O2 Nederland: 45.000 klanten minder

4 februari 2003, 10:02

In het afgelopen kwartaal tot 31 december 2002 verloor O2 in Nederland 50.000 pre-paid klanten. daar stond slechts een groei met 5.000 abonnementen tegenover; een netto verlies van 45.000. Het is een kwestie van tijd voor het gedaan is met de zelfstandigheid van O2.

De cijfers blijken uit de zojuist gepubliceerde kwartaqalcijfers van O2, voor het derde kwartaal van het boekjaar, tot 31 decmeber 2002, met onder meer een tabel over abonnee-aantallen (pdf) en opbrengsten per klant (pdf). Uit dat laatste staatje blijkt dat de vermindering van het aantal klanten vooral de weinigbellers waren, want de gemiddelde opbrengst per pre-paid O2-beller in Nederland steeg met ruim 9 procent, tot 94 pond, 143 euro vandaag.

Door de komst van 5.000 nieuwe bellers op een contract daalde de gemiddelde opbrengst van de abonnees met 2,5 procent tot 473 pond, vandaag 750 euro.

De gemiddelde opbrengst per klant op jaarbasis steeg met 6 procent ot 173 pond, 264 euro.

De gemiddelde opbrengsten per maand zijn duidelijker: 8 pond, o12 euro per pre-paid beller, nu 37 pond (ruim 56 euro) per abonneee en gemiddeld 15 pond (bijna 23 euro).

Met nu 937.000 kaartbellers en 309.000 abonnees zou dit op maandbasis met 1,24 miljoen abonnees tot een maandomzet van ruim 28 miljoen euro leiden, of 342 miljoen euro per jaar.

Met behulp van de zakjapnner is eenvoudig vast te stellen dat O2 het daarmee niet redt. Ook het feit dat de nieuwe goedkope abonnementen slechts 5.000 meer abonnees brachten in plaats van de benodigde tienduizenden, is een negatief signaal voor de Britse dochter in Amsterdam.

Europa

O2 kreeg er in het vierde kwartaal van 2002 in totaal 790.000 klanten bij, 4,3 procent, tot 19,1 miljoen.

In Engeland waren dat ruim 500.000 klanten van wie slechts 23 procent met een abonnement (114.000). O2 Duitsland deed het relatief veel beter, met 286.000 nieuwe klanten, van wie74 procent met een abonnement

De gemiddelde opbrengst per klant (Arpu) verschilt aanzienlijk per land: 341 pond in Ierland (+ 3,6 procent); 243 pond in Engeland (+ 5.2 procent); 212 pond in Duitsland (+8,7), en maar 173 pond in Nederland.

Data en T-Mobile

Het aantal sms-berichten nam toe met 19 procent ten opzichte van het voorafgaande kwartaal, tot 2,2 miljard

Het percentage van de omzet uit data nam daardoor toe van 15,6 tot 17,7 procent.

In Duitsland breidde O2 de samenwerking uit met T-Mobile voor UMTS. Dit maakt het waarschijnlijker dat T-Mobiel in Nederland de nieuwe eigenaar wordt van O2.

Bron:

http://www.planet.nl/

Oorsponkelijke bron:

http://www.mmo2.com/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!