Obama out! De 3 socialmedialessen van Obama

20 januari 2017, 06:00

Vandaag verlaat Obama het Witte Huis en wordt Trump geïnaugureerd. Daarmee komt er officieel een einde aan acht jaar Obama. Hoog tijd om terug te kijken naar de combinatie Obama en social media. Wat zegt men op social media over de 44e president van de Verenigde Staten en wat kunnen van hem we leren?

Obama en social media

Obama wordt vaak geroemd om zijn inzet van social media. Tijdens zijn campagne in 2008 bereikte Obama ruim twee miljoen Facebookvolgers en had hij ruim 84 miljoen views op YouTube. Gedurende Obama’s eerste ambtstermijn groeide zijn volgersaantal op bijvoorbeeld Twitter significant. Op election day in 2008 had Obama ruim 118.000 volgers op Twitter. Een aantal dat inmiddels gestegen is naar ruim tachtig miljoen. Zijn rivaal in 2008, John McCain, had overigens ‘slechts’ 4.942 volgers op election day in 2008.

Op Facebook maakte Obama veel gebruik van advertising om zijn boodschap onder de aandacht te brengen van specifieke groepen. Los van een Facebookaccount voor Barack Obama zelf werden er ook andere accounts opgezet om individuele groepen, zoals veteranen, vrouwen en Afro-Amerikanen, te bereiken. Een gerichte boodschap voor een specifieke doelgroep dus.

#AskObama

Ook andere socialmediaplatformen werden veelvuldig ingezet om contact te zoeken met de achterban. Zo werd onder andere in 2011 een livestream opgezet om vragen op Twitter te beantwoorden over economie en banen. Er werden bijna 170.000 tweets geplaatst met de hashtag #AskObama.

Perfecte timing

Obama’s eerste campagne vond plaats toen ook de opkomst van de sociale media in volle gang was. Hierdoor kreeg Obama extra tools tot zijn beschikking om op een persoonlijke wijze contact te zoeken met de kiezer. Daar maakte Obama met zijn team gretig gebruik van. Hij stopte niet toen de verkiezing gewonnen was: daarna startte het Witte Huis met Obama bijvoorbeeld twitteraccount @POTUS. Het account kreeg uiteindelijk ruim dertien miljoen volgers. @POTUS is overigens beschikbaar voor Donald Trump om te gebruiken na zijn inauguratie. Trump heeft echter aangegeven liever zijn eigen account te gaan gebruiken en zijn volgersaantal zo te laten groeien.

Nederland over Obama

Door Nederlandse gebruikers van social media werden er sinds 1 januari 2009 ruim 3,5 miljoen berichten geplaatst over Barack Obama.

Er zijn drie duidelijke piekmomenten te zien in de afgelopen jaren. 7 November 2012 bracht het grootste aantal berichten met zich mee na de herverkiezing van Obama en zijn overwinningsspeech. Dat Nederlanders hier overwegend positief over zijn, blijkt uit het feit dat de ruim 73.000 Nederlandse berichten een positief sentiment van 30 procent hebben.

24 maart 2014 was voor ons een speciaal moment toen Obama een bezoek bracht aan Nederland. Het bezoek van Obama aan Nederland zorgde voor ruim 51.000 berichten waarin Obama genoemd werd.

9 november 2016 bracht tenslotte de derde piek aan berichten. De dag waarop Nederland wakker werd met het nieuws dat Donald Trump tot de 45e president van de Verenigde Staten was verkozen, zorgde voor enorm veel buzz op social media en natuurlijk ook de nodige vergelijkingen met Obama.

Wanneer we alle 3,5 miljoen berichten samenvoegen ontstaat de volgende wolk aan trending topics.

Wat kunnen we leren van Obama?

Zoals eerder aangegeven maakte Obama de afgelopen acht jaar veelvuldig gebruik van social media. Maar wat kunnen we leren van alle posts op de verschillende platformen? Tijd om drie tips, gebaseerd op het socialmediagebruik van Obama, op een rijtje te zetten:

1. Richt je op het individu

Obama richtte zijn posts met regelmaat op het individu. Onderstaande tweet laat echter zien dat het niet altijd influencers waren. Met tweets als die aan de 14-jarige Ahmed Mohamed wist Obama de harten van veel mensen te veroveren.

2. Wissel af tussen serieus en speels

Een boodschap is op verschillende manieren over te brengen. Obama en zijn team laten dit zien met een mix tussen serieuze en minder serieuze posts. Bovenstaand bericht brengt het succes van het veel bekritiseerde Obamacare onder de aandacht op een speelse manier. De juiste mix tussen speelse en serieuze posts zorgt voor interessante posts die een divers publiek aanspreken. Obama wisselde posts zoals bovenstaande af met serieuze posts.

3. Gebruik diverse platformen

Vaak houden we vast aan de bekende platformen als Twitter, Facebook en LinkedIn. Er zijn echter veel meer platformen. Obama’s doelgroep bevindt zich overal en dat besefte hij en zijn team maar al te goed. Zo startte hij met Snapchat (toe te voegen als ‘WhiteHouse’), maar was hij ook te vinden op Spotify en Reddit. Obama zorgde voor de meest populaire ‘Ask me Anything’-post die Reddit ooit gehost had. Obama’s liefde voor Spotify uitte zich met het delen van zijn favoriete nummers middels verschillende ‘summer playlists’.

Deze liefde zorgt er overigens voor dat hij zijn bestaan als president voort kan zetten als hij ingaat op onderstaande tweet. Over een goede inhaker gesproken.

Tot slot

Al met al zorgde de acht jaar met Obama als president van de Verenigde Staten voor miljoenen tweets en talloze unieke momenten waarop de president de wereld probeerde te bereiken. Enkele momenten werden bekritiseerd, maar het merendeel werd vooral gewaardeerd. Hoe Trump de populaire accounts van het witte huis gaat overnemen, moet nog blijken en is zeker het volgen waard.

Danny van Zon
Marketeer bij Coosto

Danny is marketeer bij Coosto. Als social media liefhebber zijn er bergen aan kansen voor marketeers te ontdekken op social. Opzoek naar de nieuwste trends, best practices en features neemt hij graag anderen mee op deze ontdekkingsreis.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!