Michiel Frackers start weblog-uitgeverij

Michiel Frackers start weblog-uitgeverij

Michiel Frackers start weblog-uitgeverijIk wist dat hij zich aan het orienteren was maar dacht eerlijk gezegd dat hij het niet zou doen omdat de Nederlandse markt te klein zou zijn. Maar Michiel Frackers durft toch de stap te nemen en komt na de succesvolle weblogs quotenet.nl en georginaverbaan.nl nu met een weblog-uitgeverij zoals we die kennen van Nick Denton (Gawker Media) en Jason Calacanis (Weblogs, Inc).

Frackers: “Quotenet is het eerste commerci?le weblog in Nederland. Het is lucratief: het verkeer en de advertentieomzetten stijgen en de kosten voor redactie dalen. Alle QuoteMedia-websites draaien nu op weblog-software van 150 dollar. Ook dat is een aardige besparing.”

In juli heeft Frackers zijn internetwerkzaamheden voor QuoteMedia be?indigd. Hij gaat nu voor zichzelf aan de slag met weblogs: “Ik ga twee soorten weblogs uitgeven: persoonsgerichte weblogs als partnerships en thema-weblogs. Een eerste persoongerichte weblog is die van Georgina Verbaan. Zij levert de content aan: foto’s tekst en beeldmateriaal. Het weblog van Georgina is niet gebaseerd op advertenties maar op betaalde content zoals filmpjes tegen betaling, die je kunt bekijken voor 80 cent per minuut. Of betaald chatten met webcam. Inmiddels hebben we al duizenden minuten verkocht. De inkomsten worden tussen Georgina en mij gedeeld.”

Binnenkort gaat het eerste thema-weblog live, een site gericht op exclusieve auto’s. Frackers: “Het draait daarbij om het getal 300. Het betreft auto’s auto’s van 300 pk, auto’s die 300 kilometer per uur kunnen of auto’s die 300.000 euro kosten. Ik doe dat in partnership met autojournalist Sjoerd van Stokkum. Het wordt commercieel pas echt interessant bij een tiental weblogs, maar om kwaliteit te garanderen zal het heel geleidelijk groeien met iedere ??n tot twee maanden een nieuwe weblog.”

Michiel succes, maak er wat moois van!

Bron:
Nieuwsbrief Communicatienieuws


Geplaatst in

Delen



Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Ben benieuwd, klinkt goed. Vraag is hoe populair het weblog van Georgina Verbaan zal zijn als de Playboy-hype weer achter de rug is. Maar goed, tegen die tijd is er weer iemand anders in het nieuws. Ben benieuwd wie hij nog meer zal benaderen? Hirsi Ali of Wilders wellicht?

    Wat ik me wel afvraag: zou mevrouw Verbaan echt alles zelf schrijven of zit er (straks) stiekem een ghostwriter achter?

    geplaatst op
  • Mooi voorbeeld van concrete toepassingsmogelijkheden. Succes!

    geplaatst op
  • Bedankt! Wij zijn ook benieuwd hoe e.e.a. zich zal ontwikkelen nu de Playboy-happening over is. Ik heb er juist bij Georgina alle vertrouwen in dat ze blijft boeien. @Anders: denk je dat een ghostwriter of manager dit soort schrijfsels zou voortbrengen? Het succes van weblogs ligt in juist het persoonlijke (zie ook de twee door Georgina zelf opgenomen video's) dus het zou behalve onethisch ook heel dom zijn om iemand anders te laten schrijven.

    geplaatst op
  • Kijk dat soort schrijfsels nodigen mij uit om door te lezen. Succes met de uitgeverij!

    geplaatst op
  • Zo'n reactie had ik wel verwacht, Michiel. Da's ook een beetje het nare: dergelijke vermoedens kun je nooit verslaan met argumenten.

    Wat ik bijvoorbeeld in mijn hoofd heb, is de site Icons.com, de site waar voetbalidolen onder andere een dagboek bijhouden. Die heeft een deel van zijn glans verloren doordat de spelers dat bijhouden met een stevige korrel zout nemen, en niet zelden in geen maanden een bericht hebben geplaatst (met bv. Les Ferdinand als dieptepunt). Zeker bij sterren die het nogal eens stervensdruk hebben en van het ene in het andere rollen, is dat risico enorm groot (zo bleek ook bij Glamago.com).

    Wat is dan de efficiëntste manier om zo'n risico te tackelen om zo'n leegloop of stilteperiode te voorkomen? Je zet een ghostwriter in die eens in de zoveel tijd een paar minuten aan de telefoon hangt met de betreffende speler c.q. artiest en er vervolgens zelf een verhaaltje van schrijft. Die vijf minuten kunnen er vrij makkelijk van af, met grote regelmaat geruime tijd puzzelen op een stukje is vaak een ander verhaal. Onethisch? Tsja. Dom? Nee. Noem eens een ster die zelf z'n autobiografie schrijft.

    Ik wil hiermee overigens niet beweren of insinueren dat jij/georgina verbaan zich van die praktijken bedient, het is enkel iets dat ik me afvraag. Aardig is wel dat dat betreffende stukje van Georgina dat je aanhaalt, nou net het stukje waarbij de vraag anderhalve week geleden bij me op kwam :)

    geplaatst op
  • Mooi initiatief.. ik denk ook zeker wel dergelijke weblogs in Nederland voldoende publiek kunnen trekken.

    Emerce vandaag: Het eerder dit jaar door Ilse overgenomen Web-log hoeft voorlopig niet winstgevend te worden. Dat zegt manager Michiel Houben van Ilse Media. "We zijn voorlopig al blij als we het kostendekkend krijgen. Geld verdienen met weblogs blijft namelijk een moeilijke zaak."

    Natuurlijk zijn de weblogs bij web-log van een heel ander kaliber, maar waarom zou het zo moeilijk zijn geld te verdienen met weblogs? De kosten hoeven niet hoog te zijn (bandbreedte, systeem en support), je bezoekers maken de content en volgens mij zijn er voldoende mogelijkheden om er wel geld uit te halen.

    geplaatst op
  • @Stijn: ....' volgens mij zijn er voldoende mogelijkheden om er wel geld uit te halen'....

    Zoals?

    geplaatst op
  • @Anders: Icons is inderdaad een voorbeeld dat nogal afschrikt. Niet alleen omdat veel sites niet worden ververst, maar ook omdat ze zo onpersoonlijk en onecht lijken. Ik vind het te glad, te eenvormig. Volgens mij precies datgene wat weblogs niet zouden moeten zijn. Mede om die reden hoef je van mij geen alles omvattende artiestenportal of sportheldenportal te verwachten.
    @Stijn en Evert-Jan: ik heb ook goed naar weblog hosting gekeken, maar dat vind ik zelf lastiger om goed en toch winstgevend te doen, dan weblogs uitgeven. Er zijn denk ik nog niet genoeg mensen die willen betalen voor een kwalitatief goede dienst zoals Typepad. Qua omzetmodel bij het uitgeven zullen we per site bekijken wat handig is: soms advertenties, soms minder, soms betalingen door bezoekers, en soms syndicatie aan portals als omzetbron.

    geplaatst op
  • @ Evert Jan: ik denk dat er met een beetje creatief vermogen legio mogelijkheden te bedenken zijn, tekst based advertenties is er daar een van. Ik weet niet wat Michiel verdient met adsense op zijn weblog, maar ik heb er goede ervaringen mee. Voordeel is dat als iemand schrijft over zijn fantastische vakantie in Toscane, de advertenties ook die inhoud hebben. De technologie zou nog wat beter op weblogs afgestemd kunnen worden, zodat de advertenties bijvoorbeeld alleen gaan over de 2 meest recente updates.

    Het betrekken van je webloggers in je businessmodel (en het delen van de inkomsten) is volgens mij ook een goed idee, mits de loggers niet alleen nog maar zó gaan schrijven dat ze zoveel mogelijk verdienen.

    Filmpjes tegen betaling zoals bij Georgina zal zeker aanslaan, maar voor de 'normale' weblogger en dus web-log (Ilse) zal dat niet echt een optie zijn, tenzij ze een aantal loggers hebben die écht veel bezoekers trekken.

    Daarnaast kan je natuurlijk ook denken aan extra diensten waar de weblogger zelf voor kan betalen.. (optioneel).

    geplaatst op
  • leuke discussie, maar jullie vergeten wel wat opties. Misschien dat ik ooit nog eens opschrijf hoe ik dat zie als simpel bloggertje die denkt wel wat te kunnen gaan verdienen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.