Meer klanten met behulp van citymarketing

7 oktober 2019, 09:00

Citymarketing. Een term die vaak wordt geassocieerd met de marketing-afdeling van een gemeente. Niet gek ook, aangezien veel gemeenten in Nederland inmiddels een eigen citymarketing-afdeling hebben. Toch hoeft citymarketing niet altijd vanuit de gemeente geïnitieerd te worden. Sterker nog, er zijn aardig wat kansen wanneer je je als onderneming hard maakt voor de stad waarin je bent gevestigd. Belangrijk is wel: hou het authentiek.

Omdat ik met het bedrijf waar ik voor werk zelf gevestigd ben in Nijmegen – en veel van onze klanten uit de regio Nijmegen komen – hebben we in de loop der jaren aardig wat videobeelden van de stad verzameld. Hier wilden we als team iets mee doen. Initieel had ik het idee om contact op te nemen met de gemeente Nijmegen en een voorstel te doen om gezamenlijk iets op te zetten, maar ik liep daar al snel op een dood spoor.

“Citymarketing heeft gruwelijk veel potentie”

Toevalligerwijs stuitte ik op een video waarin de Nijmeegse wethouder Ben van Hees aangeeft dat citymarketing vanuit de Nijmegenaren zelf moet komen:

Ik besefte me dat dit wel eens een interessante invalshoek kon zijn.

Het plan: een ode aan de stad Nijmegen

Nijmegen is een stad met een rijke historie en een sterk ‘wij-gevoel’. Ik wilde graag iets maken wat dit gevoel zou aanspreken. Initieel was er nog geen plan om er marketingtechnische winst uit te halen. En dat heeft – denk ik – tegelijkertijd bijgedragen aan het succes. Ik zag het als een passie-project – en dat is te zien aan het eindproduct. Het enige commerciële aan de video is het eindshot van onze website. Ik besloot een tekst te schrijven. Een gedicht over de stad, waarin duidelijk de identiteit van Nijmegen naar voren zou komen. Een tekst waarin de Nijmegenaar zich zou herkennen – en een tekst die een gevoel van trots op zou roepen. Een gesproken gedicht voelt al snel intiem en authentiek en het feit dat ik de video deelde vanuit mijn persoonlijke profiel in plaats van ons bedrijfsprofiel versterkte dit.

Na lang wikken en wegen waren we tevreden over de tekst en kroop ik achter de microfoon. Stiekem best gespannen, besloot ik ‘s avonds een proefballonnetje op te laten en de video te delen in één van de vele besloten Nijmeegse Facebookgroepen. Ik deelde hem in een fotografiegroep en binnen een half uur was de video door verschillende personen gedeeld. Niet veel later was de video weg; de beheerder van de groep had de video verwijderd – want het was geen foto. Tja, dom-dom-dom. De volgende ochtend deelde ik de video zonder bijschrift op mijn persoonlijke profiel. Ik kon er namelijk van alles over zeggen, maar het zou veel mooier zijn als enkel de video zou spreken. En jawel, het werd geliked, gedeeld en op een zeker moment had ik geen grip meer op waar de video werd verspreid. Dat was een goed teken!

Cadeautje: interview op lokaal nieuwsplatform

Een dag nadat ik het bericht had geplaatst kreeg ik bericht van de Community Manager van Indebuurt of ze de video mochten delen. Er was ruimte voor een stuk tekst – en hier kon ik uiteraard meer kwijt over de zakelijke kant van het verhaal. De volgende ochtend om 9 uur werd daar het artikel geplaatst en gedeeld.

Inmiddels werd ik vanuit verschillende hoeken benaderd. Soms enkel voor een compliment, maar ook omdat er interesse was voor een samenwerking. Van enkel het schrijven van een tekst tot het draaien van een volledige videoproductie, de geplaatste video had aardig wat impact op de agenda voor de komende weken.

“Citymarketing is een prachtige manier om iets voor de stad te doen én je bedrijf onder de aandacht te brengen”

Toen besefte ik het me: citymarketing heeft gruwelijk veel potentie. Het is een prachtige manier om én iets voor de stad te doen én jouw bedrijf of merk onder de aandacht te brengen bij een grote groep consumenten (waaronder ook ondernemers en marketeers). Zorg uiteraard wel voor de juiste intentie. Een video doordrenkt met commercie zal niet snel aanslaan.

Bereik maximaliseren

Ik besloot met elke publieke share de interactie aan te gaan. Binnen een Facebookgroep komt het bericht met de laatste reactie vaak bovenaan te staan. Ik besloot dus niet in één keer op alle reacties te reageren. Door eens per zoveel uur te reageren op een reactie bleef de video hoog in de feed van een Facebookgroep staan. Dit zorgde er op z’n beurt weer voor dat er meer reacties werden geplaatst en het lukte om dit enkele dagen aan te houden. De video wordt nog steeds gedeeld.

Probeer het zelf!

Ik ben erg benieuwd of er meer bedrijven zijn die ervaring hebben met citymarketing als marketingmiddel. Een kleine kanttekening is natuurlijk wel dat je vooraf weinig kunt zeggen over de uitkomst: wordt jouw video door de massa opgepikt of niet? Ach, in het ergste geval heb je een mooie extra productie om toe te voegen aan het portfolio van je bedrijf!

Danny Vermeulen
Marcom adviseur | Mediamaker | Podcast Marketeer bij Hangloose - Voor digitale groei!

Introverte ondernemer. Schrijf graag over wat ik zie, hoor en leer op marketingcommunicatie gebied. Ex-eigenaar van een digitaal bureau in Nijmegen

COMMUNITY
Categorie

2 Reacties

    Vera Diepeveen

    Ha Danny, wat toevallig om jouw artikel tegen te komen (en aan te klikken) in de Marketingfacts nieuwsbrief. Niet helemaal toevallig natuurlijk, want door ‘citymarketing’ sloeg ik gelijk aan. Ik ben momenteel voor het centrum van Utrecht bezig met gelijksoortige citymarketing, waar video een onderdeel van uitmaakt. Hier één van de resultaten voor de Utrechtse wijk Vredenburgkwartier > youtube.com/watch?v=tZL3X_eSiaw&t=2s


    16 oktober 2019 om 18:50
    dannyvermeulen

    Hi Vera, wat tof!

    Ik ben erg nieuwsgierig naar de totale campagne. De video ziet er in ieder geval strak uit.


    21 oktober 2019 om 12:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!