Vijf unieke techtrends, zo groot gaat digital audio worden én videotool Mmhmm

21 september 2020, 09:45

Dat allemaal en meer in de nieuwe week van Koot!

Creativiteit deze week met muziek, illustraties en 3D motion graphics. Maar natuurlijk ook audio, een mmhmm video-meetingtool en nog wat handige cijfers.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

1. An Internet Minute

We kennen allemaal de infographic-achtige plaatjes van wat er allemaal in één internet minuut wereldwijd aan activiteit te meten is. Die doen het uiteindelijk altijd erg goed in een presentatie voor de board waar er nog steeds mensen zijn die niet de impact op hun netvlies hebben. Er is weer een update voor het jaar 2020. Los van de indrukwekkende cijfers geven ze over tijd ook wel een mooie trend weer van de contextuele verandering. Zo zien we dit jaar het thuisbezorgen en de videomeetings opeens verschijnen. Meer dan 200.000 Zoom-hosts in één minuut. Voor de vergelijking, hier is nog een overzicht van 2013. En daar staat dan zowaar nog een tool met de naam Skype!

2. Mmhmm

Los van de opvallende naam is dit wel een welkome nieuwkomer in het land van videomeetings. We zagen hierboven al de enorme impact. Nu kun je al steeds meer met de beschikbare videotools, maar één ding blijft een beetje behelpen en dat is presenteren. Natuurlijk, er is de optie share screen. Maar dat werkt niet altijd even goed en als het wel lukt gaat vervolgens iedereen naar de sheets staren en mis je de interactie met de presentator/trice. Daarom is er nu mmhmm. Een videoconferencing-tool die deze zaken allemaal oplost. Kijk maar eens naar deze video waarin de verschillende opties worden uitgelegd.

3. Curatie

Ik begin steeds meer te geloven dat er niet zozeer een gebrek aan goede content is maar een manier om die goede content te vinden in dat enorme aanbod. Zoals er in deze post van Gaby Goldberg zo mooi staat: “The real scarcity isn’t content anymore. It’s attention”. Je kunt zeggen dat we door al die content na een fase van unbundeling we weer richting een fase van bundeling gaan. Of zoals Jim Barksdale opmerkt: “There are only two ways to make money in business: One is to bundle; the other is to unbundle.” Dus misschien moeten we de tips van Goldberg maar eens tot ons nemen en kijken of er vacante curatieposities zijn die kunnen helpen om een bepaalde autoriteit in een domein te bouwen doormiddel van content.

4. Hologram Eurosport

Op veel plaatsen wordt er geëxperimenteerd met hologrammen. We zien het al tijdens conferenties en evenementen. Maar tijdens de US Open maakte Eurosport toch wel indruk door tijdens een live-uitzending een interview te doen met Karolina Pliskove die op een opvallende wijze in beeld verschijnt. Natuurlijk kan het allemaal nog beter maar dit is wel een indrukwekkend begin. Met oog op de toekomst en een andere manier van werken is dit wellicht wel een aardig alternatief voor presentaties.

5. Roam

De notitie-hype. Notities maken. Van boeken, artikelen, webpagina’s enzovoort. De digitale omgeving zorgt ervoor dat je die ook steeds meer op één plek kunt samen brengen. En nog interessanter is het maken van connecties tussen al die notities of het rubriceren daarvan. Dat kan zo maar leiden tot nieuwe inzichten en dus soms zeer waardevol zijn. De laatste variant in dat domein die steeds vaker in the picture komt te is Roam Research. Niet echt een notitietool die je even toepast maar waarvoor je echt even moet gaan zitten. Toch was Roam deze week in staat om 9 miljoen dollar op te halen bij investeerders en wordt het bedrijf inmiddels gewaardeerd op 200 miljoen dollar. Dat zegt mogelijk iets over de potentie van dit notitieplatform. Wil je nu weten wat Roam allemaal is en hoe je het kunt toepassen, dan kun je deze blog van Nat Eliason eens lezen. Of mocht je niet willen lezen, er is ook een video beschikbaar.

6. Gartner Hype Cycle 2020

Altijd handig om te weten wat er in de toekomst op ons af komt, of wat de technologische ontwikkelingen zijn die momenteel plaatsvinden. Een van de meest invloedrijke indicators op dat gebied is de Gartner Hype Cycle. De hypecyclus voor opkomende technologieën distilleert uit meer dan 1.700 technologieën een lijst van de meest onmisbare technologieën en trends. De lijst van het jaar 2020 belicht vijf unieke trends:

  1. Samengestelde architecturen
  2. Algoritmisch vertrouwen
  3. Voorbij silicium
  4. Formatieve kunstmatige intelligentie (AI)
  5. Digitaal mij

7. Digitale-audiolandschap

Dat audio een steeds grotere rol gaat spelen in de het communicatielandschap zal voor niemand meer een verrassing zijn. We zien nu een werkelijk een landschap aan mogelijkheden ontstaan. En volgens mij staan we nog maar aan het begin. De IAB Taskforce Digital Audio publiceert de eerste overzichtskaart van de Nederlandse digitale audiomarkt. Met het overzicht wil de taskforce marketing- en communicatieprofessionals inzicht bieden in de verschillende partijen die in het domein digital audio in Nederland actief zijn. De ontwikkeling van digital audio in Nederland heeft de afgelopen periode een flinke vlucht genomen. Inmiddels luisteren miljoenen Nederlanders via een connected device naar podcasts, streamingdiensten en live-radio, en uit de Online Ad Spend Study 2019 blijkt dat de bestedingen binnen podcasts, muziekstreamingdiensten en digitale radio in een jaar tijd met 44 procent zijn toegenomen. Ook in Europa zijn de verwachtingen van digital audio hooggespannen. Onderzoekers van IAB Europe verwachten dat de ad spend van digital audio in 2023 rond de 1,3 miljard euro zal liggen.

8. Google Your News Podcast

Een bewijs van het bovenstaande is de Google Your News Podcast. Je kent immers allemaal het effect van een ​​door de computer gegenereerde afspeellijst met muzieknummers die behoorlijk persoonlijk aanvoelen. Nu wil Google een soortgelijke, op maat gemaakte, audio-ervaring creëren. Maar niet met muziek, maar met nieuws. Google voegt een aantal nieuwe functies toe aan zijn bestaande nieuwsaggregatiedienst genaamd Your News Update, die nieuwsfragmenten van verschillende bronnen verzamelt en afspeelt in één doorlopende audiofeed. Zie het als een Feedly- of Flipboard-achtige service voor gesproken verhalen van uw favoriete nieuwspublicaties.

9. Blush

Wil je uit een toverdoos van verschillende stijlen je eigen illustraties maken dan kan dat nu met Blush. Onwijs leuk.

10. Poolside FM

En mocht je lekker aan het creëren zijn dan past het wel om ondertussen te luisteren naar wat heerlijke retromuziek. Een prachtige app, en een minstens zo creatieve vormgeving neemt je mee naar de Poolside.

Bonus. Matt Taylor

Escher in 3D motion. Spectaculaire vormgeving waar je even bij weg kunt dromen. Gemaakt door de 3D motion designer Matt Taylor. Deze heeft mijn voorkeur maar de rest is ook het bekijken waard.

Tot volgende week.

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!