Omroep.nl mist nog aardig wat links

10 juni 2003, 17:18

De timing was werkelijk perfect. Op het moment dat de nieuwe omroepbaas Harm Bruins Slot duidelijk maakte dat voor de 80 miljoen euro die de publieke omroep dit jaar moet bezuinigen nadrukkelijk wordt gekeken naar de internetactiviteiten, maakte het NOS-Journaal met veel bombarie zijn nieuwe site bekend.

Hier wordt het beleid uitgelegd en komen we onder meer te weten dat het levensmotto van Philip Freriks ?wees realistisch, vraag het onmogelijke? is.

Freriks? levensmotto zou wel eens voor de hele publieke omroep kunnen gaan gelden want net nu het megaproject dat de publieken op internet hebben ingezet zijn vruchten begint af te werpen, dreigt Bruins Slot te gaan beknibbelen op de 28 miljoen euro die er jaarlijks aan internet besteed wordt.

Anderhalf jaar geleden werd begonnen met

omroep.nl. De belangrijkste doelstelling is om de gebruiker gemakkelijk toegang te geven tot wat de publieken, gezamenlijk zo?n 300 sites, op het net te melden hebben. De openingspagina bevat een aantal thema?s waarop de surfers kunnen klikken, zoals nieuws, entertainment, natuur & milieu, etc. In ??n oogopslag is dan te zien wat de diverse omroepen op dat gebied te melden hebben. Het onderdeel dat wat integratie betreft het verst gevorderd is, is /geschiedenis waar de diverse geschiedenisprogramma?s uitgebreide extra informatie geven. Via het thema nieuws

kom je op de pagina met teletekst ?n de diverse actualiteitenprogramma?s terecht.

Als je als internetgebruiker afgaat op de informatie die je op de televisie hoort en ziet, dan kun je niet bevroeden dat er zoiets als een omroep-portal bestaat, want iedere omroep en rubriek prijst zijn eigen waar aan.

Nova waar een poll te vinden is en eerdere uitzendingen te bekijken zijn, Netwerk met links naar meer informatie en Twee Vandaag met zijn bijzonder sobere site. Over NOS Nieuws

hoor je op radio en tv weinig, terwijl dat toch een bijzonder overzichtelijke site is met veel dossiers.

Een omroep die een lange traditie op internet heeft, is de EO en dat is ook vandaag op de site te merken. Zo kan bijvoorbeeld gereageerd worden op de uitzendingen van

Knevel op Zaterdag, iets wat met grote regelmaat gebeurt. Ook de VPRO maakt duchtig gebruik van de mogelijkheden van internet, een programma als Tegenlicht heeft bijvoorbeeld over bepaalde onderwerpen webspecials. Een informatieve site heeft ook KRO?s Reporter met dossiers, links en artikelen – daar steekt de site van Zembla

karig tegen af.

Soms vraag je je af waarom een programma zich zo moet verbergen op internet. Neem

Kruispunt, het KRO/RKK-programma over kerk en samenleving. Het kost minstens zes klikken om het programma te vinden: omroep.nl – zoek op kruispunt: niets – levensbeschouwing – zoek op kruispunt: niets – klik aan rkk – zoek op kruispunt. Dat zijn te veel klikken en vereist te veel voorkennis, want via ?omroep.nl? naar ?kro? gaan levert n?et de site van het programma op. Hetzelfde probleem doet zich voor met Buitenhof

, waarvan je moet weten dat het een co-productie is van NPS, VARA en VPRO om het via omroep.nl te kunnen vinden.

Wat ook een vreemde zaak is, is dat

werkportaal.nl niet via omroep.nl te vinden is. Dit samenwerkingsverband van RVU, Teleac en NOS op economisch terrein is notabene een rechtstreeks gevolg van de gezamenlijke internetactiviteiten. Een bijzondere site is AVRO?s Gezondheidsplein

, want het is de enige site waaruit een tv-programma is voortgekomen.

Ook de commerci?len presenteren zich op internet, waarbij eigenlijk alleen RTL serieus te nemen is.

RTL4-nieuws heeft een goede site met dossiers etc. Aardig is dat onder Dossiers meer over de correspondenten te lezen is ?n enkele van hun reportages kunnen worden bekeken, maar het groot klikken van een foto van Frits Wester hoeft wat mij betreft niet. Handig is het voor al diegenen onder ons die veel te weinig bij de kapper komen, dat de onderwerpen van RTL Boulevard

op de site na te lezen zijn.

Bron:

http://www.veluwsdagblad.nl

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!