NPO1, 2 en 3: Wen er maar vast aan

Publieke Omroepen gaan onder 1 vlag verder

NPO1, 2 en 3: Wen er maar vast aan

Alle programma's van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) zullen straks onder de naam NPO door het leven gaan. En niet meer onder een eigen naam, zoals nu het geval is met de TV-netten, radiozenders en de diverse websites. Daarmee volgt Nederland het Britse voorbeeld, de BBC.

Zoals de Publieke Omroep vanochtend bekend maakte, wil zij met één sterke naam op radio, tv en internet beter tegenwicht kunnen bieden aan de toenemende invloed van partijen als YouTube, Google en Apple. Volgens Henk Hagoort, voorzitter van de raad van bestuur van de NPO, wordt op dit moment de link tussen bijvoorbeeld  Nederland 1 en Uitzending Gemist door de consument niet voldoende herkend. Dat zal in de toekomst niet meer het geval zijn, althans dat is de verwachting.

En inderdaad, het wordt tijd dat de publieke omroep gezamenlijk tegengas geeft tegen de mondiale media nieuwkomers op de Nederlandse markt. Dit omdat de identiteit van publieke programma’s, met name Catch-Up TV (lees: Uitzending Gemist), nogal eens wordt 'gekaapt' door derden, zoals YouTube, maar ook door TV aanbieders zoals UPC en Ziggo.

HbbTV

De NPO (evenals de commerciële omroepen overigens) heeft  o.a. veel tijd en geld geïnvesteerd in de ontwikkeling van HbbTV, een interactieve informatielaag voor TV-programma’s. HbbTV biedt overduidelijk een meerwaarde voor ons kijkers/luisteraars, maar de introductie daarvan wordt grotendeels vertraagd, omdat de grote kabelaars niet willen meedoen. Hetgeen vanuit hun optiek begrijpelijk is, omdat het HbbTV OTT platform concurreert met hun eigen On Demand (incl. Programma Gemist) diensten.

Kritiek

In dat kader is het meer dan plausibel dat de Publieke Omroep onder de vlag van NPO gezamenlijk ten strijde trekt en zichzelf middels het merk NPO in de markt positioneert. Vanzelfsprekend leidt dat tot commentaar van een aantal omroepbazen, want hun individuele machtspositie lijkt te gaan afbrokkelen. Volgens Jan Slagter van Omroep Max zien de meeste omroepen de door de NPO aangekondigde naamsveranderingen niet zitten, maar is er niets meer tegen doen. Tegelijkertijd stelde hij wel dat  “we het allemaal misschien wel mis hebben en over een paar jaar allemaal zeggen "goh wat heb jij gisteren gezien op NPO 1?!”.

Jeroen Pauw reageerde op Twitter nogal laagdunkend dat EUR 100.000 is betaald voor een internetdomein dat voorheen eigendom was van een postduiven organisatie. Maar als je dan bedenkt dat in de jaren ‘80 Nike miljoenen heeft uitgetrokken (vanwege een merkregistratie uit 1932) om hun producten in Spanje te kunnen slijten, dan valt het wel mee.  Volgens mij, is het ze daar niet zo slecht vergaan!

Het uitlekken van de nieuwe zendertitels heeft ook in Haagse kringen voor de nodige commotie gezorgd. De NPO is vandaag een van de trending topics op Twitter en daar moet je dan als politicus bij zijn. Het ongenoegen van een aantal Tweede Kamerleden richt zich voornamelijk op het kostenaspect – EUR 93.000 voor nieuwe logo’s en EUR 60.000 voor het doorvoeren van de re-branding.

Samen sterk

Maar juist het gezamenlijk naar buiten treden als merk NPO vergroot de marketing slagkracht van diezelfde publieke omroep. De politiek zou juist instemmend moeten reageren, want de omroepen (waarvan er overigens straks nog maar 6 zijn), hoeven nu minder tijd en geld te besteden aan het voeren van eigen geldverslindende PR en marketingcampagnes. Zeker nu de omroepbudgetten met honderden miljoenen zijn beknot kunnen de individuele omroepen nu meer tijd en geld besteden aan hun hoofdtaak: het maken van programma’s. NPO woordvoerder Eric Kroeze stelde het dan ook juist in het NRC van vandaag “Het gaat erom dat je straks op alle uitingen van de NPO hetzelfde merk gebruikt. We kunnen het ons niet veroorloven om met heel veel verschillende merken aanwezig te zijn op het web”.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • NPO heeft met de nieuwe website http://www.npo.nl de volgende stap gezet. Werkt prima en heel overzichtelijk; duidelijk de goede richting om het merk NPO in de markt te zetten.
    Ook een goed opinie stuk in het AD vandaag "Hilversum op zwart en dan?" re de consequenties van het verdwijnen van die "dure" publieke jongens.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.