Nieuwe trend: audioblogging

25 februari 2003, 21:59

Webloggers die vanaf hun mobiele telefoon met camera foto’s op hun site zetten, kenden we al. De ‘nieuwste trend’ is om audiobestanden online te zetten.

Tot voor kort was het simpel. Je had webloggers: mensen die met een zekere regelmaat iets op hun site publiceerden. Binnen de wereld van webloggers kon je dan wel weer onderscheid maken tussen verschillende genres (zoals lifelogs en linkdumps), maar het bleef overzichtelijk.

De laatste tijd zijn twee nieuwe vormen van webloggen in opkomst die het webloglandschap iets gecompliceerder maken. Het begon met mobloggen (mobiel webloggen). Mobloggers blijven niet achter hun computer zitten, maar gaan op pad en fotograferen wat op hun weg komt. De foto’s publiceren ze vervolgens – het liefst direct met behulp van hun mobieltje met ingebouwde camera – op hun weblog.

De nieuwste loot aan de stam van webloggers is nu volgens CNet audioblogging. “Daarbij worden audioclips gepubliceerd naast of in plaats van de teksten”, legt CNet uit. Er zijn al diverse diensten waarvan de audioblogger gebruik kan maken: audblog en ManyWhere Moblogger.

Grootste struikelblok voor de mobiele audioblogger is op dit moment de slechte geluidskwaliteit van een via de mobiele telefoon ingesproken bericht. Daar staat tegenover dat het met geluid makkelijker is om emoties over te brengen. Smilies en teksten als ‘ROTFL’ zijn niet langer nodig. “Ik denk dat audioblogs een veel intiemere ervaring voor het publiek bieden”, vertelt audioblog-pionier Jason Killingsworth aan CNet.

Overigens is audiobloggen niet helemaal nieuw. De Nederlandse weblogger en tv-bekendheid Wim de Bie (hoofdredacteur van Bieslog) plaatst al geruime tijd audiofragmenten op zijn weblog.

Bron: Webwereld

Edwin Duys
Social Media & Online Markeitng Realist | Mede-oprichter Saristos bij Saristos

Dol op het bedrijfsmatig toepassen van online marketing en social media. Mede-oprichter en partner van Saristos, realisten in online marketing en social media. Mijn drijfveer is bedrijven te helpen om door middel van content marketing via social en digitale media gekwalificeerde potentiële klanten (leads) te genereren. Je kunt mij zakelijk volgen via Twitter en met mij connecten via LinkedIn

Categorie
Tags

1 Reactie

    wezenloos

    tja.. next video bloggen.. duh!! erg voorspelbaar dit allemaal. Bandbreedte gaat omhoog, dus audio / video wordt ingezet om bezoekers te bereiken. Vervolgens als het nieuwe eraf is, zal men toch weer terug gaan naar de gewone tekst, mede omdat audio bloggen simpel weg bezoekers zal wegjagen. I-net is voor quick info, en luisteren naar een bericht, kost meer tijd dan scannen van tekst.


    16 augustus 2004 om 07:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!