NFC-chips en iBeacon-apps toepassen voor activaties, virals en social business

28 mei 2014, 07:30

NFC-chips en iBeacons zijn een grote belofte voor marketing-Nederland. Sommige journalisten spreken zelfs over “een nieuwe wereld”. Tot nu toe is er echter vooral geschreven over de mogelijke toepassingen binnen de retail. Sterk onderbelicht is dat deze nieuwe technologieën zich ook uitstekend lenen voor activaties, virale campagnes en socialbusiness-strategieën. Daarnaast is het een handig middel om langetermijnrelaties op te bouwen. Handig dus voor de marketeer om op de hoogte zijn hoe je de technologieën voor precies deze doeleinden kunt gebruiken.

Voordat we beschrijven hoe NFC en iBeacons hiervoor te gebruiken zijn, geef ik eerst uitleg over wat de technologieën inhouden en wat de verschillen tussen de twee zijn.

BLE (iBeacons)

iBeacon is de merknaam die Apple heeft gegeven aan de technologie waarbij apparaten communiceren door middel van een Bluetooth low-energy-signaal (ook wel BLE genoemd). Als een smartphone in de buurt komt van een zogenaamde ‘beacon‘, ontvangt het – mits de gebruiker een specifieke app geïnstalleerd heeft – een signaal. Aan de hand van dit signaal kan de smartphone de exacte locatie van de gebruiker vaststellen. Deze technologie vertoont gelijkenissen met het grofmazige GPS, maart het grote verschil zit hem in de nauwkeurigheid die iBeacons bieden. De toepassingsmogelijkheden ervan zijn eindeloos.

Praktijkvoorbeeld: Hoe Apple de winkelervaring verbetert met iBeacons

Apple heeft deze technologie al toegepast in haar eigen Apple-stores. Dit ziet er als volgt uit: de consument loopt de Apple-store binnen en ontvangt per smartphone een gepersonificeerd welkomstbericht. Vervolgens wordt de klant door de winkel begeleid, waarbij relevante productinformatie en eventuele aanbiedingen in het scherm verschijnen. Als de consument vervolgens besluit het product aan te schaffen, gaat dit met een simpele druk op de knop.

De Apple-gebruiker loopt dus met zijn verse aankoop naar buiten zonder dat daar een verkoper of kassamedewerker aan te pas komt. Ook in verschillende parken en musea zijn iBeacons geïntegreerd. Bij bijvoorbeeld Tulpenland en het Groninger Museum zorgen iBeacons voor achtergrondinformatie en nieuwe verassende nieuwe inzichten.

Bron afbeelding

NFC

Net als BLE is NFC (near-field communication) een technologie die communicatie mogelijk maakt voor op de specifieke locaties waar de klant zich (met NFC-chip) bevindt. NFC is een variant op de aloude RFID-technologie (radio frequency identification). RFID betreft het proces waarbij items geïdentificeerd worden aan de hand van radiogolven. Denk hierbij aan toepassingen als de bonuskaart, tijdwaarneming bij sportwedstrijden en voorraadbeheersing.

NFC werkt ook met radiogolven, maar wat NFC bijzonder maakt, is dat een NFC-device én als ontvanger én als uitzender kan dienen. Hierdoor kunnen twee NFC-apparaten met elkaar communiceren (maar alleen als ze erg dicht tegen elkaar aan gehouden worden).

Een NFC-chip kan, afhankelijk van hoe hij geprogrammeerd is, voor allerlei doeleinden gebruikt worden. NFC maakt het bijvoorbeeld mogelijk om met je telefoon te betalen door alleen je telefoon langs een ontvanger te swipen. Ook kunnen merkproducten op deze manier worden beschermd tegen vervalsing, in een taxi kan geverifieerd worden wat de statistieken van de chauffeur zijn, koelkasten kunnen zelfstandig bestellijsten doormailen naar de supermarkt, de voordeur gaat al open zodra de bewoner op de deurmat staat en diegene die bang is zich te verslapen, plaatst een NFC-tag in de badkamer die ervoor zorgt dat het alarm pas stopt zodra de douche aan staat.

Praktijkvoorbeeld: Hoe NFC-chips auto’s slimmer maakt

De firma Continental Automotive France presenteerde recentelijk een auto bomvol NFC-toepassingen. Door het bevestigen van één NFC-chip in de auto wordt, zodra iemand plaats neemt achter het stuur, alles op zijn of haar voorkeuren afgestemd. Denk aan de perfecte stand van de bestuurdersstoel en de spiegels, de juiste temperatuur en de leukste radiozender. Als vervolgens iemand anders de auto pakt, past deze zich aan diens wensen aan. Mocht je deze fantastische auto even kwijt zijn, dan kan je uiteraard ook via je smartphone tracken in welk parkeervak je hem hebt achtergelaten.

Bron afbeelding

Welke van de twee is voor marketeers het belangrijkst?

Om een van deze technologieën succesvol toe te passen, is het voor marketeers van groot belang om te begrijpen welke eigenschappen (kosten, batterijduur, bereik, gebruiksgemak, privacy & veiligheid) de twee van elkaar onderscheiden. In onderstaande tabel worden de belangrijkste verschillen besproken.

NFC en iBeacons voor activaties, virals, social business en langetermijnrealities

Toepassingen voor activaties

NFC-chips en iBeacons kunnen goed gebruikt worden voor activaties. Denk aan de recente campagne van Jupiler, bedacht en uitgevoerd door Livewall. Op een mobiele app kon iedereen een game spelen. Tegelijkertijd was een fotopaal ontwikkeld voor op de VIP-decks van Dancetour-festivals. De winnaars van de game werden op het VIP-deck uitgenodigd. Door met een armbandje, die tevens gekoppeld was met iemands persoonlijke Facebook-profiel, langs deze paal te zwaaien, werd een GoPro geactiveerd die de fantastische festivalmomenten vastlegde. Van deze beelden werd vervolgens een persoonlijke festival-aftermovie gemaakt, die op ieders eigen Facebook gepost werd.

Toepassingen voor viral campagnes

Zowel iBeacons en NFC-chips kunnen goed gebruikt worden voor viral campagnes, vooral iBeacons. Je kunt namelijk (onder andere) mensen op een ludieke manier verrassen. Door ergens een iBeacon te plaatsen, kunnen voorbijgangers (die ooit een specifieke of algemene app van het merk gedownload hebben) heel gericht verrast worden met van alles en nog wat, zoals een push-bericht, lichten die spontaan aangaan, video’s die geprojecteerd worden, of zelfs helicopters gevuld met BN’ers die de lucht ingaan. Het tafereel kan vastgelegd en gedeeld worden.

Het bijzondere is, dat door de contextspecificiteit de verrassing heel persoonlijk op die ene voorbijganger gericht kan worden. Er kan bijvoorbeeld persoonlijke content op schermen geprojecteerd worden, wat de verrassing ludieker, grappiger en leuker kan maken, en de viral daarom beter kan maken.

Toepassingen voor socialbusiness-strategieën

Veel partijen rechtvaardigen hun investeringen voor marketingactiviteiten via sociale kanalen zoals Facebook door er direct ‘business’ uit te halen. Ook voor deze marketeers kunnen Beacons en NFC-chips veel betekenen.

Het moge duidelijk zijn dat retailers, vliegvelden, stadions en event-organisatoren door middel van een leuke app met plattegronden, aanbevolen looproutes, exclusieve informatie over producten en persoonlijke kortingen van deze technologie kunnen profiteren. Het kan leiden tot beter georganiseerde mensenstromen (bespaart geld), meer traffic naar bepaalde plekken waar geld verdiend wordt (denk aan merchandise en standhouders), en hogere conversie bij de aangeboden producten. Maar ook buiten deze sectoren is dit te bewerkstelligen.

Denk bijvoorbeeld aan alle organisaties die in bushokjes adverteren: het is mogelijk reizigers te verrassen met een persoonlijke boodschap, korting of (ludieke) aanbieding, zodra ze hun mobiel voor de abri-poster bewegen. Of neem touroperators of uitzendbureaus die bij vestigingen het actuele aanbod tonen in push-berichtjes, of op een scherm als iemand langsloopt, in plaats van die treurige papiertjes die nu op het raam gelakt zijn (“vrachtwagenchauffeur gezocht”). Op een originele wijze kun je de aandacht vragen en stimuleren om binnen te lopen om voor de baan te solliciteren of om een vakantie te boeken. De mate waarin de NFC-chips of iBeacons business opleveren, is uiteraard afhankelijk van je idee en uitwerking.

Tot slot: toepassingen om doelgroepen aan je verbinden op de lange termijn

Bij de iBeacon is het dus vereist om een app te downloaden, bij NFC is dat optioneel. Het feit dat de apps (gecombineerd met de iBeacons of NFC-chips) relevante content bieden, is een reden om de app te hebben. Via deze weg kunnen merken een bereik en een relatie voor de lange termijn opbouwen. Zo zijn er veel mogelijkheden om doelgroepen blijvend – op leuke manieren – te benaderen (of blijvend te converteren tot aankopen). Op deze manier heeft deze techniek eenzelfde voordeel als relaties bouwen via Facebook. Maar dan met twee voordelen:

  1. Er zijn meer mogelijkheden om op locatie dingen te doen die een leuk effect kunnen geven en aankopen kunnen stimuleren.
  2. Facebook is niet voor elk merk (B2B bijvoorbeeld) een interessant platform, terwijl de apps dit wel kunnen zijn.

Kortom…

Experimenteren met iBeacons en NFC is reuze interessant voor innovatieve merken, omdat hier op de korte en lange termijn grote slagen mee gemaakt kunnen worden. Omdat de marketingboodschap zo ontzettend persoonlijk en contextspecifiek gemaakt kan worden, zijn iBeacons- en NFC-apps een prima medium om lange en vruchtbare relaties aan te gaan met je doelgroep, werknemers of resellers…

Wel is het belangrijk goed na te denken welk middel het best aansluit bij het doel en om vooral van meerwaarde te zijn voor de consument. Gebruik bijvoorbeeld iBeacons niet als een middel om alleen boodschappen te pushen, zoals we al decennia aan het schreeuwen zijn. Maar wees juist daar, waar de consument er zelf ook voor open staat, om een eerlijke relatie te bieden.

Tenslotte is dit hét moment voor het hierboven omschreven verrassingseffect: op den duur zullen deze technologieën ongetwijfeld hun weg vinden in ons marketingland, maar het is juist zo leuk om de consument nu al een voorproefje te geven van wat er komen gaat…

Tim Meuleman
Co-auteur De C2B revolutie, ondernemer, spreker bij C2B

Auteur, spreker, Managing Partner bij C2B: een bureau dat met crowdsourcing, co-creatie, iBeacon en NFC chips de ideale klik met de consument levert.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Karel

    Super leuk artikel. Bij ons, retail-keten, wordt ermee ge-experimenteerd weet ik, maar alleen voor de gebruikelijke toepassingen. Eigenlijk een hele simpele gedachte, de beacons toe te passen voor zulke doeleinden, maar ik zie eigenlijk weinig praktijkvoorbeelden nog…


    1 juni 2014 om 10:21
    patricksteenks

    Het gevoel dat mij steeds bekruipt bij het lezen over toepassingen met iBeacons en NFC is: zit de consument hier wel op te wachten?

    Aan de ene kant zijn er veel handige toepassingen te bedenken waarbij er vaker context-specifiek informatie aangeboden kan worden.

    Denkend aan de tegenwoordige hectische omgeving met zijn information overload ben ik alleen bang dat de gemiddelde marketeer deze technologieën gaat misbruiken. Oftewel: te vaak ongevraagd berichten versturen.

    Volgens mij worden de winnaars van het gebruik van deze technieken de marketeers die relevante, niet commerciële content op een vriendelijke manier kunnen aanbieden. Zonder te spammen.


    7 juni 2014 om 04:48
    Augusto Cordero Berends, Apps4nl

    Idd zowel Karel als Patrick slaan de spijker op de kop!

    Een horeca klant van ons past de beacon technologie al toe, op de fijne niet opdringerige manier. Bij Tapasbar Castro krijgt de klant (die al zelf hun app heeft gedownload), zodra hij op locatie aankomt de verse “Tapas del Dia” (daghapjes) van die periode gepresenteerd in de app.

    Sinds deze week hebben ze nu ook de “digitale stempelkaart”: een klanten loyaliteits programma. Elke keer als een klant komt eten, dan krijgt hij automatisch (via iBeacon) een stempel op zijn kaart (in de app). Kaart vol = beloning.

    Dit soort toepassingen zijn simpel, snel en goedkoop op te zetten en te implementeren. Dus zelfs op MKB niveau in te zetten, zonder dat het duizenden euro’s moet kosten.

    @Patrick ik denk dat dit een perfecte toepassing is waar iedereen blij van wordt: is toch vriendelijk genoeg?


    21 september 2014 om 13:04
    Tim Meuleman

    Ha Augusto,

    leuk voorbeeld met de daghapjes, maar vooral ook de digitale stempelkaart. Zijn de mensen met de volle portemonnee’s gelijk een stuk blijer mee :-).

    Interessant als toepassing voor MKB ook zeker. Wel vraag ik me af: downloaden veel mensen de app van een Tapasbar? En doen ze dit vanwege de iBeacon voordelen, of komen die later pas in beeld voor de restaurant gasten?

    Ben benieuwd.

    @Patrick zeker een goed punt, is ook waar ik voor vrees: dat er teveel gepusht wordt, en te weinig wordt ‘gepulled’. Geen interactie, maar pure spam. Winnaars zijn idd degene die daar waardevoller in zijn…


    24 september 2014 om 09:19
    Augusto Cordero Berends, Apps4nl

    Hoi Tim,

    Tsja, beetje kip en ei met de iBeacons (toepassingen). Zeker bij het grote publiek nog niet echt bekend.

    De app van de Tapasbar is: informatief (bv over de producten), af en toe een aanbieding, direct bellen of route plannen (native app), evenementen, tafel reserveren, foto’s bekijken, etc. Dat is de reden dat gasten de app downloaden: we leven in een informatie maatschappij en men wil graag wat meer weten wat we kopen of consumeren. Daar spelen zij/wij dus leuk op in.

    De iBeacon toepassingen zijn dus een “bonus” (op dit moment) voor de fans.


    24 september 2014 om 10:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!