Mensen aannemen is kunst, geen wetenschap

Recensie: 'Hard gaan met dezelfde mensen'

Welke boeken zijn interessant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Ditmaal: 'Hard gaan met de beste mensen' over het zoeken, vinden en binden van de juiste mensen. De auteurs van Sprout schreven een boek dat niet alleen relevant is voor snelle groeiers onder de bedrijven.

Deze recensie is geschreven door Ment Kuiper, Register Marketeer en Incompany & Innovatie Manager bij SCHAAL+.

Het zoeken, vinden en binden van de juiste mensen is een voortdurende zorg voor elke ondernemer. In dit boek, uit een serie over ambitieuze groeiondernemers, staat toptalent centraal. De ondertitel 'Groeigids voor startups en scaleups' doet het boek misschien wel tekort. Waarom niet voor álle mensen die op zoek zijn naar de beste mensen? Veel ervaren professionals die zoeken naar collega's en mogelijk last hebben van een tunnelvisie, kunnen de aangereikte handvatten uit dit boek ook heel goed gebruiken.

Het boek is op een logische manier opgebouwd. Van ‘hiring’ via ‘selectie’ naar ‘onboarding'. Maar ook onderwerpen als cultuur, het geven van feedback en belonen worden besproken. Goed om te lezen hoe er door de auteurs naar belonen wordt gekeken en dat bijvoorbeeld ook zij menen dat ‘geld niet gelukkig maakt’. De auteurs leveren bovendien handvatten en tips wat dan wél belangrijk is voor de huidige en komende collega.

"Luchtig van opzet, goed en snel te lezen"

Eenmaal als medewerker in dienst, wordt gekeken naar teamwork, leiderschap en hoe om te gaan met een eventuele mismatch. Allemaal praktische onderwerpen rondom 'Hard gaan met de beste mensen'. Het boek is ook luchtig van opzet, goed en snel te lezen door de inzet van een schare van deskundigen, met zeer regelmatig een quote van een goeroe uit het ervaringsgebied.

Al met al een aanrader en trek er dan een middag voor uit. Selecteer de tips die je verder wilt uitwerken of in de praktijk gaat gebruiken. Omdat er veel onderwerpen worden besproken, ontbreekt het hier en daar aan extra onderbouwing en echte resultaten op langere termijn. Is dat erg? Nee, ik denk het niet. Het boek is zo opgezet dat je de elementen eruit kunt halen waarvan je zelf dan mogelijk verdieping zoekt. Vaak wordt die ingang voor extra informatie ook geboden.

Omdat de redactie van Sprout de auteur is, is het zeker niet ondenkbaar dat er één of meerdere spin-offs komen. Denk aan een evenement, webinars, kennissessies of andere content-distributiemogelijkheden die ondernemers  helpen hard te groeien met de beste mensen. "Hiring people is an art, not a science", aldus Howard Schultz van Starbucks.

Boekrecensie: Hard gaan met de beste mensen

Auteur: Sprout, meerdere auteurs

ISBN: 978-90-89654694

Uitgever: Van Duuren Management

Druk: 2019

Bang iets te missen? Samen pakken we de inkoopkorting! NIMA Books houdt voortdurend bij welke marketingboeken je volgens 'de markt' in de kast moet hebben staan. Als naslagwerk, als pageturner, als doorbladerexemplaar of als basisboek. De lat ligt hoog, maar praktische toepasbaarheid, actualiteit en relevantie zijn doorslaggevend. Ieder kwartaal een geselecteerd boek met een heldere toelichting. Mail naar: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Credits afbeelding: Niagara Falls Air Reserve Station , licentie: Alle rechten voorbehouden

0
0