Ontwikkelingen in de e-commerce tijdens de lockdown

16 maart 2021, 14:00

Dat de online verkoop door de coronamaatregelen sterk is gegroeid, is een understatement. Voor veel retailers was het een prettig nieuw businessmodel nadat de winkels op slot gingen. Er zijn ook veel starters opgestaan en de (toe)leveranciers lijken eveneens te digitaliseren. Welke kansen en ontwikkelingen bieden de lockdowns voor de e-commerce?

De planbureaus en het CBS zijn het erover eens: de lockdowns hebben grote schade aangebracht en de grootste klap moet nog komen. Toch zijn er niet allemaal verliezers. Uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat de e-commerce sterk groeit. In het derde kwartaal van afgelopen jaar – wat dus niet eens het strengste kwartaal was qua maatregelen – nam het aantal online aankopen met 23 procent toe naar 75,9 miljoen euro.

PostNL heeft zijn jaarcijfers al bekendgemaakt en meldde in 2020 een recordaantal van 337 miljoen pakketten te hebben bezorgd. Daarbij gaf het aan dat zo’n 25 miljoen pakketten er zonder het coronavirus niet waren geweest. De betaalmethode iDeal zag afgelopen jaar 30 procent meer transacties met een totaalbedrag van 70 miljard euro. Al zal daar een groot deel van de groei buiten de retail liggen, want afgelopen jaar moest vrijwel alles online worden afgerekend.

E-commerce redde deel retailsector

Al met al is de e-commerce een behoorlijk grote markt en voor de retail heeft de interneteconomie afgelopen jaar zijn nut wel bewezen. Verreweg de meeste omzet en pakketten zijn natuurlijk toe te schrijven aan reuzen als Bol.com, Coolblue of Amazon. Maar ook kleine spelers hebben niet stilgezeten. Zo zagen platforms als JouwWeb, Shoppagina en Mijnwebwinkel groeicijfers van honderd procent. Zowel in klanten als de omzetten van klanten.

Niet alleen de winkels hadden er voordeel bij. Voor leveranciers, groothandels, vervoerders, betaalproviders en callcenters bleek deze industrie de manier om door de lockdowns heen te komen. Veel winkels zijn in korte tijd veranderd van businessmodel en er zijn ook veel starters bijgekomen.

Niet alleen de winkels hadden er voordeel bij

Voor totale nieuwkomers is het waarschijnlijk een snelle markt en lijkt een webshop in theorie makkelijker dan in de praktijk. Daarbij was het artikel op Marketingfacts over jonge goeroes in de e-commerce, afgelopen jaar een van de best gelezen artikelen. Ook het aantal reacties op het artikel was fors. Zowel onder het artikel als binnen de Webwinkelcommunity.nl, waar veel webwinkeliers het artikel bespraken. Opvallend was hoezeer de meningen waren verdeeld. Van mensen die de waarschuwing waardeerden, tot mensen die aangaven dat ze meer uit deze cursus dan uit hun hele hbo-opleiding hadden gehaald.

De waarheid ligt ongetwijfeld in het midden, want dat er kansen zijn, valt niet te ontkennen. Het bekendste voorbeeld, waarin je AliExpress koppelt aan een Shopify- of WooCommerce-shop, blijkt zelden te werken. Maar e-commerce en dropshipping, waarbij de leverancier de goederen verzendt, zaten in de lift.

Het maakt het zeker geen passief inkomen, maar retailers regelen wel steeds meer zaken op afstand. Verkopers op Amazon of Bol.com laten steeds vaker daar de opslag en verzending regelen. Leveranciers snappen ook dat online de kansen liggen. Op Dropshippers.nl zijn grote Europese, en zelfs Nederlandse leveranciers te vinden en ook Orderchamp doet goede zaken. Het platform, dat retailers online koppelt met groothandels, heeft sinds zijn lancering in 2019 al 25.000 retailers aan zich kunnen binden.

Volop kansen

Hoeveel van deze nieuwe e-commerce starters werkelijk winstgevend gaan worden, is natuurlijk nog de vraag. Leveranciers leveren na de lockdowns weer graag aan hun vertrouwde stenen winkels en onderhandelingen over grote leverancierscontracten zullen straks waarschijnlijk gebeuren bij een goede kop koffie. Maar de rol van online lijkt voorlopig niet te zijn uitgespeeld. Voor het aanvullen van een bestaand assortiment, of het proberen van wat nieuwe producten, kan een dropshipper of digitaal platform als Orderchamp straks zomaar genoeg blijken te zijn.

Patrick Heijmans
Online Marketing Specialist bij WebwinkelCommunity

Patrick Heijmans, eigenaar van WebwinkelCommunity, is een ervaren Online Marketing Specialist die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen. Patrick Heijmans heeft daarnaast ook de website OutdoorOnly opgezet. Een compleet outdoor platform waar hij ook zijn andere passie: Outdoors kan laten zien.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Eric Roks

    Mooi om te zien hoe iedereen zich aanpast aan deze bijzondere tijden!


    19 maart 2021 om 09:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!