Nederlanders kopen meer food via internet

10 januari 2003, 10:01

De foodverkoop via internet neemt snel toe. Volgens recente cijfers van Thuiswinkel.org kochten Nederlandse huishoudens in de eerste helft van 2002 voor 26 miljoen euro aan levensmiddelen via internet.

Over heel 2001 lag dat bedrag op 22 miljoen euro. Een aanzienlijk deel van deze groei werd veroorzaakt door hogere gemiddelde bestedingen per bestelling. In 2001 werd gemiddeld voor 49 euro per keer besteld, een jaar later was dit bedrag gestegen naar 55 euro. Ondanks groei van de virtuele foodverkoop blijkt het voor bedrijven moeilijk te zijn om de activiteit winstgevend te maken.

Bron: Distrifood Nieuwsblad nr. 51/52, p. 6, 1/5 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    De voedingsmiddelenmarkt heeft toenemende aandacht voor ketensamenwerking als methode om kosten te drukken en prestatie naar de klant te verbeteren. Inmiddels zijn er een paar succesvolle voorbeelden van ketenpartners die logistieke processen alternatief hebben ingericht om de totale ketenaansturing te verbeteren. Een daarvan is het co-makership-programma van Albert Heijn, waarbij de leverancier verantwoordelijk is voor de voorraadniveaus in het distributiecentrum van de grootgrutter. Maar retailers en producenten denken dat ook aan de verkoopkant door uitwisselen van kennis en gegevens veel te halen valt, bijvoorbeeld in het beter afstemmen van het assortiment op de klantbehoeften, het vergroten van het effect van promoties en acties en het verhogen van de slagingskans van nieuwe productintroducties. Een obstakel is vooralsnog het uitwisselen van gevoelige informatie bij het realiseren van een samenwerking tussen bedrijven met een niet-exclusieve handelsrelatie. Voorts is de machtsbalans van de bedrijven in de keten een essentiele factor bij de verdeling van de marges die in de keten als totaal te behalen zijn.

    Bron:

    Tijdschrift voor Inkoop & Logistiek nr. 12, p. 31, 3 p.


    10 januari 2003 om 10:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!