Ontmaskering Geenstijl?

2 juni 2005, 20:07

Nog maar drie nummers jong en het begint nu al een traditie te worden dat het tijdschrift Bright in elk nummer een spraakmakend artikel heeft. Vandaag lag nummer 3 in de bus met een artikel van Fransisco van Jole, Marie-Claire van den Berg en Tonie van Ringele-stijn over ‘de treiterige trendsetters van GeenStijl’.

Voor de meeste bloggers weinig nieuws behalve dan dat ze nu ook een naam hebben voor de Chileen (dat overigens door de heren zelf wordt ontkend). Of zit er meer in het artikel dan je denkt? Interessanter dan het wie is wie-lijstje zijn namelijk een aantal opmerkelijke quotes over de commerciele mogelijkheden van Geenstijl.

(…) ‘We hebben drie gesprekken met ze gehad’, vertelt directeur Paul Molenaar van Nu.nl

ilse media. ‘Wij hadden interesse in hun kennis en aanpak, want het is erg moeilijk om interactiviteit in een gestructureerd medium te passen. Maar op een gegeven moment trokken ze zich terug in een mailtje van drie regels. ‘Volgens een van de GS’ers zelf omdat ze ‘niet in een laboratorium wilden werken.’ (…)

(…)Tijdens een presentatie aan reclamemakers in het voorjaar van 2005 verklaarde Wiegers: ‘We hebben een broertje dood aan traditionele journalistiek. We komen in onze berichtjes heel snel met een mening.’ En die mening is uitgesproken rechts.(…)

(…)Rest de vraag of de site die het Nederlandse deel van internet heeft veranderd, commercieel een succes is. Volgens internetondernemer Michiel Frackers, die gesprekken voerde met Geenstijl over advertentieverkoop, is het lastig om er structureel voldoende geld mee te verdienen: ‘Adverteerders willen risico’s graag mijden en de anonimiteit maakt ze evenmin aantrekkelijk.’ Frackers constateert dat alleen een hoog bereik niet voldoende is. ‘Dan kun je namelijk net zo goed op web-log.nl adverteren.’(…)

(…)Medewerker Rick van Velthuysen, tevens dj bij Radio 538 en de enige die onder eigen naam schrijft, is openhartig: ‘Ik zeg wel eens dat ik vijfhonderd euro krijg voor mijn bijdrage maar dat is niet zo. Ik krijg nul komma nul. Dat geld is er ook helemaal niet.’(…)

Een ijzersterke formule, een goed vormgegeven weblog en een bereik waar menige uitgever jaloers op is zijn (voorlopig) blijkbaar niet voldoende om er een commercieel succes van te maken. De grootste ontmaskering van het artikel is wat mij betreft dan ook niet het noemen van de namen achter Geenstijl maar het blootleggen van het commerciele onvermogen van Geenstijl.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

45 Reacties

    at

    Marco, geen verassing voor mij. ik heb al eerder aangeven dat het succes van Geenstijl een fantoomsucces is en dat het bestaat dankzij de telegraaf en blijkbaar liefhebbers van digitale grafity. Masturberende adolescenten vertegenwoordigen een grijs gebied voor adverteerders. de kerngroep is duidelijk maar niet interressant…

    maar bij nader inzien, waarom geen exclusief weblog domein voor clearasil? 🙂


    2 juni 2005 om 20:19
    Fleischbaum

    @Marco: Hoe bedoel je commercieel onvermogen? Er werken inmiddels drie man vast in dienst bij GeenStijl. En ik kan je verklappen dat ze allemaal ruim meer verdienen dan modaal…


    2 juni 2005 om 20:56
    media

    @Fleishbaum: het is mijn vertaling van het artikel in Bright. Waarom lees ik daar wel de uitspraken van Frackers en van Velthuysen en niet bovenstaande van Fleishbaum?


    2 juni 2005 om 21:00
    jandevries

    @Marco: Geen idee, Van Jole vond het blijkbaar niet de moeite contact met me op te nemen. Toch lees ik quotes…


    2 juni 2005 om 21:03
    Fleischbaum

    Hmm via de laptop vriendin andere naam blijkbaar. Maar bovenstaande reactie is van ondergetekende.


    2 juni 2005 om 21:06
    Hans Mestrum

    @fleischbaum & @jandevries: dezelfde? Of toch ander.


    2 juni 2005 om 21:11
    ThE_ED

    Als iets een fantoomsucces is dan is het Bright wel. Bright wat overigens zijn enige bekendheid dankt aan juist de weblogs die zij zo verafschuwt.


    2 juni 2005 om 21:39
    Fleischbaum

    @The ED: Een kleine correctie, Bright wil juist een weblog beginnen…


    2 juni 2005 om 21:41
    Evert Jan

    En nu hopen dat zij wel een autoriteit worden, en geen vuilspuiter.


    2 juni 2005 om 21:54
    Michiel Frackers

    Albert, ik dacht zelf net als jij dat Geen Stijl vooral jongeren aantrekt maar dat valt erg mee. Het gaat veel over nieuws en politiek, in kleine lettertjes ook nog eens, en dat is niet echt wat de jeugd aantrekt. Denk eerder aan de kantoortijger die tussen vergaderingen en bureauwerk door even kijkt of er nog iets nieuws is. Het kwalitatief bereik van Geen Stijl is dermate breed dat het tegen ze werkt in de advertentiemarkt. Als je goedkoop volume wilt, zijn MSN en Ilse Media immers meer ervaren en minder risicovol.


    2 juni 2005 om 22:26
    Evert Jan

    Eén ding is wel zeker: Ambroos en Francisco slapen niet op één kamer. Ook niet online.


    2 juni 2005 om 22:27
    hoxha

    @michiel: je kan er niet verder naast zitten dan je nu zit.


    2 juni 2005 om 22:44
    Michiel Frackers

    Waarmee, met mijn opmerking over de doelgroep of over de advertentiemarkt?


    3 juni 2005 om 00:10
    M.Roelofs

    wat voor werktijden hanteren jullie?

    Posted by: Michiel Frackers on Jun 03, 05 | 2:26 am

    Posted by: Evert Jan on Jun 03, 05 | 2:27 am

    Posted by: hoxha on Jun 03, 05 | 2:44 am

    Posted by: Michiel Frackers on Jun 03, 05 | 4:10 am


    3 juni 2005 om 02:44
    Van de flier

    Ik vind onvermogen wel een negatief woord. Wat is belangrijker? Een succesvol weblog of iets commercieel interessant maken? Beide zijn succes, alleen in het internetwereldje schijnt vaak het laatste het ijkpunt te zijn… Ikzelf lees elke dag GS, vroeger vond ik ze een stuk minder, maar ze hebben een boel geleerd in de loop der tijd. Nadat ze moderators hebben aangesteld in meer lijn hebben gebracht in wat ze wel of niet plaatsen vind ik het een must have voor een dagelijks stukje ongecensureerd nieuws en opinie. Over het commerciele welslagen maak ik me niet ongerust, als lezer zou ik zeker een bijdrage willen storten om het te houden zoals het nu is (dus onafh.). Misschien gewoon een subscription model a la webmasterworld.com, dit is ook bannerless en daar betaal ik 15$ per maand voor goede informatie.


    3 juni 2005 om 04:50
    Stefan

    Ik moet zeggen dat ik het volledig met GeenStijl eens ben dat het erg met je gesteld is als dit als blad je coverstory moet zijn. Een ontmaskerde blog ontmaskeren is niet boeiend en al helemaal niet als niemand die namen iets zegt. Een masker afnemen is toch alleen leuk als er achter het masker iets herkend wordt?

    ‘een bereik waar menige uitgever jaloers op is’, daar noem je wat. Waarom zouden uitgevers een groot bereik krijgen? Wat heeft een uitgever ermee te maken bovendien? Ik vind de bezoekersaantallen van GS absoluut gezien zeer laag als er drie man fulltime mee bezig zijn. Dat wil niet zeggen dat het gezien de content niet een heel hoog relatief bereik heeft.


    3 juni 2005 om 04:51
    Gina

    @Michiel: “Het gaat veel over nieuws en politiek, in kleine lettertjes ook nog eens, en dat is niet echt wat de jeugd aantrekt.”

    Daar ben ik het niet mee eens. De jeugd is nu meer dan ooit geinteresseerd in politiek en nieuws. En dat heeft natuurlijk onder andere te maken met de opkomst van het internet. De informatievoorziening is groot en minder stoffig dan de traditionele media.

    Ik kan natuurlijk niet zomaar raden wie de bezoekers van Geenstijl zijn. Maar ik heb het idee dat de meeste lezers van de weblog (hoogopgeleide) mannen zijn met een bovenmodaal inkomen, in de leeftijd 20 – 40 jaar. En dat is een hele interessante doelgroep voor adverteerders.


    3 juni 2005 om 05:09
    BasW

    Met alle respect voor het bereik en imago dat GS heeft opgebouwd, maar je kunt natuurlijk heel moeilijk adverteerders trekken als je overal klakkeloos tegen aan loopt te schoppen. Dat is een probleem dat alle shockloggers hebben, je trekt bezoekers door je ‘spontane’ manier van schrijven maar de commerciele partijen willen daar lang niet altijd in mee. En als je wat gedoseerder gaat schrijven verlies je weer bezoekers.


    3 juni 2005 om 05:11
    M.Roelofs

    tsja,

    ik heb in dit jaar in ieder geval de volgende adverteerders voorbij zien komen;

    – speurders.nl

    – emmys.nl

    – heineken

    – Hi Mobile

    – Van der Valk vakanties

    – Belnu.nl

    – film: BeCool

    Toch geen slechte start voor een site en mediabureau (Adfactor) die pas een paar maanden geleden zijn begonnen met het toelaten van adverteerders.


    3 juni 2005 om 05:15
    Fleischbaum

    @Maarten: Voor de volledigheid: Je vergeet Frisk, Discovery Channel, Lexa en BelZaak.


    3 juni 2005 om 05:20
    at

    Michiel, is de plaats van de overdracht niet net zo belangrijk als het moment (motief van de ontvanger?) daarom is geenstijl geen goed medium voor boodschappen.


    3 juni 2005 om 05:26
    Robert Gaal

    Als je als merk uitdraagt dat je ballen hebt en je het uit handen durft te geven dan is Geenstijl denk ik de beste online partij die je kunt vinden.

    @Anders: dat was dus ook het eerste dat ik dacht toen dat ding op m’n mat viel. Stock-foto of op op aanvraag verkrijgbaar?

    Ik heb ondertussen weer een les geleerd: niet lukraak een abonnement nemen op elke nieuwe techmag. Veel te groot “been there, done that, got the t-shirt” gehalte…


    3 juni 2005 om 05:43
    bertrand

    Kan een van de heren marketeers die op hier aanweizg zijn uitleggen wat dit artikel van Jole&co in Bright te zoeken heeft?

    Is het tech ja/nee?

    Is het life ja/nee?

    Is het style ja/nee?


    3 juni 2005 om 05:47
    Henry Hardcore

    Van harte heren in roze, jullie zijn een van de eerste loggers in Nederland die er van kunnen leven.

    Dat is een positieve ontwikkeling, punt!


    3 juni 2005 om 05:48
    Sunnygirl

    @ Anders Floor on Jun 03, 05 | 2:14 am

    Als je in het artikel in Bright kijkt zxie je dat ze een fotograaf erbij vermelden en de foto op de cover van bright is een andere foto dan het beeldmerk van Geenstijl. Met het model voor Bright hakken ze meer clementie dan met het model van GeenStijl. Op de cover van Bright zijn aan de bovenzijde en de onderzijde van de chip de hakeringe contactjes verwijderd. En dat is maar een verschil met de foto van Gs en die op de cover van Bright.


    3 juni 2005 om 06:09
    BasW

    speurders.nl, emmys.nl, heineken, Hi Mobile, Van der Valk vakanties, Belnu.nl, BeCool, Frisk, Discovery Channel, Lexa en BelZaak

    Grotendeels adverteerders die ook meedoen met alle gangbare affiliate programma’s zoals Mbuyu, Testnet, Tradedoubler etc, dat zegt dus niet zo veel…

    Maar als jullie van zo’n uit de hand gelopen hobby kunnen leven: proficiat, want zoiets willen we toch allemaal?


    3 juni 2005 om 06:12
    Sunnygirl

    @ Anders Floor on Jun 03, 05 | 2:14 am

    Nadere bestudering doet mij toch twijfelen.


    3 juni 2005 om 06:32
    Strebertje

    Die Fransisco van Jole is gewoon een trieste stakker, en de “nieuws” waarde van Bright is ook erg triest. Elke maand komen ze met iets wat (a) niet nieuw is en (b) niet intressant.

    Over de doelgroep die GeenStijl bereikt, geen idee, maar het is wel een leuke site, met een andere kijk op nieuws dan de gewone nieuwssites. Hoef je het niet mee eens te zijn, maar dat vind ik juist het leuke van weblogs. Ik hoef het ook niet eens te zijn met de opinie van sommige medewerkers hier op Marketingfacts. Wel jammer dat sommige loggers zich zo vol jalouzie uitlaten over GS.


    3 juni 2005 om 06:42
    Anders

    @Sunnygirl – had je tweede reactie nog niet gezien. Excuses voor de scherpe toonzetting.


    3 juni 2005 om 06:54
    Rob

    @Bertrand:

    Tech: nee

    Life: ja

    style: tis toch geenstijl?


    3 juni 2005 om 07:05
    media

    Voor alle duidelijkheid, ik zal de laatste zijn die commercieel succes van weblogs (ook van Geenstijl) niet zou toejuichen. Sterker nog, ik kijk met belangstelling (en soms bewondering) naar de wijze waarop weblogs als Geenstijl, Retecool, Jaggle en VKMag samenwerken met adverteerders (of mediabureaus). Op maat gemaakte advertenties en geintegreerd in de layout van de weblog, dat is absoluut de richting die we op moeten met online advertising. Toch zal er meer moeten gebeuren om deze weblogs tot een commercieel succes te maken. We mogen inmiddels toch wel weten dat voor online uitgaves het advertentiemodel te beperkt is om te overleven. Geenstijl zal dan ook moeten nadenken over wat ze nog meer kunnen met de opgebouwde naamsbekendheid en imago. Ik wens Bertrand en Geenstijl in ieder geval heel veel succes in de komende periode en ik zou zeggen, verras ons!


    3 juni 2005 om 07:06
    E.

    [off-topic]

    In het rijtje van grote GeenStijl successen mis ik trouwens de Amstelveense Hockeysletjes, die ooit waren te vinden op Hockeysletjes.tk.

    GeenStijl heeft hier diverse malen aandacht aan besteed en zou uiteindelijk zelfs een middagje gaan bowlen met de hockeymeisjes. Dat afspraakje is er nooit van gekomen, maar de reputatie van Hockeysletjes.tk kon daarna natuurlijk niet meer kapot.


    3 juni 2005 om 08:05
    Meisje

    Ik ben het wel met Michiel eens, ook ik denk dat veel bezoekers van geenstijl (maar ook vk) en reageurs) kantoormannetjes zijn die onder werktijd een relletje online zoeken. Ik heb wel eens zo’n relletje gevolgd, als je dan in de nedstat van zo’n slachtoffer kijkt zie je ze allemaal voorbijkomen, gemeentes, banken, andere overheden, ministeries (van onze belastingcentjes dus) en om 5 uur neemt de intentie van zo’n rel af, dan zit de werktijd erop.


    3 juni 2005 om 08:20
    Zwelgje@jaggle.nl

    Persoonlijk heb ik niets met Bright, toch gisteren bij de Appie Happie het tijdschrift gekocht, met name om het artikel over GS.

    Bleef inderdaad zitten met de vraag wat Bright wilde bereiken met dit artikel. Volgens mij meeliften op het suc6 van GS. Het artikel voegt naar mijns insziens weinigs toe over hetgeen al bekend is over GS.

    Inmiddels 3 mensen in vaste dienst van GS. Knap. Ben het met HH van VK eens. Ik kan me zo indenken dat er meer mensen van de inkomsten weblogs willen leven. 😉

    @Marco. “Toch zal er meer moeten gebeuren om deze weblogs tot een commercieel succes te maken.” Ben benieuwd. Wie verzint er iets nieuws?


    3 juni 2005 om 08:56
    Eric Klaassen

    Ik ben wel voorstander van een braistormsessie: “Hoe maken we deze weblogs tot een commercieel succes”


    3 juni 2005 om 09:10
    Dr.D

    Je kunt het ook omdraaien.

    Hoe krijg je adverteerders zo gek dat ze je geld gaan geven???


    3 juni 2005 om 10:00
    Anders

    Dank u! I stand corrected.


    3 juni 2005 om 10:26
    king living

    Toine v Ringelestijn voert al een hele tijd een lastercampagne tegen GeenStijl. Hij Benadert hiervoor argeloze adverteerders die hij misinformatie toespeelt. Als hij daarna naar het mediabureau wordt doorverwezen reageert hij echter niet…

    De reden dat GeenStijl geen commentaar geeft in het artikel is omdat ze daar niet de kans toe hebben gekregen.

    Laffe journalistiek is het… en verre van “Bright” dus!

    Kennlijk gelooft men hier nogsteeds liever in iets wat gedrukt is….


    3 juni 2005 om 11:11
    Michiel Frackers

    @ AT: tuurlijk, het beroemde ‘Umfeld’ speelt een grote rol voor adverteerders en die anonimiteit maakt geen lekkere indruk. Overigens denk ik dat wat ik kantoortijgers noem, in marketingspeak de kennisprofessional heet en die is erg interessant voor adverteerders, zoals Quotenet o.a. bewijst.

    @ Maarten Roelofs: ik werk als ik zin heb 😉

    @ allen: ik vind het erg leuk om te lezen dat Geen Stijl blijkbaar meer adverteerders heeft dan ik dacht. Die jongens hebben er erg lang, erg veel energie ingestoken zonder een cent te verdienen, dus het is ze van harte gegund als ze van hun hobby hun werk hebben kunnen maken. Dat zie ik liever dan van die gladjakkerige consultants die achter elke hype aanhollen. Ik zie nu dwazen advies geven over wat bedrijven met weblogs moeten, die zelf nog niet eens een weblog hebben. Doet me denken aan de tijd dat ik internetconsultants tegenkwam zonder mailadres. Geen Stijl overschreeuwt zichzelf weleens, maar dat vind ik geen reden voor mensen om zo tegen ze te ageren. Ik bespeur een ondertoon van enige jaloezie…


    3 juni 2005 om 11:55
    Anders

    @king living – daar heeft GeenStijl het natuurlijk zelf ook wel naar gemaakt. Doordat ze om de haverklap ontvangen mails, brieven en telefoontjes op hun weblog publiceren, bedenken bedrijven en media zich wel tien keer voordat ze contact zoeken.

    Drie keer raden wat GeenStijl doet wanneer Van Jole zou bellen? Juist: die knallen dat hele gesprek direct op hun weblog om er vervolgens de draak mee te steken. Over laffe journalistiek gesproken…


    3 juni 2005 om 11:56
    Jeroen

    @anders floor: Precies, dit is gewoon een koekje van eigen deeg die de heren van Geenstijl.nl hebben gekregen.


    3 juni 2005 om 13:16
    TGM3

    @Jeroen: Presies! Bright maakt Geenstijl zwart omdat ze geld verdienen met mensen zwart maken. Een multimediaal drosteblikje zeg maar!


    5 juni 2005 om 05:31
    at

    michiel, ik heb gewoon een hekel aan grafity! maar ff, quotenet vergelijken met geenstijl…. ik waardeer quote zeer, maar geenstijl icm marketing nuuh sorry het is gewoon niet mijn kopje thee.


    5 juni 2005 om 19:52
    Evert Jan

    “Een ijzersterke formule, een goed vormgegeven weblog en een bereik waar menige uitgever jaloers op is zijn (voorlopig) blijkbaar niet voldoende om er een commercieel succes van te maken. De grootste ontmaskering van het artikel is wat mij betreft dan ook niet het noemen van de namen achter Geenstijl maar het blootleggen van het commerciele onvermogen van Geenstijl.”

    Nu ben ik zoals bekend geen fan van GS, vanwege de geringe beschaving aldaar. Maar om alleen het commerciële onvermogen als kritische noot te noemen…Dan moet je zelf ook een voorbeeld van commercieel succes.


    5 juni 2005 om 21:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!