Meerderheid internetters zoekt via zoekmachine

14 oktober 2003, 10:59

Drie op de vijf internetgebruikers (57 procent) die iets zoeken op Internet, starten hun zoektocht bij een zoekmachine.

Informatie zoeken via een portal of het direct intikken van een URL komt minder vaak voor. Er bestaan echter grote verschillen tussen internetgebruikers in de wijze waarop informatie gezocht wordt. Ook blijkt de ene zoekmachine meer aantrekkingskracht uit te oefenen dan de andere.

Dit blijkt uit de Nationale Search Engine Monitor, een gezamenlijk onderzoek van Checkit en Internetonderzoekbureau R&M interactive dat twee maal per jaar wordt gehouden. Voor dat onderzoek werden 1.480 Internetgebruikers ondervraagd over hun zoekgedrag. De ondervraagde steekproef vormt een representatieve afspiegeling van Nederlandse Internetgebruikers.

Zoekmachines populair

Indien men iets zoekt op Internet surft 57 procent van de internetgebruikers als eerste stap naar een zoekmachine. 29 procent tikt in een dergelijk geval direct het webadres in van de site waar men de informatie verwacht aan te treffen. Portals vormen voor 11 procent van de Internetgebruikers de startplaats voor hun zoektocht.

Google grootste

Google is de populairste zoekmachine onder de internetters. Deze zoekmachine blijkt haar dominante positie in de afgelopen periode alleen maar versterkt te hebben. Bijna twee derde (65 procent) van alle Nederlandse internetgebruikers geeft namelijk aan deze zoekmachine het meeste te gebruiken. ilse is bij een op de vijf (19 procent) favoriet. In januari 2003 gaf 51 procent van Google en 14 procent van ilse gebruik te maken.

Jongeren tot 25 jaar blijken bij het zoeken op internet relatief vaak direct een URL in te tikken en surfen minder vaak naar een portal of zoekmachine. Hoger opgeleiden blijken eveneens vaker het webadres in te tikken wanneer ze op zoek zijn op internet. Lager opgeleiden starten hun zoektocht relatief vaak bij portals.

(Bron: NU.nl)

Werkzaam bij TNS Singapore als Senior Manager Interactive op het gebied van (nieuwe) media en emerging technologies. Met name gespecialiseerd in het toepassen van nieuwe onderzoeksmethoden en -technieken.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!