecijfers over het derde kwartaal van 2005.

Peter Wiegman, de man van de cijfers, analyseerde zowel de oplagecijfers van de dagbladen als die van de tijdschriften.

Meeste kranten verliezen abonnees

De totale oplage van de betaalde dagbladen is inmiddels gedaald tot 3,8 miljoen. Een jaar geleden was dat nog 4 miljoen (-5%). De gratis dagbladen doen intussen goede zaken. Hun oplage steeg met 14% naar 675.000. Sp!ts en Metro zijn na De Telegraaf en AD de derde en vierde krant van Nederland.

PCM heeft aangegeven dat de oplage van de dagbladen weliswaar blijft dalen, maar dat het aantal betalende klanten van het concern met 3% is gestegen. De flexiblisering van de abonnementen is een belangrijke verklaring voor die stijging.

Voor de totale oplage van de tijdschriften komt Wiegman op een daling van 1%.

Bron:
http://www.mediaonderzoek.nl/


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.