Ons werk is stuk

Zit je meer dan vijf uur per dag achter een beeldscherm? Werk je vanuit je inbox, met sticky notes en een to do list? Dan wordt het tijd om je digitale leven te reorganiseren.

16 juni 2022, 11:00 2228 x gelezen

Met als idee dat je meer energie overhoudt. Ik hoor je denken: is dit een recensie van een time management boek? Nee. Wel: documentatie opruimen, weggooien en herinrichten. Drie nederlandse auteurs geven je in dit boek tips voor het optimaal werken met je computer en smartphone. Hoe wordt je digitaal fit?

Informatie-obesitas

Traditioneel zijn we in organisaties gewend hiërarchisch te structureren, met uitgebreide projectdocumentatie en vaak een grote variatie aan communicatiemiddelen. Op bijna slaafse wijze zetten werknemers hun documenten in digitale mappen in door de IT- en HR-afdeling bepaalde structuren. Teams bestoken elkaar verder met e-mails, appjes en andere berichten. En op het moment dat je die informatie nodig hebt, kun je het maar moeilijk terugvinden en moet je er opnieuw over nadenken.

Omdat we hersenmatig gezien op een verkeerde manier informatie verwerken en documenteren. We bewaren een kluwen aan informatie, die leidt tot informatie-obesitas. Met alle digtale tools die tegenwoordig beschikbaar zijn, wordt het tijd om het voor onszelf gemakkelijker te maken. Want rust is snelheid. Het wordt tijd dat we informatie veranderen in kennis.

De valkuilen van informatieverwerking

ZZP-ers hebben al veel meer documentatievrijheid dan doorsnee werknemers. Voor hen, en dan in het bijzonder de kenniswerkers is dit boek ook zeker geschikt. Zodat ze hun vrijheid gaan omzetten in digitale fitheid. Wat zijn kenniswerkers? Een kenniswerker levert kennisproducten. Zoals een presentatie, een advies, een workshop etcetera. Kenniswerk is nooit klaar. Om ervoor te zorgen dat je behoudt wat je hebt, zodat je het eenvoudig kunt ordenen, doorzoeken, filteren, hergebruiken of verrijken, kun je niet meer zonder digitale gereedschappen.

Dit boek geeft je inzicht in de valkuilen die op de loer liggen bij informatieverwerking. Maakt je bewust van aangeleerde routines die altijd fijn leken, maar in deze tijd prima vervangen kunnen worden door digitale assistentie. Het boek bevat een flinke selectie aan hardware en software alternatieven waarmee je minder zorgen hebt en vaker in een fijne flow werkt. En de heren auteurs hebben al het voorwerk voor ons gedaan en komen tot een opsomming.

Het mag meer schuren

Met de prikkelende titel Ons werk is stuk en de naam Martijn Aslander als een van de auteurs, had ik persoonlijk alleen een iets schurender boek met meer pit en inspiratie verwacht. Groot fan als ik ben van het eerdere werk, Nooit af, van Aslander en Witteveen. Misschien komt dat omdat de rolverdeling tussen de auteurs in Ons werk is stuk anders is. Meinema bekijkt de wereld vanuit de technologie. Broere zoekt slagkracht en zingeving. Aslander wordt vooral aangehaald in voorbeelden; als een soort rolmodel. Dat geeft wel een mooi inkijkje in zijn persoonlijke favoriete tools.

Ieder brein uniek

Uiteraard vermelden de auteurs dat ieder brein uniek is en dat je daarom ook de tools moet kiezen die voor jou werken. Alleen raakte ik in mijn zoektocht nogal verstrikt in de opbouw van het boek. Deel 1 gaat over kenniswerk. Interessant, zeker voor zelfstandige marketeers zoals ikzelf. Deel 2, over de digitale fitheid in je werk, is dan zó uitgebreid, dat ik keuzestress kreeg. Pas in Deel 3, het pgramatische deel, kreeg ik er weer zin in. De structuur lijkt in de inhoudsopgave zo helder en het boek is ook zeker goed leesbaar, maar een handleiding is het niet. Het vraagt veel zelfreflectie en -kennis om te ontdekken wat voor jouzelf de beste oplossingen biedt in het woud van tools.

Conclusie

Kortom: goed dat het boek er is, maar zonder een pasklare oplossing of nieuwe stroming zoals de scrum methode in de agile transformatie. Je mentale gezondheid heb je tenslotte zelf in de hand met zelfbepaalde hulpmiddelen die ook regelmatig onderhoud, reparatie of vervanging nodig hebben.

Ons werk is stuk

Auteurs:           Martijn Aslander, Arjan Broere & Mark Meinema
ISBN:                9789083020341
Uitgever:          publiek denken
Druk:                1e druk, 2022
Trefwoorden:  Digitalisering, IT, ICT, HR, documenteren
Recensent:       Jeanine Dijkhuis, Register Marketeer

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!