Monique Burger (De nieuwe boekhandel): “Een boekhandel beginnen? Heb je een gaatje in je hoofd?”

28 april 2015, 14:00

Monique Burger durfde het aan om een boekhandel te starten in tijden van crisis. In De nieuwe boekhandel moeten ‘old-school print’ en nieuwe media elkaar versterken.

Burger startte haar zaak in de Amsterdamse wijk Bos en Lommer in 2010. “Veel mensen zeiden: een nieuwe boekhandel in deze tijd? Heb je een gaatje in je hoofd?”

Maar de onderneemster heeft altijd al iets met boeken gehad. “Ik ben een enorme liefhebber, het is de hemel op aarde.”

De Nieuwe Boekhandel heeft echter een nieuw elan. “Ook nog over tien jaar”, zegt Burger die Twitter veel gebruikt als promotiekanaal. “Hier kon ik al met klanten communiceren voor we open waren.”

Levendig

Burger maakt van haar zaak een levendig geheel, met fysieke evenementen zoals de ‘Shakespearience’, een themadag over Shakespeare. “Het is niet zo dat dit perse veel meer geld in het laatje brengt, hooguit wat extra boekenverkoop.”

Online probeert Burger de massa te bereiken en de nieuwe generatie, bijvoorbeeld met boekentips via YouTube. “Het is nog de vraag of we voldoende mensen trekken, maar ik probeer of het lukt, ik ben niet bang voor nieuwe dingen.”

Desondanks heeft Amsterdam meer boekhandels dan slagerijen. Dus onderscheiden is een must. “De tijd van klassieke boekhandels is voorbij”, zegt Burger. “Maar papier en digitaal zullen wel naast elkaar blijven bestaan, in een geïntegreerde vorm.”

Bovendien zijn er meer verdienmodellen, zoals de verkoop van populaire hoodies met logo van Bos & Lommer. “De maker hoeft niet meer op zijn fietsje door de stad om ze te bezorgen. Fans kunnen de truien gewoon hier kopen.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!