Nederlandse Second Life initiatieven

Nederlandse Second Life initiatieven

Ad Koppejan start vandaag zijn virtuele campagne in Second LifeOp vrijdag 10 november wordt er een Marketingfacts BBQ in Second Life georganiseerd. We zijn daarmee al lang niet meer de eerste Nederlanders die zich bewegen in de virtuele wereld die inmiddels meer dan 1 miljoen gebruikers waarvan naar schatting bijna 30.000 Nederlanders. Voldoende reden voor EPN om eerder dit jaar onderzoek te doen naar de invloed van deze virtuele wereld op de psyche en gedrag van de bewoners.

Na de internationale voorbeelden volgen de Nederlandse voorbeelden in een rap tempo. Vandaag las ik op Emerce dat het Utrechtse bureau Evident als eerste bureau personeel werft in Second Life. Resultblog heeft het over streetmarketing in Second Life. Het Rotterdamse bureau IN10 kondigde al eerder aan om op 14 november met geinteresseerden onder te duiken in Second Life. Via Zappen.blog.nl begrijp ik dat er nu zelfs een Big Brother-variant in Second Life komt.

En met al die aandacht voor Second Life en de verkiezingen voor de deur was het natuurlijk te verwachten dat ook de Politici zich begeven naar de virtuele wereld van Second Life. Voor zover ik heb kunnen nagaan volgen de Nederlandse politici Arda Gerkens (SP), Zsolt Szabó (VVD) en CDA-kandidaat Ad Koppejan (CDA) het voorbeeld van een Amerikaanse presidentskandidaat en proberen de komende weken campagne te voeren in Second Life (via Karlijn van den Berg). Vandaag start Ad Koppejan zijn campagne in Second Life. Vanaf 13:10 uur wandelt hij met collega politici op de virtuele dam in Amsterdam (net als in de ‘echte’ wereld staat daar nu een kermis) om zijn standpunten toe te lichten. Wie gaat ‘m vanmiddag ontmoeten en doet verslag?


Delen

0
0


Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Metro nieuws berichtte er vanochtend ook over:

    geplaatst op
  • Iemand Koppejan en de andere politici nog tegengekomen in Second Life?

    geplaatst op
  • Ik ben eens gaan kijken deze middag, zo als Belg en totaal niet betrokken bij de Nederlands politiek.
    Verslagje op i-wisdom.

    http://i-wisdom.typepad.com/iwisdom/2006/11/dutch_politicia.html

    geplaatst op
  • Dank voor de link Miel. Wel opmerkelijk dat uitgerekend één van onze Belgische vrienden verslag moet doen van een Nederlandse campagne in Second Life. Paul, Polle of Yme, waar waren onze SL'ers vanmiddag?

    geplaatst op
  • Zie voor een verslag in de vorm van screenshots en chatlogs ook
    http://www.bright.nl/kamerleden-virtueel-in-verwarring

    geplaatst op
  • Mooi verslag Tonie!

    Lees net op NU.nl een artikel over Second Life waarin wordt vermeld dat Second Life in Nederland de 6.000 en 7.000 spelers telt. Dit verbaasd me omdat in augustus van dit jaar de teller al op 16.000 zou staan. Extrapoleren we de groei van Second Life over de laatste paar maanden dan zouden we op dit moment zo'n 30.000 spelers tellen. Kan iemand wellicht wat meer inzicht in deze cijfers geven?

    Artikel gaat overigens vooral over hoeveel geld er omgaat in Second Life.

    geplaatst op
  • Inmiddels is er ook een filmpje op YouTube te vinden met de Nederlandse politici (Arda Gerkens (SP), Zsolt Szabó (VVD) en CDA-kandidaat Ad Koppejan (CDA) in Second Life.

    geplaatst op
  • Leuk filmpje Paul!

    Krijg net ook het persbericht van Endemol door mbt het filiaal dat ze in Second Life openen ivm Big Brother:

    (...)Endemol Nederland heeft een filiaal geopend in de 3-dimensionale, digitale online wereld Second Life.. Het eerste project van de producent is een virtuele, internationale editie van Big Brother, die op 1 december aanvangt. Vanaf vandaag kunnen belangstellenden uit de hele wereld zich opgeven voor de eerste virtuele realityshow ooit. De uiteindelijke winnaar ontvangt een tropisch eiland in Second Life.

    De kandidaat-bewoners van Big Brother Second Life kunnen zich inschrijven door het virtuele Big Brother-huis te bezoeken en zich daar aan te melden. Endemol Nederland selecteert uit de aanmeldingen 15 deelnemers uit drie tijdzones, die het huis vanaf 1 december gaan bewonen. Voorwaarde is dat de deelnemers minimaal 8 uur per etmaal online zijn in het huis. Elke week bepalen zogeheten avatars (inwoners van Second Life) welke drie bewoners het huis moeten verlaten. Tijdens een spectaculaire live-finale op 31 december wint de populairste bewoner een onbewoond tropisch eiland in Second Life.

    Het virtuele huis is gesitueerd op het Big Brother-eiland, dat 24 uur per dag toegankelijk is. Bezoekers kunnen vanaf die plek meekijken in vijf transparante units, waarin de bewoners verblijven. Vanuit de Big Brother-club kan elke bezoeker stemmen op een favoriete bewoner, naar DJ’s luisteren, dansen en nieuwe mensen ontmoeten. De bewoners van het Big Brother-huis krijgen voortdurend opdrachten. Zo moeten zij bijvoorbeeld beroemde bouwwerken foutloos nabouwen. Als de bouw is voltooid, wordt het project geveild. De opbrengst gaat naar een goed doel in de echte wereld, dat wordt bepaald door de bezoekers.

    Endemol Nederland is de eerste televisieproducent ter wereld met een vestiging in Second Life. Algemeen Directeur Paul Römer zegt hierover: “De rol van online communities wordt steeds belangrijker. Als producent van crossmediale content, vormt dit project een prachtige kans om kennis van de virtuele wereld te vergaren. Deze ervaring zullen wij in de toekomst inzetten om specifieke content voor online communities te ontwikkelen. Big Brother is hiervoor een uitgelezen formule. Het programma veroverde al de echte wereld, nu is de virtuele wereld aan de beurt.”

    De virtuele wereld Second Life heeft 1,2 miljoen geregistreerde gebruikers, waaronder 20.000 Nederlanders. In de afgelopen maanden groeide het aantal Nederlandse gebruikers maandelijks met zestig procent. Grote ondernemingen als Sony, BMG, Adidas en nieuwsagentschap Reuters openden onlangs vestigingen in Second Life.

    Big Brother Second Life is vanaf 1 december 24 uur per dag online te volgen via http://www.secondlife.com. (...)

    geplaatst op
  • Weten jullie zeker dat jullie vrijdag a.s. nog willen BBQ-en? artikel Bright

    Dat heet nou democratie van de publieke ruimte! Wel een erg komisch verslag trouwens.

    geplaatst op
  • geesh, jullie zijn wel erg snel met het oppikken van mijn filmpje :-) wij (amazingg.nl) hadden EPN en de TU Delft ondersteund bij het invullen van het programma.
    @paul: ook Bert Bakker (D66) deed mee aan de rondleiding en het debat in SL.
    @ Marco de cijfers van nu.nl verbazen mij ook, maar ook die van jou. Als we de eerder genoemde 16.000 extrapoleren komen we m.i. eerder aan zo'n 50.000 toch? we proberen samen met EPN via een tweetal kanalen de wat preciezere cijfers te achterhalen bij LL, maar ze zijn niet erg scheutig. vreemd eigenlijk.

    geplaatst op
  • Mijn schatting is een behouden schatting waarbij ik er van uit ga dat een groot deel ook een account aanmaakt uit nieuwsgierigheid en na één keer nooit meer terugkomt.

    geplaatst op
  • Maar waar is dat (percentage) op gebaseerd dan? Is er een getal beschikbaar van aantallen alt's of mensen die slechts 1 keer een account aanmaken en dan nooit meer terugkomen (en hun account niet afsluiten)?

    geplaatst op
  • Ik heb me daarbij gebaseerd op het afhaakpercentage van 30-40 procent bij blognetwerken en andere social networks. Niet echt een wetenschappelijke onderbouwing dus.

    geplaatst op
  • Ik had ooit eens een percentage van 20% gelezen in de SL-forums dat werd genoemd als het percentage van alts en niet meer in gebruik zijnde accounts. Is op een aantal van 1.250.000 toch 250.000 (hehe zijn we toch eindelijk gelegitimeerd door de echte miljoen)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.