Waarom ontvang ik als klant niet uitsluitend de informatie die voor mij relevant is? Nog steeds wordt mijn brievenbus elke week volgepropt met tientallen folders en loopt mijn mailbox over van de nieuwsbrieven. Ik verzeker je dat ik 95 procent van alle goedbedoelde aanbiedingen en informatie ongeopend in de (digitale) prullenbak mieter en nagevraagd leert dat dit bij mijn vrienden en kennissen niet anders is. Doodzonde van het geld, de moeite en vooral míjn tijd. Tijd is namelijk iets waaraan ik een chronisch tekort heb.
Less is more
Dit credo lijkt meer en meer te gelden in de zondvloed van reclameboodschappen. Ik wil namelijk best geïnformeerd worden over mijn favoriete merk of nieuws ontvangen over mijn vakgebied. Voorwaarde is wel dat hetgeen ik ontvang, voor mij ook relevant is. Het is toch eigenlijk vreemd dat ik van Volvo informatie over de Volvo V50 ontvang terwijl ik een V70 rijd. Dit geldt ook voor de website. Je zou toch verwachten dat als ik de website van mijn dealer bezoek, ik het nieuws krijg rondom mijn type auto. Niets is minder waar. Ik krijg het hele assortiment nieuwe en gebruikte Volvo’s gepresenteerd. Hier zit ik totaal niet op te wachten.
Communicatie op maat
Om klanten te bereiken en, misschien nog wel belangrijker, te behouden zullen ondernemingen hun klanten meer op maat moeten bedienen. Ik zie je denken: "Jij hebt makkelijk praten, maar ik kan toch onmogelijk mijn complete klantenkring op maat bedienen?"
Toch is dit met de huidige techniek heel goed mogelijk en, niet onbelangrijk, ook betaalbaar. Het is niet zozeer meer het geld dat ondernemers tegenhoudt om persoonlijker en gerichter te gaan communiceren. Veel ondernemers weten niet goed waar ze moeten beginnen en wat er op dit gebied te halen valt. Zolang deze stap niet door de ondernemers wordt genomen, zullen we 95 procent van de folders en nieuwsbrieven linea recta in de prullenbak blijven gooien of ons compleet gaan afsluiten voor deze reclame-uitingen.
Ik realiseer heel goed dat massacommunicatie een plek heeft binnen de hele communicatiemix. De klant vraagt echter om communicatie op maat. In hoeverre kom je tegemoet aan deze behoefte? De grote bedrijven doen het al. Als je als klein bedrijf hier niet in meegaat, zullen jouw klanten overlopen naar de concurrent. Schrik daarom niet langer van het idee dat het duur en moeilijk is, maar neem de stap en behoud je klanten!
Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen en mening.