Online consumentenbestedingen gestegen naar 775 miljoen euro

7 september 2004, 11:45

De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse Internetters is in de eerste 6 maanden van 2004 verder gestegen naar een totale omzet van EUR 775 miljoen, een stijging van 35% ten opzichte van een jaar geleden (eerste helft 2003). Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2004-1, het onderzoek naar online consumentenbestedingen en overige verkopen op afstand dat door Blauw Research en Thuiswinkel.org ieder half jaar wordt uitgevoerd.

De cijfers komen tot stand in nauwe samenwerking met de circa 180 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig consumentenonderzoek. De verschuiving van fysieke consumentenbestedingen naar het via internet bestellen van producten en diensten zet door; de groei van de totale Nederlandse detailhandelomzet in dezelfde periode was negatief en bedroeg volgens het CBS in de eerste helft van 2004 ?3%.

Nog steeds stijgt het aantal online kopers: 3,4 mln Nederlanders hebben het afgelopen half jaar iets via internet gekocht. Een jaar geleden waren dit nog 2,8 miljoen kopers, een stijging van 21%. Ook het aantal mensen dat voor het eerst een online bestelling doet stijgt van 300.000 in de eerste helft van 2003 naar 700.000 in de eerste helft van 2004. Online shoppen is hiermee nog steeds een groeimarkt, met een forse aanwas van first-timers. Gemiddeld heeft men in de eerste helft van dit jaar ? 227,- per online koper uitgegeven, een stijging van 11% vergeleken met een jaar geleden. Consumenten geven op internet nog steeds meer uit aan reizen en consumentenelektronica, daarnaast vindt bij de traditionele thuiswinkeliers nog steeds een forse verschuiving plaats van de traditionele bestellingen via de catalogus naar het bestellen via de website.

De markt voor online consumentenbestedingen blijft dus stevig doorgroeien, volgens Frank Sibbel, manager E-media van Blauw Research; online consumenten kopen steeds meer en vaker via internet, gemotiveerd door het gemak, het toenemende aanbod en het goed kunnen vergelijken van producten en diensten. Ook de elektronische marktplaatsen zoals Marktplaats.nl en Ebay.nl zijn sterk in opkomst en stimuleren het online thuiswinkelen; zij trekken nieuwkomers aan die anders geen online aankoop gedaan zouden hebben.

Bron:

http://www.blauw.nl/

Zie ook overige nieuws mbt Thuiswinkel Organisatie.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!