Medewerkers zijn onderbenut conversatie potentieel

21 september 2011, 08:10

Elke medewerker is een woordvoerder voor zijn werkgever. Elke keer als een medewerker tegen zijn vrienden over zijn werkomgeving praat, beïnvloed dat de publieke opinie over dat bedrijf. Deze gesprekken vinden dagelijks plaats. Tot op heden gebeuren ze vooral offline. Daar ligt een gemiste kans. Beeldt u in dat alle medewerkers van een bedrijf op een consistente positieve manier praten over hun werkgever, wat de effecten daarvan zijn.

Mensen zijn trots maar mogen niet praten

Uit het ‘Social Media around the World’ onderzoek van InSites Consulting blijkt dat twee op drie mensen zijn trots op hun job. De meeste mensen praten ook graag en frequent over hun job. Sociale media zijn een ideaal platform om uw vrienden te vertellen over uw dagelijks leven. Jammer genoeg hebben veel bedrijven beslist dat hun medewerkers geen verhalen over hun job mogen vertellen via sociale media. Op deze manier blokkeren ze een belangrijke conversatie stroom. In Europa en de Verenigde staten converseren minder dan 20% van de medewerkers over hun bedrijf op sociale media. Nochtans zou de helft van de medewerkers bijvoorbeeld graag informatie over nieuwe producten delen met hun netwerk. Dit is een heel grote vorm van onderbenut conversatie potentieel.

Eén op drie heeft geen toegang tot sociale media op het werk

De studie merkt op dat één op de drie Europese werknemers geen toegang heeft tot sociale media op de werkvloer. 20% heeft beperkte toegang en ongeveer de helft kan vrij over alle websites beschikken. De strengste bedrijven bevinden zich in West Europa. 41% is de toegang volledig ontzegd. Scandinavische landen zijn het meest vooruitstrevend hierin, daar heeft meer dan 6 op de 10 werknemers volledige toegang tot sociale netwerk sites.

Als medewerkers praten, is dat uiterst complementair met klanten die praten

Interne (vanuit de medewerker) en externe (vanuit de klant) conversaties zijn heel complementair. Uw medewerkers maken uw cultuur tastbaar. Alles wat zij doen en zeggen, toont waar uw bedrijf voor staat. Klanten vertellen over de ervaringen met uw bedrijf en uw producten. Beide conversatiebronnen beïnvloeden de publieke opinie en bijgevolg uw bedrijfsresultaat.

Internal and external conversations

Bedrijven zijn zich ondertussen meer bewust van de converserende klant. De rol van eigen medewerkers wordt echter nog zwaar onderschat. Het blijft verrassend dat sommige marketeers van grote voedingsbedrijven hun eigen reclamespots niet mogen delen op hun persoonlijke Facebook pagina. Dat is zo’n bron van onderbenut conversatie potentieel.

Vermijd chaos en begeleid medewerkers om het conversatie potentieel te optimaliseren

Het is logisch dat sommige bedrijven zenuwachtig worden bij de gedachte dat hun medewerkers vrij verhalen over de werkvloer zullen vertellen. Wees duidelijk naar uw medewerkers over wat kan en wat kan niet. Als de cultuur nog niet sterk genoeg is, stijgt de nood voor een conversation policy. Het is nodig uw medewerkers te ondersteunen. Het is slim om een efficiënt en weldoordacht training programma te lanceren waardoor medewerkers zich comfortabel voelen bij hun conversaties. Als uw bedrijf deze bron van conversaties niet managet, dan mist u enerzijds een grote opportuniteit en behoudt u anderzijds de illusie dat u hen kunt tegenhouden. Mensen doen wat ze willen. De enige weg is proactief de conversaties van medewerkers faciliteren.

Ik zie drie niveaus om medewerkers te faciliteren:

– Vertrouwen: Medewerkers zijn soms onzeker over wat mag en niet mag van de werkgever. Desondanks hun positieve intenties doen ze veiligheidshalve niets. Door duidelijke richtlijnen en vooral de nodige training, biedt men voldoende comfort aan de medewerkers om de online conversatie aan te gaan zonder schrik. Slechts 13% van de Europese werknemers kreeg reeds een sociale media training. Kodak gelooft sterk in de kracht van conversaties van eigen medewerkers. Het bedrijf beschikt over een paar honderd actieve bloggers. Deze mensen worden gefaciliteerd door hun ‘chief blogging officer’. Deze dame coördineert alle content. Ze zorgt ervoor dat de verhalen in lijn zijn met de cultuur en objectieven van het bedrijf. Hun medewerkers worden aangespoord om te bloggen. Kodak voorziet training. Ze geven tips over interessante content voor een nieuwe blog. Op die manier wordt het een blog-programma met een visie en een doel.

– Inhoudelijk: waarover praten, op welke manier converseren, hoe reageren op kritiek… Als u medewerkers hierin begeleidt, is uw bedrijf beter gewapend om medewerkers als woordvoerder in te zetten . Op die manier ontstaat een comfortzone voor medewerkers om vrijuit te praten.

– Tools: Voorzie de juiste sofware en hardware opdat medewerkers kunnen participeren in conversaties. Sommige bedrijven zijn bijvoorbeeld bereid medewerkers met de juiste hardware te voorzien. Als iemand kan aantonen dat een iPad belangrijk is om te communiceren met klanten, dan voorziet men een iPad.

Hoe kijken jullie hiernaar? Welke acties kan een werkgever doen om zijn medewerkers op een impactvolle en correcte manier met sociale media te laten omgaan. Kijk uit naar de reacties.

Wil je alle details bekijken van dit onderzoek, dan biedt deze presentatie u alle feiten, weetjes en onderzoeksresultaten.

Steven Van Belleghem
Global CX Thought Leader bij stevenvanbelleghem.com

Steven Van Belleghem is a global thought leader in the field of Customer Experience. His passion is spreading ideas about the future of customer experience. Steven believes in the combination of common sense, new technologies, an empathic human touch, playing the long-term game and taking your social responsibility to win the hearts and business of customers over and over again. Steven is the author of multiple international bestselling books including ‘The Conversation Manager’, ‘When Digital Becomes Human’, ‘Customers the Day after Tomorrow’, ‘The Offer You Can’t Refuse’ and a technology thriller called Eternal.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!