Monique Burger (De nieuwe boekhandel): “Een boekhandel beginnen? Heb je een gaatje in je hoofd?”
Monique Burger durfde het aan om een boekhandel te starten in tijden van crisis. In De nieuwe boekhandel moeten ‘old-school print’ en nieuwe media elkaar versterken.
Burger startte haar zaak in de Amsterdamse wijk Bos en Lommer in 2010. “Veel mensen zeiden: een nieuwe boekhandel in deze tijd? Heb je een gaatje in je hoofd?”
Maar de onderneemster heeft altijd al iets met boeken gehad. “Ik ben een enorme liefhebber, het is de hemel op aarde.”
De Nieuwe Boekhandel heeft echter een nieuw elan. “Ook nog over tien jaar”, zegt Burger die Twitter veel gebruikt als promotiekanaal. “Hier kon ik al met klanten communiceren voor we open waren.”
Levendig
Burger maakt van haar zaak een levendig geheel, met fysieke evenementen zoals de ‘Shakespearience’, een themadag over Shakespeare. “Het is niet zo dat dit perse veel meer geld in het laatje brengt, hooguit wat extra boekenverkoop.”
Online probeert Burger de massa te bereiken en de nieuwe generatie, bijvoorbeeld met boekentips via YouTube. “Het is nog de vraag of we voldoende mensen trekken, maar ik probeer of het lukt, ik ben niet bang voor nieuwe dingen.”
Desondanks heeft Amsterdam meer boekhandels dan slagerijen. Dus onderscheiden is een must. “De tijd van klassieke boekhandels is voorbij”, zegt Burger. “Maar papier en digitaal zullen wel naast elkaar blijven bestaan, in een geïntegreerde vorm.”
Bovendien zijn er meer verdienmodellen, zoals de verkoop van populaire hoodies met logo van Bos & Lommer. “De maker hoeft niet meer op zijn fietsje door de stad om ze te bezorgen. Fans kunnen de truien gewoon hier kopen.”