Nieuwe wet marktmisbruik funest voor corporate blogging?

Nieuwe wet marktmisbruik funest voor corporate blogging?

Vanaf 1 oktober is de Wet marktmisbruik in werking getreden. Vanaf dat moment is het toezicht op de openbaarmaking van koersgevoelige informatie bij de Autoriteit Financ??le Markten (AFM) komen te liggen.

De invoering van deze wet is destijds grotendeels langs mij heen gegaan maar toen ik gisteren het artikel ‘Bel volgend jaar maar eens terug’ in het NRC las over de gevolgen van deze nieuwe wet, moest ik even denken aan de mogelijke gevolgen voor corporate blogging.

In het kort komt de nieuwe wet er op neer dat beursgenoteerde bedrijven geen koersgevoelige informatie mogen publiceren zonder dat dit eerst via een officieel persbericht naar buiten is gebracht. Voor zover (volgens mij) niets nieuws. Wat is veranderd is dat het toezicht hierop is komen te liggen bij de AFM. Voorheen was dit een taak van de gereglementeerde markt (lees: Euronext Amsterdam). De AFM kan in haar toezicht op de publicatie van koersgevoelige informatie bedrijven een aanwijzing geven om een persbericht te publiceren en ze kan direct een handelsmaatregel nemen.

En sinds AFM vorige maand de handel in het aandeel Getronics even stillegde, zit er bij bedrijven de schrik goed in. Wat kun je als bedrijf nog wel en niet tegen de pers zeggen? Wat is koersgevoelige informatie en wat niet?

En alhoewel het artikel in het NRC zich richt op de communicatie van bedrijven richting journalisten, geldt dit natuurlijk ook voor wat bedrijven wel en niet op hun (eigen) weblogs kunnen schrijven. Alhoewel een weblog in principe voor iedereen toegankelijk is, vraag ik me af hoe het AFM hier mee omgaat. Betekent dit het einde van corporate blogging voor beursgenoteerde bedrijven of ziet het AFM de weblog als een vergelijkbare publicatie als een persbericht? Deze vraag geldt uiteraard niet alleen voor de weblog maar in het algemeen voor corporate communicatie via de website. Iemand hier ervaring mee?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • De Wet marktmisbruik en de manier waarop de AFM deze wil handhaven schiet zijn doel voorbij. Manipulatie van beurskoersen door het openbaar mkaen van informatie kan heel vervelend zijn voor de markt. Laten we echter niet vergeten dat handelen met voorkennis nog veel vervelender is voor bedrijven en beleggers. Juist door als onderneming via diverse media zoveel mogelijk openheid te geven voorkom je dat mensen met voorkennis kunnen handelen en geef je iedereen de mogelijkheid om te speculeren op de koers van het bedrijf. Van misbruik kan pas sprake zijn als opzettelijk (onjuiste) informatie naar buiten wordt gebracht met als doel het manipuleren van de koers. Nu hebben vooral de grote institutionele beleggers de meeste informatie over bedrijven omdat ze simpelweg het meeste inzicht hebben in de financiele markt en daarvoor duizenden mensen in dienst hebben. De consument heeft dat niet en is dus gebaat bij het verkrijgen van bedrijfsinformatie via bijvoorbeeld corporate blogs om zich een idee te vormen van een bedrijf waarin hij wil beleggen.

    geplaatst op
  • Helemaal met je eens zwarte kip. Ben ook benieuwd of er iemand is die weet wat het standpunt van de AFM is inzake corporate websites (en corporate blogs). Anders zal ik er deze week eens een email of telefoontje aan wagen.

    geplaatst op
  • Blogs worden om nog een andere reden gebruikt: voor het genereren van links naar de homepage van de blogger. Een beetje zoals ik nu in dit bericht doe.
    Dit gebeurt meer en meer en zorgt ervoor dat er een enorme vervuiling optreedt. Tegen de tijd dat Google haar index ongevoelig heeft gemaakt voor dit soort linkspamming is het leed al geschied. De juistheid van de berichtgeving wordt op die manier ook twijfelachtig.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.