Omzet webvertenties groeit weer

Omzet webvertenties groeit weer

Voor het eerst in ruim twee jaar neemt de omzet in de Amerikaanse online advertentiehandel weer toe. In het vierde kwartaal van 2002 werd voor 1,6 miljard dollar aan webvertenties gekocht, een toename van 8,9 procent.

Dat blijkt uit de kwartaalrapportage van het Internet Advertising Bureau (IAB). De omzet in het laatste kwartaal van 2002 nam met bijna 9 procent toe, vergeleken met het voorgaande kwartaal. In totaal besteedden adverteerders 6 miljard dollar aan internetadvertenties. Internetadvertenties maken slechts voor 2,5 procent deel uit van de totale advertentiemarkt.

Dat schrijft Wall Street Journal (betaalde toegang). Adviesbureau PricewaterhouseCoopers voerde het onderzoek uit voor het IAB. Het bedrijf onderzocht hiertoe de advertentie-inkomsten van Amerika’s 15 grootste uitgevers. De officiele onderzoekscijfers zijn deze week te vinden op de website van de advertentieorganisatie.

Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat tekstadvertenties een effectief alternatief zijn voor grafisch ontworpen advertenties. Tekstadvertenties, zoals te zien in de rechtermarge bij de zoekresultaten van Google, zorgden voor 14 procent van de
totaalomzet in 2002. Het jaar ervoor was dat nog 4 procent. In de regel betalen adverteerders enkel voor tekstadvertenties als er daadwerkelijk op geklikt wordt. In het laatste kwartaal van 2002 droegen tekstadvertenties voor 21 procent bij aan de totaalomzet.

Zoekmachines Google en Overture halen een fors deel van hun inkomsten uit het verkopen van betaalde tekstadvertenties. Het meetbare succes van dit format was voor de zoekmachines aanleiding om internationaal hun vleugels uit te slaan. Google en Overture openden onlangs verkoopkantoren in Nederland.

Bron:
http://www.iab.net/


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Ad Formats – Keyword search continued to demonstrate its strength as the lead indicator of growth for the overall interactive ad industry, representing 15% of ad revenues in 2002 - more than tripling its stake over 2001. 4Q 2002 keyword search revenue share was even more prominent, earning 21% of total ad format revenues. Sponsorships and banners were affected by the termination of several long-term deals involving ad sellers, coupled with sharp increases in emerging ad formats. Internet ad revenues broken down by ad formats for 2002 full year revenue are:

    2001 2002
    Banners 36% 29%
    Sponsorships 26% 18%
    Classifieds 16% 15%
    Keyword Search 4% 15%
    Slotting Fees 8% 8%


    Ad Categories -- In 2002, consumer advertisers continued to spend the most dollars on online advertising (32%). Retail consumer advertisers are the largest segment (42%) in the major consumer category.

    2001 2002
    Consumer 30% 32%
    Computing 18% 18%
    Financial Services 12% 13%
    Media 12% 12%

    Pricing Models -- The CPM pricing model continues to be the predominant choice, comprising 45 percent of all deal revenues in 2002 (down from 48 percent last year), while straight performance deals were at 21 percent (up from 12 percent last year), and hybrid deals, a combination of CPM and performance declined to 34 percent (down from 40 percent last year).

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.