Op welke manier geef je purpose aan je baan?

3 maart 2022, 10:00

‘Hoe drie metselaars je op een spoor kunnen zetten naar de betekenis in jouw werk’

Wat is de reden dat jij ’s ochtends opstaat en aan het werk gaat? Denk je wel eens na over jouw purpose? Zeker bij young professionals is purpose steeds belangrijker geworden in werk. Waarom doe je het werk dat je doet? Wat brengt het jou en waar draagt het aan bij? En mocht je op dit moment weinig purpose ervaren; hoe kan je dit veranderen? Ik help je graag op weg!

Er is veel over geschreven en gezegd, maar wat ís purpose? Purpose gaat over jouw doel, over zingeving, over iets waar je graag aan wilt bijdragen. Werk doen waar je voldoening uithaalt en waarmee je iets betekent voor anderen. Wat dat ‘iets’ is, is voor iedereen anders en heel persoonlijk. Vaak wordt gedacht dat purpose en zingeving met name terugkomen in functies en organisaties die een maatschappelijke bijdrage leveren. In die organisaties is de purpose makkelijker zichtbaar en ligt meer voor de hand. Ik ben van mening dat je in elke organisatie en in elke functie zingeving en purpose kunt ervaren. En dat klinkt misschien leuk, maar hoe dan?

Om erachter te komen wat jouw purpose is kan je jezelf een aantal vragen stellen als:

– Waar krijg ik energie van in mijn werk? En hoe komt dat?

– Wanneer ben ik trots op wat ik doe? Wat is er dan gebeurd? Wat maakt dat je dat trotse gevoel ervaart?

– Op welke momenten voel je dat je verschil maakt? Wat heb je dan gedaan? Wat is er dan gebeurt? Wat zorgt ervoor dat je dat gevoel ervaart?

– Wat is het doel van jouw functie? Welke bijdrage levert jouw functie aan de organisatie, aan collega’s, aan klanten/ opdrachtgevers, aan de maatschappij? Hoe komt dat?

Probeer jezelf bij deze vragen telkens kritische vervolgvragen te stellen. Neem geen genoegen met je eerste antwoord, maar graaf dieper. Je kunt je antwoorden heel praktisch houden, maar nog interessanter is het om vanuit een groter perspectief naar je werk en jouw bijdrage te kijken.

Hoe kijk je naar je werk?

Tijdens een training vertelde iemand mij lang geleden het verhaal van de metselaar. Dat is me altijd bijgebleven. Drie metselaars metselen met elkaar de muur van een ziekenhuis. Aan alle drie wordt de vraag gesteld wat voor werk ze doen.

Metselaar 1 antwoord: “Ik metsel een muur”

Metselaar 2 antwoord: “Ik bouw een ziekenhuis”

Metselaar 3 antwoord: “Ik draag bij aan de gezondheidszorg”

Alle antwoorden kloppen, maar laten een wereld van verschil zien in hoe je naar je werk kan kijken. Welke metselaar zou het meeste purpose ervaren in zijn werk? Wat antwoord jij als wordt gevraagd wat voor werk je doet?

Als ik naar mijn werk kijk – als HR Manager bij een creatief marketing- en communicatieadviesbureau – kan ik verschillende antwoorden geven op de vraag wat voor werk ik doe. Ik doe alles op HR-gebied, geef advies, denk mee en ontwikkel HR-beleid en -instrumenten. Ik hou me bezig met de ontwikkeling van HR van in, door – tot en met uitstroom, van recruitment tot coaching en begeleiding van collega’s. Allemaal waar, maar mijn zingeving gaat over de bijdrage die ik lever aan collega’s en de organisatie, zodat mijn collega’s het beste in hun kracht staan om hun werk te doen. Dat ik ze mag helpen met ontwikkelen en groeien en we de juiste omstandigheden creëren om hun talenten zo goed mogelijk in te zetten in het werk, waar zij het meest enthousiast van worden en het verschil in maken. Dat ik mag bijdragen aan de groei van de organisatie en dat we een supertoffe werkgever zijn waar iedereen heel graag werkt.

Als ik dit antwoord afpel en kijk naar mijn purpose dan gaat die over het bijdragen aan de ontwikkeling en groei van anderen. Binnen mijn organisatie kan ik écht iets bijdragen en is het resultaat zichtbaar. Dat geeft superveel voldoening. Persoonlijke ontwikkeling en groei: daar mag je me voor wakker maken. Dat is waar ik ’s ochtends mijn bed voor uitkom. Of je nu bij een een non profit-organisatie werkt of bij een commercieel bedrijf. Overal is purpose te vinden. Met welke blik kijk jij naar je werk?

Tools

Vind je het lastig om jouw purpose te benoemen? Er zijn een aantal tools die je hiervoor kan benutten. Denk bijvoorbeeld aan de Golden Cirkel van Simon Sinek. Deze wordt vaak gebruikt voor organisaties of leiderschap, maar kun je ook benutten om jouw why te ontdekken.

Brainstorm en stel jezelf de vragen:

– Wat doe je?

– Hoe doe je dat?

– Waarom doe je wat je doet?

Daarnaast geeft het ontwikkelen van jouw personal brand veel inzicht in wat voor jou belangrijk is in je werk en waarin jij het verschil maakt. Denk aan vragen als: Waar krijg je energie van? Wat zijn je drijfveren? Waarin onderscheid je je van anderen en welke waarde voeg je toe? Als je weet wie je bent, waar je voor staat en wat belangrijk voor je is, is de koppeling naar je purpose veel makkelijker te maken.

Vind je purpose in je dagelijkse werk

Je kunt zoals hierboven beschreven ‘op zoek’ gaan naar je purpose. Maar hoe leuk is het om in je dagelijkse werk inhoud aan de purpose in je loopbaan te geven? Dat kan vaak al met kleine acties:

– Houd aan het eind van de dag of week bij waar je aan hebt bijgedragen. Welk verschil heb jij die dag of die week gemaakt, voor wie of wat? Schrijf dit voor jezelf op. Lees dit na een tijd terug; welke rode draad herken je in de antwoorden?

– Wil je purpose bespreken met je collega’s? Deel in een terugkerende meeting met elkaar welk verschil je hebt gemaakt, voor wie of wat je van betekenis bent geweest en waar je trots op bent en waarom. Waar heb je zingeving ervaren? Juist de verhalen van je collega’s geven je inspiratie en ideeën. Denk nog even terug aan de drie metselaars… Hoe zouden metselaar 1 en 2 naar hun werk kijken als ze het antwoord van metselaar 3 kenden?

– Herken je momenteel nog weinig purpose in je werk? Kijk hoe je je hier binnen je organisatie kunt ontwikkelen. Zijn er acties die je kunt doen, waardoor je voor je collega’s veel waarde toevoegt, of voor de hele organisatie? Je kunt een teamuitje organiseren, waarbij jullie als organisatie iets doen voor een mooi goed doel. Je kunt vanuit je expertise gastcolleges geven aan studenten, een periode extra aandacht geven aan gezond lunchen en extra bewegen. Je kunt bij de aanschaf van nieuwe materialen voor het werk extra letten op duurzaamheid. Zoek acties die dicht bij jezelf liggen en waar jij veel energie van krijgt.

– Wil je als organisatie investeren in purpose? Bespreek dit onderwerp met medewerkers en ontdek hoe zij naar hun werk kijken en waar zij mogelijkheden zien om hun zingeving/ purpose te vergroten. Benut elkaars ideeën en doe inspiratie op. Je werkt hiermee ook meteen aan de cultuur van de organisatie. Je weet zo nog beter wat medewerkers nodig hebben wat bijdraagt aan het binden en boeien van talent aan je organisatie.

Elke actie, hoe klein ook, kan bijdragen aan zingeving en purpose in je werk. Ontdek waar jij het meest van “aan” gaat en waar je de meeste voldoening uithaalt. Je maakt je werk hiermee nog waardevoller en leuker en je bijdrage aan de organisatie wordt nog groter. Win- win toch? Enjoy!

Sandra Pieterse is HR Manager bij creatief marketing- en communicatie(advies)bureau effectgroep* in Utrecht. Sandra studeerde in 2005 af (hbo Personeel en Arbeid) en werkt ruim 15 jaar in verschillende HR functies binnen het bedrijfsleven en de overheid. Daarnaast is ze personal branding coach, imago consultant en geeft ze trainingen en workshops. Met haar bedrijf Image that works! helpt ze young professionals ontdekken wat hen uniek en onderscheidend maakt, hoe je dat zichtbaar maakt en uitstraalt met je persoonlijke presentatie. In 2020 verscheen haar boek. In 10 stappen jezelf onderscheiden als young professional: Meer info en bestellen. Hiermee helpt ze professionals om hun personal brand te ontwikkelen en uniek, zichtbaar en optimaal tot hun recht te komen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!