Nederlanders doneren steeds meer online

Nederlanders doneren steeds meer online
,

Het bedrag dat Nederlanders online hebben gedoneerd is gisteren de grens van 100.000 euro gepasseerd. Dit heeft de goede doelenportal Fondsen.org bekendgemaakt.

Fondsen.org is een samenwerkingsverband van Nederlandse goede doelen op internet. Het afgelopen jaar hebben gemiddeld 30.000 mensen per maand via Fondsen.org hun weg gevonden naar de Nederlandse goede doelen. Het gemiddelde bedrag dat online via de doneermodules van fondsen.org wordt gegeven ligt rond de 58 euro en is daarmee hoger dan het bedrag dat wordt gegeven n.a.v. bijvoorbeeld mailings.

Fondsen.org is in 1998 van start gegaan. ?In 2003 zagen wij een explosieve groei van zowel het aantal donaties, als het gedoneerde bedrag? zegt uitgever Pieter Voeten. ?Dat is logisch; online doneren is snel, veilig en makkelijk.? Alle aan Fondsen.org deelnemende fondsen hebben een CBF-Keur of een Verklaring van geen bezwaar van het CBF. Het Nederlandse Rode Kruis, UNICEF en Vereniging Natuurmonumenten zijn enkele van de 38 aan Fondsen.org deelnemende goede doelen.

(Bron: Telegraaf.nl)


Geplaatst in

Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Op delphi.nl las ik recentelijk een aardig artikel over de belangrijkste trends in de Nederlandse charitatieve markt. Een aantal sociale, technische en individuele trends zijn van invloed op de Nederlandse fondsenwervingsmarkt en in al deze trends speelt Internet in meer of mindere mate een belangrijke rol:

    Sociale Trends

    - Toegenomen communicatie mogelijkheden
    - Veel meer informatie die ook nog eens veel toegankelijker is
    - Veel nieuwe werkgebieden waarop fondsenwervende instellingen werkzaam zijn
    - Meer fondsenwervende instellingen
    - Gunstige economische ontwikkelingen waardoor er meer geld beschikbaar is voor fondsenwervende instellingen
    - Toegenomen concurrentie op de fondsenwervingsmarkt
    - Toegenomen professionaliteit
    - Toenemende belangrijkheid van Sociale Marketing in het bedrijfsleven
    - Invoering van de EURO

    Technische Trends

    - Elektronisch bankieren, chipknip
    - Voice respons telefoons
    - Interactieve televisie (media)
    - Nieuwe media en informatie dragers (CD-ROM, Internet)

    Individuele Trends

    - Toegenomen individualisme
    - Meer manieren en meer vrijheid om geld uit te geven
    - Meer interesse voor deelname in loterijen
    - Kritisch uitgavenpatroon voor charitatieve doelen - meer focus op effectiviteit en betrouwbaarheid

    Verbaasd me dus niets dat Nederlanders steeds meer online doneren!

    geplaatst op
  • Uit het Parool van afgelopen vrijdag:

    Goede doelen lijden onder haperende economie

    Goede doelen in Nederland kampen met teruglopende inkomsten als gevolg van de haperende Nederlandse economie. Enkele grote organisaties vrezen dit jaar 10 procent minder op te halen bij het publiek.

    Gevolg is dat er minder kan worden uitgegeven aan bijvoorbeeld onderzoek. De Nierstichting stuurde deze week een brief aan leveranciers waarin de organisatie liet weten haar betalingstermijn te verlengen naar 45 dagen in plaats van de gebruikelijke 30. De organisatie hoopt daarmee wat lucht te scheppen.

    De Nierstichting verwacht dit jaar op een begroting van 14 miljoen euro zo'n 10 procent minder binnen te krijgen. De jaarlijkse mailing waarin onlangs het publiek werd opgeroepen geld te storten, bleef achter bij de verwachtingen. De hoop van de stichting is nu gevestigd op de komende collecte die doorgaans goed is voor zo'n 4,5 miljoen euro.

    Een ander groot doel, het Koningin Wilhelminafonds/Nederlandse Kankerbestrijding, vreest eveneens sterk dalende inkomsten. Als de trend in de afgelopen negen maanden doorzet, kan dit net als bij de Nierstichting oplopen tot tien procent. Het fonds werkt met een budget van bijna 65 miljoen euro.

    Een overzicht van de inkomsten tot nu toe dit jaar bij de goede doelen is er niet. De meest recente cijfers van het overkoepelende Centraal Bureau Fondsenwerving zijn van vorig jaar. In 2002 stegen de inkomsten nog licht, aldus een woordvoerster.

    geplaatst op
  • De Nierstichting krijgt 10 % minder binnen en dat zal de oplettende lezers onder ons niet verbazen. Want zij besteedt haar donaties namelijk totaal niet voor de doelgroep, waarvoor zij 40 jaar geleden werd opgericht: de NIERPATIENT die NU een DONORNIER nodig heeft om te overleven. Jaarlijks sterven 200 nierpatienten ONNODIG door de wachtlijst voor donornieren. Geen nieren genoeg? Absolute onzin. Dode nieren, levende nieren, we zwemmen in een zee van nieren. En waarom dan toch een wachtlijst. Omdat de Nierstichting weigert te doen wat zij geacht wordt te doen: die nieren bereikbaar maken.

    De Nierstichting is niet meer dan een GELDMACHINE, die haar gelden zo belegt en inzet dat de geldmachine blijft draaien. Maar wel voor zichzelf. Zij lijkt meer op een bank dan op een charitatieve instelling. Gelukkig voor haar is het leger van 47.000 vrijwilligers daar nog niet achter.

    Om de Nierstichting tot haar kerntaak te dwingen werd het Nierpatientencollectief "Nieuwe Nier NU" opgericht. Zij zette het protestlied "De 200 doden van de Nierstichting" opYouTube. Te vinden op onze website (bovenste link) of op http://nl.youtube.com/nieuweniernu

    Met groet van
    Nierpatientencollectief "Nieuwe Nier NU"

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.