‘Nederland loopt met mobiel winkelen achter op andere Europese landen’

13 juni 2013, 08:24

Aankopen met smartphones groeien met factor 10 naar 1,1 miljard euro in 2017

De verwachting is dat de totale Nederlandse omzet afkomstig van het mobiele kanaal in 2017 zal stijgen naar 1,1 miljard euro. Dat blijkt uit onderzoek van Forrester Consulting en Paypal naar de economische impact en return on investment van het mobiele verkoopkanaal voor Nederlandse webwinkeliers. Webwinkeliers kunnen hun omzet met 15 procent verhogen door hun producten of diensten ook via mobiel aan te bieden, zo stellen de analisten.

De belangrijkste onderzoeksresultaten:

  • 112 miljoen euro – de totale Nederlandse m-commerce omzet eind 2012

  • 1,1 miljard euro – verwachte m-commerce omzet in Nederland eind 2017. Dit betekent een gemiddelde jaarlijkse groei van 57 procent over de periode 2012-2017. Dit is één van de sterkste stijgingen in Europa.

  • Meer dan 54 procent van de Nederlanders had eind 2012 een smartphone in zijn bezit. Dit aantal zal stijgen naar 80 procent in 2017.

  • Het aandeel mobiel in de totale e-commerce-opbrengsten voor de webwinkelier beschreven in het onderzoek bedraagt 6,5 procent in het eerste jaar, 10 procent in het tweede jaar en 15 procent in het derde jaar.

  • De extra omzet via het mobiele kanaal voor deze ondernemer bedraagt na drie jaar 2,6 miljoen euro. Uitgaande van een brutomarge van 20% procent op de omzet, bedraagt de nettowinst voor deze onderneming ongeveer 516.000 euro over drie jaar.

  • De aanwezigheid van PayPal als betaaloptie op het mobiele kanaal leidt tot een additionele omzetstijging van 30 procent. Let wel op: Paypal is de sponsor van het onderzoek.

Nederland loopt achter op Europees gemiddelde

Forrester stelt in het onderzoek dat Nederland achterloopt op het Europees gemiddelde. Ondanks dat de online retail markt in Nederland erg volwassen is trekt de adoptie van m-commerce nog niet heel snel aan. De analisten verklaren dit door de hoge adoptie van breedbandverbindingen (kabel/adsl) in Nederland. Deze verbindingen zijn zo gemeengoed en stabiel dat veel Nederlanders nog altijd vanaf de desktop producten aanschaffen. Daar kan de relatief hoge adoptie van smarthpones en mobiel internet geen verandering in brengen.

Een kwart van de Nederlandse smartphonebezitters gebruikt de het apparaat minstens 1 keer per maand op informatie over producten online op te zoeken. Het Europees gemiddelde bedraagt 25 procent. 1 op de 10 Nederlanders gebruikt de smartphone ook om producten te kopen, in Europa is dit gemiddeld 13 procent.

N.b. De cijfers zijn beduidend lager dan die van de M-Commerce Monitor van Thuiswinkel.org en Blauw Research. Zij schatten de mobiele bestedingen in 2012 al op 560 miljoen euro. Het belangrijkste verschil zit hem in het feit dat het Forrester alleen aankopen met smartphones als m-commerce ziet.

Over het onderzoek

In het rapport “The Total Economic Impact Of The Mobile Channel With PayPal For Online Merchants In The Netherlands” gaan de onderzoekers verder in op de kansen van Paypal voor online retailers. Het onderzoek is gebaseerd op interviews met 6 zakelijke klanten van PayPal Benelux. Uit deze eerste kwalitatieve onderzoeksresultaten heeft Forrester een fictieve onderneming samengesteld om de return on investment en de financiële gevolgen van de toevoeging van het mobiele kanaal op de e-commerce-acitiviteiten van deze onderneming te analyseren. Volgens de scenario-analyse van Forrester is de fictieve onderneming een veelvoorkomende webwinkelier van gemiddelde grootte die een jaar geleden heeft geïnvesteerd in een voor mobiele geoptimaliseerde versie van zijn website, waar PayPal als betaaloptie wordt geboden. De website is in de eerste plaats opgezet ter verhoging van de omzet, maar ook om het imago van het bedrijf te verbeteren om geen klanten te verliezen als er geen mobiel alternatief wordt geboden. Het bedrijf heeft vervolgens geïnvesteerd in de ontwikkeling en integratie van een mobiele app die in het derde jaar werd geïntroduceerd.

Afbeelding: Thijs Brouwers

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!