Nu ook in Nederland: on-demand geofilters van Snapchat

Nu ook in Nederland: on-demand geofilters van Snapchat
, Expand Online

Je hoeft een concertzaal met een popartiest maar binnen te lopen en je zult honderden mensen foto’s of video’s zien maken via Snapchat. Veel jongeren gebruiken het al, maar het toevoegen van overlays (geofilters) maakt het voor jongeren nog aantrekkelijk om Snapchat te gebruiken. Met deze geofilters over je foto’s of video’s kun je namelijk aan je vrienden tonen waar of bij welke bezienswaardigheid je bent. Voor marketeers is dit uiteraard de uitgelezen kans om brand awareness en engagement te creëren bij deze jonge doelgroep. Gelukkig zijn de filters sinds deze week ook beschikbaar in Nederland.

Tot voor kort konden geofilters alleen nog worden ingekocht via Snapchat zelf, maar sinds de introductie van ‘On-Demand Geofilters’ is het mogelijk om geofilters zelfstandig in te kopen voor marketingdoeleinden. In het buitenland was het on-demand inkopen van geofilters al eerder mogelijk, sinds afgelopen woensdag (22 november jl.) is deze mogelijkheid ook in Nederland beschikbaar.

Hieronder wordt uitgelegd welke geofilters door Snapchat worden aangeboden en hoe de on-demand geofilters aangemaakt kunnen worden.

Snapchat maakt onderscheid tussen de volgende filters:

  1. On-demand geofilters
  2. Community geofilters
  3. Personal geofilters

In deze blogpost besteed ik aandacht aan de eerste twee filters, de derde laat ik hier buiten beschouwing omdat deze voor particulieren is bedoeld.

On-demand geofilters (ODG)

Door de lancering van ODG is het nu mogelijk voor bedrijven in Nederland geofilters in te kopen tegen een lagere prijs. Voorheen konden geofilters alleen worden ingekocht tegen een minimumbudget van 5.000 euro. Voor veel bedrijven is dit een te grote investering. Daarom maakten tot voor kort alleen grote bedrijven, zoals Albert Heijn, IKEA en McDonald’s hiervan gebruik.

Binnen de on-demand geofilters kan onderscheid worden gemaakt tussen twee varianten:

  • Chain filter: deze kan ingezet worden om op lange termijn een of meerdere fysieke locaties van een bedrijf te targeten.
  • Live event filter: deze kan ingezet worden om de locatie van een festival of evenement te targeten.

In het verleden heeft Albert Heijn al eens een chain filter ingezet om de brand awareness en engagement te vergroten onder de doelgroep in eigen supermarkten. Deze filter is hieronder weergegeven:

Via de website van on-demand geofilters is het mogelijk geofilters aan te maken die aansluiten bij de huisstijl of marketingcampagne van een bedrijf. Snapchat biedt de volgende mogelijkheden om een ODG in te stellen:

  • Het selecteren van een kant-en-klaar design om een kader toe te voegen aan de filters (hier staan ook designs tussen die voor personal geofilters worden gebruikt).
  • Het uploaden van een afbeelding naar keuze, om bijvoorbeeld het logo van het merk terug te laten komen.
  • Het invoegen van een tekstvlak met een lettertype, tekstkleur en positie naar keuze.

  • Het selecteren van de tijdsperiode wanneer de ODG beschikbaar is. Snapchat biedt de mogelijkheid om zelf de startdatum en het tijdstip in te stellen. Het beoordelen van het design van de filter kan één werkdag duren.
  • Het instellen van een locatie. Door middel van de functie “Draw Fence” kan elke gewenste locatie geselecteerd worden in Google Maps. Een voorbeeld van de targeting is hieronder te zien. De prijs van het filter verschijnt in de rechterbovenhoek als het gebied is geselecteerd en groen wordt opgevuld.

De prijs van ODG wordt samengesteld op basis van de volgende aspecten:

  • de grootte van het gebied;
  • de populariteit van het gebied;
  • de tijdsperiode.

Voordat een marketeer beslist om on-demand geofilters in te zetten, moet nagegaan worden of het rendabel is een geofilter in te kopen. Als de locatie bijvoorbeeld in hartje Amsterdam ligt, zal de hoofdprijs betaald moeten worden.

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave

Snapchat biedt ook de mogelijkheid om heel Nederland te targeten met een national filter voor 1 dag. Om zo’n filter in te zetten, kan direct contact opgenomen worden met Snapchat.

Community geofilter

Voor openbare plekken, zoals steden, universiteiten, hogescholen, lokale herkenningspunten of andere publieke locaties, kunnen community geofilters aangevraagd worden. Deze filters zijn gratis en blijven het hele jaar door beschikbaar. Zelfs sommige kleine plaatsen beschikken over een “openbare filter”. Designers kunnen zelf een filter aanleveren, alleen moet Snapchat de creatie hiervan nog wel goedkeuren. Het is echter niet toegestaan om een logo van een merk in de filter terug te laten komen.

Hogescholen, zoals de Hogeschool van Amsterdam of de Fontys Hogeschool, maken momenteel al gebruik van het community geofilter. Voornamelijk tijdens open dagen van deze onderwijsinstellingen zorgt deze voor een grote boost van de brand awareness, zonder dat het extra kosten geeft. Ook voor citymarketing is de community geofilter een geschikte tool. Een goed voorbeeld hiervan is het filter van het Rotterdam Centraal station:

Het inzetten van geofilters biedt voor marketeers dus veel extra mogelijkheden om brand awareness en engagement te creëren bij de jonge doelgroep. Met name de specifieke targeting op locatie biedt grote voordelen ten opzichte van andere marketingplatformen.

Met de lancering van on-demand geofilters kan de doelgroep op het juiste moment en op de juiste locatie worden bereikt door een bedrijf. Het is een kwestie van tijd voordat Snapchat-gebruikers kunnen kiezen uit vele verschillende geofilters per locatie.

Credits afbeelding: Snapchat, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.