Mobile Gaming in China

20 april 2006, 14:15

Gisteren was ik een van de sprekers op het China Mobile Game Forum 2006 in Beijing. Op dit congres waren zo’n 150 verschillende content providers, service providers en venture capitalists aanwezig, die allemaal op het gebied van mobile gaming actief zijn.

China heeft momenteel meer dan 400 miljoen mobiele telefoons, wat inhoudt dat een op de drie Chinezen op dit moment mobiel kan bellen. Omdat er op dit moment ‘maar’ 130 miljoen internet aansluitingen zijn in dit land, wordt de mobiele telefoon door veel Chinezen als een potentieel alternatief voor een computer gezien. Zo’n 150 miljoen Chinese telefoons zijn al geschikt voor het downloaden van games. Mobile gaming is daarom erg in opkomst, zeker als later dit jaar 3G gelanceerd gaat worden.

Het afgelopen jaar was de omzet uit mobile gaming ongeveer178 miljoen USD. De markt groeit echter snel, en de verwachting is dan ook dat de omzet in 2006 rond de 280 miljoen USD zal liggen. Op dit moment zijn vooral het downloaden van ringtones en plaatjes nog erg populair, maar er is een sterke verschuiving naar grotere files (video’s en games) te zien.

CMCC (China Mobile) en China Unicom zijn samen verantwoordelijk voor al het dataverkeer voor mobiele telefoons in China. CMCC is echter veel groter dan Unicom, en op het gebied van mobile gaming een de-facto monopolist. Beide bedrijven doen volgens de aanwezigen op het congres veel te weinig aan promotie van mobiele games, al werd dit vaak wat indirect verwoordt (je wilt hen niet tegen je in het harnas jagen natuurlijk).

Vrijwel alle mobiele games die in China te downloaden zijn worden via een deeplink naar de mobile gaming site van CMCC aangeboden. De meeste Chinese gebruikers weten dit echter niet, en kennen alleen hun favoriete wap-gaming sites waar ze de games downloaden. De site van CMCC (M-Box, te vinden op wap.monternet.com) is goed voor 80% van de totale Chinese omzet. De overige omzet komt via Unicom, via verkoop van games in winkels, en door downloads via een pc naar een mobiele telefoon.

Op dit moment krijgt de content provider 85% van de omzet van CMCC. Interessant genoeg zouden de meeste aanbieders van games echter liever meer aan CMCC willen afdragen. Men hoopt dat CMCC daardoor meer aan promotie voor mobiele games gaat doen, wat tot een grote omzetstijging kan leiden.

De verwachting is dat later dit jaar 3G eindelijk gelanceerd gaat worden in China. Door de hogere snelheid van de internetverbinding zal dit het begin zijn van een sterke groei in mobiele applicaties, waarvan mobiele games een groot deel gaan uitmaken. Wat nog wel een belemmering kan zijn is dat er nog geen uniforme standaard is voor 3G handsets, waardoor game ontwikkelaars verschillende versies van hetzelfde spel uit moeten brengen.

Wat mij vooral opviel is dat er nog vrijwel geen buitenlandse partijen op deze markt actief zijn. Zo was ik tot mijn verbazing de enige niet-Chinees op dit congres. Ook voor Europese mobile gaming bedrijven kan China een zeer interessante markt zijn. Niet alleen voor het aanbieden van content, maar bijvoorbeeld ook om hier spellen te laten ontwikkelen. Het Britse Monstermob heeft om die reden begin dit jaar een van de beste Chinese game developers, M-Dream, overgenomen voor zo’n 30 miljoen dollar.

Na een studie Economie in Maastricht voor DaimlerChrysler gaan werken op het hoofdkantoor in Stuttgart. Na 7 jaar voor deze multinational gewerkt te hebben in Duitsland, Indonesie en China eind 2002 mijn baan opgezegd om Chinees te gaan studeren in Beijing. Al snel mijn eerste bedrijf opgezet (consulting voor buitenlandse bedrijven in China, www.china-bay.com). In 2005 samen met een Chinese business partner (Gary Wang) een Chinese podcasting site opgezet, die nu de grootste video site in China is (www.tudou.com). Daarnaast vanaf begin 2006 als CEO van Spill Group Asia bezig met het opzetten en uitbouwen van gaming portals in Azie (o.a. www.game.com.cn). Daarnaast bouwen we casual en online games voor zowel China als de rest van de wereld, vanuit ons kantoor in Shanghai.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief