Niks dooie boel: de lijkkist-pin-up-kalender 2008

9 oktober 2007, 11:00

Mooie vrouwen doen het altijd goed in reclames. Ook als ze eigenlijk niets met het product dat ze aanprijzen te maken hebben. Denk aan de beursbabes op autoshows, Wendy van Dijk met chips, Katja Schuurman en de Gouden Gids (of met de Laser computer “Maar nu, heb ik er éééééééén”). Of aan de willekeurige vrouwen die wasmiddelen aanprijzen. Die hebben daar helemaal niets mee te maken, toch, anno 2007.

Goed, dat gaat allemaal nog wel. Maar je kan het ook pushen. Zo, net over het randje. De Italiaanse lijkkistenfabrikant Cofani Funebri komt er mee weg. Al zes jaar lang. Een soort Pirelli-kalender voor de uitvaartbranche, met de bizarre combinatie van lijkkisten en pin-up modellen.

Mooi stukje marketing, toch? Uitvaartmedia schrijft: ‘Volgens Maurizio Matteucci van Cofani Funebri is dit bedoeld om de eigenlijke producten van het bedrijf, doodskisten, te promoten. En met succes, zegt hij. ‘Wij zijn een van de populairste kistenfabrikanten ter wereld.’ Met als belangrijkste afzetgebied: Nederland.

Die Mateucci heeft gewoon gelijk. Hoe moet je anders je kisten onder de aandacht brengen. Gewoon een mooie vrouw erbij, en klaar ben je. Je kan er moeilijk een knap uitziend lijk inleggen. Een ander idee, iemand? Spuien, die comments. Flauwe “dooie boel” grappen krijgen extra punten.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

20 Reacties

    bert brussen

    stukje marketing? stukje taart!


    9 oktober 2007 om 11:10
    bert brussen

    iemand pritt gezien?


    9 oktober 2007 om 11:11
    mgvandenbroek

    @Bert: Wat bedoel je?


    9 oktober 2007 om 11:14
    Coen Jacobs

    Nu maar hopen dat ze de aandacht op hun kisten kunnen houden en niet ergens anders op!


    9 oktober 2007 om 11:22
    Sam

    Nou, die dames laten zich niet kisten in ieder geval!


    9 oktober 2007 om 11:42
    Walter Vos

    Misschien is experience marketing een optie?


    9 oktober 2007 om 11:55
    KJ

    Haha, die Italianen (wie anders!) geven nieuwe inhoud aan de femme fatale 🙂


    9 oktober 2007 om 11:56
    Jelle Bos

    Ach, al die ophef. Die vrouwen hebben er zo te zien een broertje dood aan 🙂

    Nog een leuk spreekwoord: “De dood heeft geen kalender.”

    En zo kan je doorgaan: “Vrouwen bloot, handel dood.”


    9 oktober 2007 om 12:05
    Fred Zelders

    Sick …


    9 oktober 2007 om 12:28
    pixites

    zorgt vast voor een veel sneller intredende rigor mortis;)


    9 oktober 2007 om 12:44
    mangold

    De een z’n dood is de ander z’n bloot…


    9 oktober 2007 om 12:45
    Melle Gloerich

    hmm, nogal schuin:

    (uitgesproken door model)

    In het leven ben ik het mooiste waar je in terecht kan komen, dood echter een doodskist van Punebri


    9 oktober 2007 om 14:25
    Peter Luit

    Net bij de Jubileum bijeenkomst geweest van 25 jaar Nederlandse kalenders en agenda’s. Zoiets als dit zat er niet bij. Heb de organisatoren wel even live deze bijdrage laten zien. Misschien volgend jaar nieuwe categorie…..???


    9 oktober 2007 om 17:24
    Marjolijn

    Dooie boel hier.


    10 oktober 2007 om 07:13
    media

    Over kalenders gesproken, waar blijft die kalender met twitterbabes eigenlijk?


    10 oktober 2007 om 07:22
    Petra de Boevere

    @Marketingfacts: Die zou nu toch wel ongeveer uit moeten komen:-)


    10 oktober 2007 om 07:35
    Petra de Boevere

    Ik zie wel in de urltitel dat die wat gewijzigd is om hem minder seksistisch te maken.


    10 oktober 2007 om 07:36
    media

    @Petra: haha, zie het nu ook; matthijs heeft natuurlijk klappen gekregen van z’n vriendin 😉


    10 oktober 2007 om 07:38
    mgvandenbroek

    @Marco en Petra: Niet meer dan normaal 😉 Bij nader inzien inderdaad denigrerend, vandaar aanpassing.


    10 oktober 2007 om 07:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!