Nederlanders zoeken via internet naar nieuwe energieleverancier

6 maart 2006, 11:37

Ongeveer 1,2 miljoen Nederlandse internetgebruikers veranderden vorig jaar van leverancier van gas of elektriciteit. Bijna een half miljoen hiervan deed een beroep op het internet bij de keuze van een nieuwe leverancier. Dat blijkt uit een onderzoek van het online marktonderzoeksbureau InSites Consulting, dat 5400 Nederlandse internetgebruikers ondervraagde over de rol van het web in de keuze van een nieuwe energieleverancier.

Internet bepaalt vaak keuze van energieleverancier. Bijna een miljoen surfers in Nederland overwegen binnen de drie maanden van leverancier te veranderen. 82 procent weet nog niet bij wie ze een nieuw contract zullen afsluiten voor elektriciteit of gas.

Deze cijfers tonen het groot belang aan van het internet”, zegt Christophe Vergult van Insites. “Omdat men zelden op voorhand een voorkeur heeft, gaat men gericht op zoek naar betrouwbare informatie die bij de keuze helpt. Een professionele en gebruiksvriendelijke site levert aanbieders met andere woorden gegarandeerd extra verkoop op.”

De studie toont aan dat consumenten het internet vooral gebruiken om algemene informatie te verzamelen over verschillende leveranciers (64% van de surfers) en hen in detail te vergelijken (67%). 1 op 3 surfers raadpleegt hiervoor onafhankelijke vergelijkingsites, of bezoekt sites van verschillende leveranciers.

Ook gelezen bij Telegraaf en AdManager.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!