Niels Winters (Juriblox): “95 procent van de contracten is standaardwerk, dat kun je automatiseren”

31 oktober 2016, 09:00

Een systeem waarmee de juridische branche veel minder tijd kwijt is aan het opstellen van documenten, dat is wat Juriblox levert. “Een doorsnee contract is ongeveer 95 procent standaardwerk en 5 procent maatwerk. Waarom zou je die 95 procent dan niet gaan automatiseren? Vanuit die gedachte zijn we begonnen met het ontwikkelen van de software”, aldus Niels Winters, business manager bij Juriblox.

Hoewel dat automatiseren van standaardwerk heel handig is, is het niet eens het unique selling point van Juriblox; dat is namelijk de mogelijkheid om met één druk op de knop contracten aan te passen wanneer wetten gewijzigd worden. “Als je een overeenkomst consistent uit je eigen systeem kunt halen, maak je minder fouten. Bovendien is ons systeem erop gericht dat als er wetgeving wijzigt, we met één druk op de knop een template kunnen wijzigen en daarmee eigenlijk ook een hele rits aan documenten die eerder is uitgerold.”

“De juridische wereld bevindt zich nog steeds in het Stenen Tijdperk”

Juriblox levert voornamelijk software. “Wij zijn specialist op het gebied van ict, niet op het gebied van arbeidsrecht of huurrecht. Daarvoor hebben we kennispartners of kan een afnemer zelf aan de slag.”

Juriblox biedt een open systeem aan waaraan gebruikers eigen templates kunnen toevoegen. Hiermee hebben gebruikers de mogelijkheid om het systeem aan te passen aan eigen voorkeuren. “Stel dat een kantoor op het gebied van arbeidsrecht met de software aan de slag wil en zijn templates ook graag wil delen, dan kan het dat ook doen.”

“We hebben het als een open systeem neergezet, het is niet zo dat iedereen altijd gebruik kan maken van templates van anderen, maar daar kun je zelf voor kiezen. Daar hangt dan natuurlijk ook een verdienmodel aan vast. Jij krijgt een vergoeding als een ander gebruik maakt van jouw template.”

“Het enthousiasme waarmee we ontvangen worden is groot, maar de angst om het te implementeren is nog groter.”

Winters constateert dat de juridische wereld niet met de tijd is meegegaan. “In 1997 werd al gesproken over document-generatoren en slimme tools om dit op te zetten, maar sinds die tijd is er niks gebeurd. De juridische wereld bevindt zich nog steeds in het Stenen Tijdperk. Juristen of advocaten spreken soms nog bandjes in om hun secretaresse een email te laten opstellen.”

Dat zegt overigens niks over het enthousiasme waarmee op Juribox wordt gereageerd. “Het enthousiasme waarmee we ontvangen worden is groot, maar de angst om het te implementeren is nog groter. Het moeilijkste is ervoor te zorgen dat de cultuur binnen een bedrijf verandert en iedereen in plaats van een bandje inspreekt een computersysteem gaat gebruiken.” Die cultuur werkt ook nog steeds met afrekenen per zes minuten werk. “Terwijl je prima een fixed fee op een document kunt plakken”, aldus Winters.

“In 2020 willen we marktleider in Europa zijn”

Hoewel Juriblox zich op dit moment nog richt op grote bedrijven, liggen de plannen om ook de consumentenmarkt te veroveren al klaar. “Daar zullen we waarschijnlijk binnen nu en circa 3 maanden mee beginnen.”

“Je kunt het eigenlijk zien als documenten uit de muur. Klanten van ICTRecht, het bedrijf waaruit Juriblox is voortgekomen, kunnen naar onze website toegaan en zeggen: ik heb een set algemene voorwaarden nodig. Dan ga je naar onze pagina met documentgeneratoren en klikt hem daar aan. Je krijgt een pop-up met een aantal vragen waarmee wij het hele plaatje compleet kunnen krijgen en vervolgens kun je afrekenen met iDEAL, creditcard of een aantal andere betaalmethodes. Binnen 2 minuten heb je het document in je mailbox zitten. Dat is het hele idee van het systeem.”

“We hebben als doel gesteld dat we in 2020 marktleider zijn in Europa.”

Maar de plannen gaan verder dan dat. “We hebben als doel gesteld dat we in 2020 marktleider zijn in Europa. Er zijn nog geen serieuze concurrenten en wij gaan ons sterk maken voor ingrijpende veranderingen in de juridische sector.”

En in de toekomst zal alles nog makkelijker worden. “Met het maken van contracten krijg je natuurlijk een hele hoop metadata. Die kunnen we analyseren om er op een gegeven moment voor te zorgen dat je zelfs niet meer de hele vragenlijst in hoeft te vullen en alleen hoeft te zeggen: dit is de situatie, hiervoor heb ik het nodig en dan geeft het systeem je het juiste document.”

“Je hebt nu al systemen die contracten kunnen checken en dan aangeven waar eventueel nog pijnpunten zitten. Ik denk dat op het moment dat je al die systemen bij elkaar zet, je een krachtige tool krijgt. Dus ik sluit niet uit dat we met dat soort partijen in zee gaan om de boel te koppelen. We zijn sterk in wat we doen, maar ik vind niet dat we steeds opnieuw het wiel moeten uitvinden. Dus krachten bundelen vinden we veel interessanter dan zelf hetzelfde opnieuw bouwen.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!