Mobieltje uit tijdens vakantie

Mobieltje uit tijdens vakantie

E?n op de vijf Nederlanders vindt het heerlijk om niet bereikbaar te zijn tijdens de vakantie. Mobiele telefoons en e-mailadressen worden tijdens de vakantie op non-actief gezet door 21,5% van de Nederlanders. Dit blijkt uit het RelaxIndexonderzoek onder 1200 Nederlanders, Duitsers en Belgen, uitgevoerd onder het algemeen publiek door Blauw Research in opdracht van Center Parcs.

Het effect van vakantie blijkt met name weerslag te hebben op de gemoedstoestand van mensen. Rust (67,8%) en energie op doen (65%) staan bovenaan de lijst van positieve effecten van vakantie. Het leukste om te doen tijdens de vakantie vindt men ontspannen (85%), uitrusten (67,4%), aandacht geven aan partner en gezin (60%) en zonnen (53%).

Prettige van vakantie
Het prettige van vakantie is voor veel Nederlanders (64,1%) dat er niet gewerkt hoeft te worden, je niet vroeg hoeft op te staan (46,1%) en dat het huishouden niet gedaan hoeft te worden (41,3%). Vrouwen noemen de afwezigheid van huishoudelijke taken twee keer zo vaak als mannen (57,6% tegenover 24,9%) als prettige bijkomstigheid van de vakantie. 17,6% van de Nederlanders vindt de afwezigheid van files zeer prettig op vakantie. Van onze oosterburen vindt 50,4% de afwezigheid van files ??n van de fijnste dingen tijdens de vakantie.

Opvallend is dat actief bezig zijn en sporten niet in de top-10 staat van belangrijkste prettige bezigheden tijdens de vakantie. Met 22,7% van de stemmen scoort deze activiteit vrij laag in Nederland. Duitsers zijn sportiever: 32,9% vindt het prettigste van vakantie om actief bezig te zijn en te sporten. Ook ?in de natuur zijn? scoort hoog bij de Duitsers (70,5% tegenover 44,4% van de Nederlanders).

Effecten van vakantie
Naast rust en aandacht voor partner en gezin zijn positieve effecten van vakantie ook ?dingen van je afzetten? (64,3%) en ?tijd voor jezelf hebben? (47,2%). Vrouwen vinden ?tijd voor zichzelf? belangrijker dan mannen (53% tegenover 41,4%). Nederlandse mannen en vrouwen verschillen van mening over het effect van vakantie op hun seksleven. Mannen zien vakantie als grotere stimulans voor hun seksleven dan vrouwen (28,1% tegenover 20,3%).

Vakantie-dompers
Naast ziekte (81,7%) zijn slecht weer (63,2%) en een tegenvallende reis (25,8%) voor Nederlanders ook een grote domper op hun vakantie. Als er voor de kinderen niks te doen is tijdens de vakantie kan dat voor 18,8% van de Nederlanders de vakantievreugde verpesten. Duitsers (7,2%) en Belgen (12,9%) zijn daar iets soepeler in.

Over de Center Parcs RelaxIndex?
Center Parcs doet onderzoek naar de (on)balans die mensen voelen in hun gemoedstoestand. Op basis van dit onderzoek publiceert Center Parcs de RelaxIndex?, een index die de gemoedstoestand van mensen in een getal weergeeft. Deze RelaxIndex? wordt bepaald op basis van gegevens uit onderzoek dat door het onafhankelijke bureau Blauw Research wordt uitgevoerd.  De toenemende spanning die mensen ervaren tussen hun situatie thuis (relaties, kinderen, vrienden), werk (carri?re, inkomen) en maatschappelijke ontwikkelingen heeft in het onderzoek een bepalende plaats.

Center Parcs is van mening dat de gemoedstoestand van mensen en de wijze waarop zij zich relaxen een belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van haar dienstverlening. Om ook een bijdrage te leveren aan de maatschappelijke bewustwording van factoren die stress veroorzaken of juist een gevoel van ontspanning geven, maakt Center Parcs deze onderzoeksgegevens openbaar.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.