Lang leve de liefde in marketing

De dynamiek van volkomen complementaire samenwerking met diep respect voor elkaars kwaliteiten, leidt tot een bijna magische, zakelijke symbiose

Lang leve de liefde in marketing

Van een chief energy officer mag je zoiets misschien wel verwachten, maar we keken toch een beetje op van een enorm vermakelijk boek over huwelijken in marketing, van de hand van Yvonne de Jager, in het dagelijks leven managementconsultant in marketing, communicatie en media bij JJA. 

We wagen ons nadrukkelijk niet aan de noeste arbeid van de dames en heren Register Marketeers die hier op de site de recensies van marketingliteratuur voor haar of zijn rekening nemen, maar dit zou je met enig gevoel voor understatement dan ook wel een marketingroman mogen noemen. Binnen de marketingcommunicatiebranche lopen meerdere markante duo’s rond. Met hun tweeën staan ze aan het hoofd van succesvolle ondernemingen.

Volkomen complementaire samenwerking

De Jager vroeg zich af wat hen samen zo uniek maakt. Wat is hun geheim? Waarom vertonen hun samenwerkingen zoveel overeenkomsten met een huwelijk? Louter toeval of is er toch sprake van enkele wetmatigheden? Ze ging op onderzoek uit en ontdekte acht succesfactoren van een zakelijk huwelijk en bundelde deze samen in ‘Zakelijke Huwelijken’. Het idee voor het boek - lezen we bij linkmagazine - vindt zijn oorsprong in de verwondering en bewondering die De Jager als kind voelde voor haar vader en diens zakelijke partner. De dynamiek van hun unieke, volkomen complementaire samenwerking met diep respect voor elkaars kwaliteiten, leidde tot een bijna magische, zakelijke symbiose. Ook tijdens haar eigen carrière kwam de Jager regelmatig succesvolle duo’s tegen. Haar nieuwsgierigheid werd aangewakkerd en haar fascinatie voor duo’s, zowel zakelijk als privé, was geboren.

Zeker risico loop je met zo’n boek natuurlijk wel 

Doet me denken aan een interview met Barbera Barend, die zich ooit beklaagde weleens te worden aangesproken als ‘de dochter van Barend en van Dorp’. Opvallend genoeg staan vader en dochter Barend inmiddels als vers zakelijk huwelijk in het boek, dus vader is kennelijk hertrouwd met dochterlief. En nu kun je wel een bloemlezing van marcomhuwelijken verzorgen aan de hand van spraakmakende duo’s die Yvonne de Jager bespreekt en waarvan je er wellicht ook wel een aantal kent, maar het grappige is eigenlijk dat ze een rondje maakte langs duo’s die soms ‘gewoon’ zakelijk aan elkaar vastgeketend zitten en er soms ook échte huwelijken in het vak voorbij komen. Een zeker risico loop je met zo’n boek natuurlijk wel. Net als bij huwelijken voor de burgerlijke stand zal ook het percentage zakelijke huwelijken dat strandt uiteindelijk wel hoger liggen dan het bruidspaar graag wil geloven, maar hoop mag soms bést een strategie zijn. Zeker op zondag mag dat.  

Kost een geeltje. Leuk als eindejaarsgeschenkje!


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.