Meer kopers, meer bestellingen

Meer kopers, meer bestellingen

Nederlandse consumenten hebben in 2002 via internet miljoenen euro’s meer besteed. De markt voor online bestedingen is met 77 procent gestegen van 554 miljoen euro in 2001 naar 980 miljoen euro in 2002. Een substanti?le stijging, ook in vergelijking met de bestedingen in fysieke winkels. Het absolute aandeel van de totale online verkopen in 2002 ten opzichte van de Nederlandse detailhandelsomzet steeg van 0,73 procent naar 1,2 procent.

Elk halfjaar registreert het Rotterdamse bureau Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org de consumenten bestedingen via internet. De online bestedingen voor zakelijke doeleinden en het aankopen van aandelen en telebankieren wordt niet tot online shopping gerekend. De verkoopcijfers uit de Thuiswinkel Markt Monitor komen tot stand dankzij de verplichte medewerking van de 110 leden van de branchevereniging, gekoppeld aan een grootschalig online en telefonisch consumentenonderzoek onder 1.600 consumenten.

De groei in online bestedingen wordt veroorzaakt door enerzijds een stijging van het aantal online kopers in 2002: een stijging van 31 procent zorgt voor bijna drie miljoen kopers nu. Het aantal online kopers dat voor het eerst bestelt, is gestegen tot 885.000 mensen. Daarnaast neemt de frequentie van het aantal bestellingen nog steeds toe. De ervaren kopers gebruiken internet met steeds meer regelmaat, met name in productgroepen als levensmiddelen en home entertainment. Verder heeft de afgelopen decembermaand duidelijk voor een hogere bestelfrequentie in de tweede helft van 2002 gezorgd.

Prijskopers

Online kopers kopen niet alleen vaker, maar ook meer. Het gemiddelde bedrag per bestelling is met 10 procent gestegen naar 102 euro. Dit wordt veroorzaakt door aankopen in marktsegmenten met een hoge aankoopwaarde (zoals reizen, consumentenelektronica en hardware voor pc’s). Het reissegment is veruit het grootste segment, met een online omzet in 2002 van 365 miljoen euro. Andere sterk stijgende marktsegmenten zijn levensmiddelen, dvd en software voor home entertainment. Een opvallende nieuwkomer is het online bestellen van tickets (voor concerten, events en theater). Deze bestedingen zijn nu voor het eerst geme- ten. Inmiddels behoort 35 procent van de online kopers bij de groep van ‘prijskopers’. De waardering voor de wijze van bestellen is goed, 84 procent van de kopers geeft aan tevreden te zijn.

60 procent van de bestellingen wordt betaald via acceptgiro, een kwart wordt met creditcard afgerekend. Het online betalen, bijvoorbeeld via Rabobank Direct of ABN Amro eWallet, vertegenwoordigt nog slechts 3 procent van de transacties in de internetdetailhandel. ‘De negatieve perceptie van veiligheid is met name bij niet-kopers nog altijd het belangrijkste argument om niet op afstand via internet te willen kopen’, stelt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org desgevraagd. ‘Er zijn nu in totaal ruim zeven miljoen mensen actief op Internet. Dat betekent dat deze groep minimaal ??n keer per maand voor priv?-doeleinden online gaat. We hebben dus nog vier miljoen niet-kopers. Zij baseren hun onterechte argument over de slechte veiligheid op de berichtgeving in de pers. Niks is honderd procent veilig’, meent Jongen.

Tv als apart kanaal

‘De sterke groei van de Nederlandse online bestedingen wordt dus verklaard door meer kopers, meer bestellingen, meer aanbod en meer consumentenvertrouwen. Thuiswinkeliers, en niet in de laatste plaats degenen die het branchekeurmerk “Thuiswinkel Waarborg” dragen, worden door de consument voor dit vertrouwen beloond’, aldus de directeur van de branchevereniging. Meer gedetailleerde informatie, over onder andere de ontwikkelingen in de markt, de verschillende marktsegmenten, betaalmethoden, consumentenprofielen en gedrag van online shoppers, is te vinden in de rapportage Thuiswinkel Markt Monitor 2002-2.

De omzetcijfers van de totale Nederlandse thuiswinkelmarkt (internet, catalogi, post, telefoon, tv, et cetera) worden binnenkort bekendgemaakt. Jongen: ‘De bestedingen in de totale thuiswinkelmarkt bedroegen in 2002 ruim twee miljard euro. Dat is ten opzichte van 2001 (1,84 miljard euro) een stijging van tussen de 15 en 20 procent. Als ik het bedrag zou moeten inschatten dat door consumenten via televisieprogramma’s als Tell Sell, Best Direct, Sponsor Bingo Break, Geld Maakt Gelukkig en TV Direct in 2002 werd besteed, dan kom ik op een bedrag van 75 miljoen euro. Aangezien na Wehkamp dit jaar ook Yorin, RTL 4, V&D en mogelijk Kijkshop met een homeshopping-programma op tv komen, is het een goed idee dat we over het jaar 2003 voor het eerst het medium televisie als verkoopkanaal gaan meten.’ SBS Broadcasting voorspelt dat de thuiswinkelmarkt voor tv zal groeien tot 150 ? 200 miljoen euro in 2003.

Online bestedingen in 2003 (en 2002) (bedragen in miljoenen euro’s):

Reizen                                     365 (209)
Hard- en software                         143,5 (97)
Kleding                                       97,5 (60)
Entertainment                               85,2 (55,3)
Consumentenelectronica en witgoed       96,1 (55)
Levensmiddelen, huis & tuin                 86,8 (38)
Overig                                       106,2 (39,7)
Totaal                                       980 (554)

Bron:
Marketing Tribune, 25 maart 2003

Zie ook:
Mediafact, 11 maart 2003


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.