MSN gaat adCenter vanaf oktober ook in de US testen.

10 augustus 2005, 19:23

MSN adCenter logoGoogle heeft AdWords, Yahoo! heeft Search Marketing en MSN kan dus niet achterblijven en komt met adCenter. Sinds maart wordt hier al druk mee getest in Frankrijk en Singapore. Deze tests lopen volgens David Jakubowski (MSN) erg goed, en daarom is besloten vanaf oktober ook in de US te testen. Voor deze tests is een groep van 500 topadverteerders plus een groep kleine adverteerders benaderd.

In juni 2006 loopt het huidige contract tussen MSN en Yahoo Search marketing (Overture) af. Er is dus voor MSN alles aan gelegen voor die tijd een stabiel en goed werkend systeem te hebben om de advertenties op haar sites te verzorgen.

Het grote verschil tussen MSN en de rest is dat MSN veel demografische gegevens bezit. Via Hotmail en Messenger weten ze bijvoorbeeld het geslacht, leeftijd en inkomen van bezoekers. Deze gegevens gebruiken ze om achteraf per keyword aan te geven hoeveel procent van de mensen die klikten mannelijk en vrouwelijk was, in welke leeftijdscategorieën de bezoekers zitten en hoeveel ze verdienen.

MSN AdCenter

MSN Adcenter

Vervolgens kunnen keywords die niet bij de doelgroep passen worden uitgeschakeld en kan meer geboden worden op keywords die wel bij de doelgroep passen. Ideaal voor adverteerders, nu kun je nog beter targetten. Uiteraard zullen de advertenties uiteindelijk niet alleen bij MSN Search vertoond worden, maar zullen ze ook gaan concurreren met Adsense en Content match.

Ben benieuwd wanneer we in Nederland met adCenter te maken krijgen.

Bronnen: Roodlicht, DMnews & Clicks.

Update:

Ik zou het bijna vergeten, maar ook Ask Jeeves heeft aangekondigd met een eigen advertentiesysteem te komen. Dit systeem is wat minder fancy dan dat van MSN, maar komt al op 15 augustus ter beschikking voor bestaande adverteerders bij Ask.

Het is de vraag of dit voor Nederlandse adverteerders zo interessant is, aangezien Ask hier geen marktaandeel heeft, maar als er naast de grote jongens één partij is die het in zich heeft te groeien is het Ask. En het lijkt erop dat ze ook naar Nederland komen.

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

2 Reacties

    ralphbom

    Vooral de demografische gegevens lijken mij erg handig om advertenties perfect te kunnen aansturen. Ben benieuwd naar de uitwerking daarvan.


    10 augustus 2005 om 20:02
    RichardOsinga

    Uiteindelijk gaat het pas werken als ze echt in staat zijn relevante advertenties te tonen – de rest is leuk en aardig. Ik gebruik voor een aantal sites Adsense en heb het met een aantal andere CPC systemen vergeleken en tot nu toe is het verschil in relevantie van de getoonde advertenties en dus van de CTRs zo groot dat zelfs niet in de verste verte interessant is.


    11 augustus 2005 om 10:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!