Nielsen//NetRatings stopt met online-bereiksonderzoek in Nederland

1 juni 2004, 04:24

Nielsen//NetRatings stopt met het onderzoek naar het online bereik op de Nederlandse markt. Dit als reactie op het besluit van Stichting Internet Reclame (STIR) om voor de levering van continue bereiks-en bezoekersprofielen van Nederlandse sites in zee te gaan met Intomart GfK en Nedstat. Voor NetRatings is het daardoor niet langer haalbaar om de service aan te bieden.

Erik Goossens, woordvoerder namens het STIR-comite, stelt dat NetRatings de huidige situatie aan zichzelf te wijten heeft. Ondanks aandringen op kwaliteit is daar geen reactie op gekomen. Dat er nu geen internationale vergelijkingen meer mogelijk zijn, vindt hij ‘vervelend’.

Jasper Lamers van PMA Digitaal toont zich evenmin zwaar teleurgesteld. ‘Het gaat erom dat je als branche tot een common currency komt. Als er maar onderzoek is dat goed en betaalbaar is. Met het STIR-onderzoek zie ik dat me vertrouwen tegemoet. Maar dat moet dan wel opschieten.’

Wereldwijd geldt Nielsen//NetRatings als de standaard in online bereiksonderzoek.Onduidelijk is wat het wegvallen van het NetView-onderzoek betekent voor de Nederlandse organisatie. Directeur Harmen Westra is vertrokken naar Nielsen in de VS. Navraag bij VNU, de meerderheidsaandeelhouder in het bureau, leverde niets op aldus Adformatie.

Bron:

Adformatie 21, 21 mei 2004, p. 3

Zie ook:

VNU staakt online onderzoek Nederland (Planet Multimedia)

Gevolgen voor de Nederlandse markt?

Alhoewel de STIR en PMA het vertrek van Nielsen//NetRatings uit Nederland afdoen als jammer en vervelend, is het nog maar de vraag welke consequenties het gemis aan internationaal erkende cijfers heeft voor de Nederlandse markt. Zullen de cijfers van Intomart GfK en Nedstat worden erkend door internationale adverterteerders als IBM, P&G en Unilever? En wat als straks ook Multiscope besluit om te stoppen met haar online bereiksonderzoek? Het wegvallen van Nielsen//NetRatings en Multiscope zou een monopolie-positie betekenen voor de STIR. Niet alleen kunnen dan de cijfers niet meer worden vergeleken maar zal het ongetwijfeld leiden tot hogere kosten.

Stand van zaken STIR-onderzoek

De eerste STIR-rapportages komen naar verwachting dit najaar beschikbaar. Het door Intomart GfK en Nedstat uit te voeren online bereiksonderzoek maakt gebruik van een speciaal te ontwikkelen technische oplossing, de ‘Webmeter’. Deze registreert het surfgedrag binnen een panel via het inloggen op een speciale website. Het onderzoek bestaat uit een vast panel van internetbezoekers van minimaal 4.000 deelnemers, binnen enkele jaren uitgroeiend naar 8.000 of meer. De speciale website webmeter.nl is nog niet actief maar inmiddels wel geregistreerd door Intomart GfK.

To be continued…

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!