Onduidelijkheid over reden overname Blogger door Google

18 februari 2003, 21:57

Deskundigen zijn het oneens over de reden achter de overname van weblogsite Blogger door zoekmachine Google. Het verbeteren van de prestaties van de zoekmachine met actuele weblog-informatie, uitgeven als uitbreiding van de core business of simpelweg een manier om geld te verdienen zijn de meest genoemde redenen.

Consensus is er wel over de betekenis van de deal, waarvan de financi?le details nog geheim zijn. De overname van Blogger door Google betekent volgens velen de definitieve doorbraak van het webloggen. Dat had al een grote vlucht genomen doordat steeds meer prominenten gingen loggen en nieuws uit logs steeds vaker de bestaande media bereikte. Geheel in stijl bevestigde CEO Evan Williams van Pyra Labs (het moederbedrijf van Blogger) afgelopen weekend via zijn weblog het nieuws van de overname door Google.

Zoekmachine-kenner Henk van Ess van Voelspriet ziet twee mogelijke redenen voor de overname. “Google kan zijn prestaties verbeteren door gebruik te maken van de real-time activiteiten van de 210.000 actieve loggers die Blogger telt.” Een traditionele zoekmachine loopt dikwijls achter de feiten aan, zo merkt Van Ess op. Via de back-end van een nieuwe, in Google ge?ntegreerde blogging-machine kunnen de zoekresultaten flink aan actualiteit winnen.

Een tweede reden volgens Van Ess is mogelijk eenvoudigweg geld verdienen. Google zou Blogger kunnen verbeteren en meer klanten trekken voor de betaalde service. Twee jaar geleden zette Google al de stap voorbij de zoekmachine-activiteiten met de aankoop van Deja.com en zijn enorme Usenet-archief. Afgelopen herfst werd Google News gelanceerd. De aankoop van Pyra Labs zou dan een verdere uitbreiding van de uitgeef-activiteiten van Google zijn.

Door de premium-versie is sinds vorig jaar de inkomstenstroom van Blogger flink vergroot en kon Williams vijf mensen in dienst nemen. Williams was eind 2000, nauwelijks een jaar na de start, door financi?le problemen gedwongen al het personeel te ontslaan en tot vorig jaar vanuit huis verder te werken.

Tech-columnist Dan Gillmore, die als ??n van de eerste het nieuws over Blogger bracht, meent dat Google “meer dan andere internetbedrijven beseft dat de echte kracht van cyberspace lig in onze collectieve creaties”. Hij vraagt zich wel af of Google bij het indexeren van andere blogging-platforms als Movable Type en Radio UserLand, Blogger niet zal bevoordelen.

Bron:

http://www.emerce.nl/

Zie ook:

http://www.evhead.com/

http://www.blogger.com/

http://www.pyra.com/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!